ShippingWatch

Her er sidste uges vigtigste historier fra ShippingWatch

EU's regler for ophugning og CO2-regulering har været på dagsordenen i denne uge, ligesom DFDS har sagt farvel til kandidaturet som opkøber af Scandlines. Læs også om tidligere COO i Hapag-Lloyd Jesper Præstensgaards syn på containermarkedet.

Foto: IMO

Ansvarlig ophugning i EU?

Reglerne for ophugning af skrotningsmodne skibe for rederne i EU-lande faldt på plads i denne uge:

Nu skal europæiske redere ophugge skibe ansvarligt

Flere EU-lande tøver med støtte til ansvarlig ophugning 

Derfor blev EU-krav til ophugning et kompromis

Norge ratificerer skrotnings-konventionen

Maersk Line kræver hård EU-linie om ophugning 

NGO'ere ser ikke reglerne som gode nok:

NGO'erne mener EU's ophugnings-regler er for snævre 

NGO udstiller containergiganter som miljøsyndere 

NGO frygter udflagning som svar på ophugningsregler 

 

CO2-udledningsplan på vej

En plan for fastlæggelse af regler for CO2-udledning er faldet på plads i EU fredag

EU: Nu skal forurening fra shipping bremses 

Rederne: CO2-udspil lige i skabet

 

DFDS får ikke Scandlines

DFDS er alligevel ikke kandidater til køb af Scandlines:

DFDS ude af salgsforhandlinger om Scandlines 

Smedegaard: Vi lever også lykkeligt uden Scandlines  

DFDS er ikke den eneste der har trukket sig fra Scandlines 

 

Containertopchef vurderer branchen

Tidligere ex-chef i både Maersk og Hapag-Lloyd fortalte i denne uge om hans indtryk af branchen:

Ex-chef: Maersk kan lære af Hapag-Lloyd

"Containerrederne er ved at være fuldstændigt i knæ"

 

Læs også:

Om EU's ønske om større piratfokus i Vestafrika:

Europæiske rederier kræver EU-flåde til Vestafrika

Rederne: Vestafrikansk pirateri kræver internationalt fokus 

Om Lauritzens forsøg på at hente likviditet:

J. Lauritzen rammes af nye tab - må nedjustere 2013 

Om Maersk Tankers frasalg:

Maersk Tankers sælger Broström Singapore 

Og eksperternes dom over P3-alliancen:

Maersk Line: P3s nøglehavn i Asien fortsat i spil

 

Alphaliner: Ny mega-alliance vil stabilisere industri

 

Drewry: P3-alliancen sætter sig helt på to hoved-ruter 

 

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Rederier er usikre på de kommende CII-regler for skibes CO2-udledninger. Ammoniak kan blive vigtigt brændstof, men kræver enorm produktion. Nye EU-sanktioner mod Rusland kan omgås, siger advokat. Og Norden undgår straf i sag om falske logbøger.

Carsten Mortensens Dee4 Capital sælger ud igen

Dee4 Capital Partners med tidligere Norden- og BW Group-topchef Carsten Mortensen sælger endnu et tankskib - denne gang til græsk skibsreder og lander millionfortjeneste, viser tal i VesselsValue.

Læs også

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs