Her er sidste uges vigtigste historier fra ShippingWatch

Ansvarlig ophugning i EU?
Reglerne for ophugning af skrotningsmodne skibe for rederne i EU-lande faldt på plads i denne uge:
Nu skal europæiske redere ophugge skibe ansvarligt
Flere EU-lande tøver med støtte til ansvarlig ophugning
Derfor blev EU-krav til ophugning et kompromis
Norge ratificerer skrotnings-konventionen
Maersk Line kræver hård EU-linie om ophugning
NGO'ere ser ikke reglerne som gode nok:
NGO'erne mener EU's ophugnings-regler er for snævre
NGO udstiller containergiganter som miljøsyndere
NGO frygter udflagning som svar på ophugningsregler
CO2-udledningsplan på vej
En plan for fastlæggelse af regler for CO2-udledning er faldet på plads i EU fredag
EU: Nu skal forurening fra shipping bremses
Rederne: CO2-udspil lige i skabet
DFDS får ikke Scandlines
DFDS er alligevel ikke kandidater til køb af Scandlines:
DFDS ude af salgsforhandlinger om Scandlines
Smedegaard: Vi lever også lykkeligt uden Scandlines
DFDS er ikke den eneste der har trukket sig fra Scandlines
Containertopchef vurderer branchen
Tidligere ex-chef i både Maersk og Hapag-Lloyd fortalte i denne uge om hans indtryk af branchen:
Ex-chef: Maersk kan lære af Hapag-Lloyd
"Containerrederne er ved at være fuldstændigt i knæ"
Læs også:
Om EU's ønske om større piratfokus i Vestafrika:
Europæiske rederier kræver EU-flåde til Vestafrika
Rederne: Vestafrikansk pirateri kræver internationalt fokus
Om Lauritzens forsøg på at hente likviditet:
J. Lauritzen rammes af nye tab - må nedjustere 2013
Om Maersk Tankers frasalg:
Maersk Tankers sælger Broström Singapore
Og eksperternes dom over P3-alliancen:
Maersk Line: P3s nøglehavn i Asien fortsat i spilAlphaliner: Ny mega-alliance vil stabilisere industri
Drewry: P3-alliancen sætter sig helt på to hoved-ruter