En del af Watch Medier

ShippingWatchonsdag1. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
26.06.2013kl. 05.48

Maersk Line: P3s nøglehavn i Asien fortsat i spil

Der er flere åbne spørgsmål om P3-alliancen, bl.a. hvilken havn, der skal være den vigtige hovedhavn i Sydøstasien. Vincent Clerc, Chief Trade & Marketing Officer i Maersk Line, besvarer de mest presserende spørgsmål over for ShippingWatch.
af OLE ANDERSEN

Forhandlere fra Maersk Line, MSC og CMA CGM er endnu ikke enige i et af de mest centrale spørgsmål i samarbejdet mellem de tre rederier i den nye P3-alliance, nemlig hvilken havn der skal anvende som main hub  i Sydøstasien. Det bekræfter Vincent Clerc, Chief Trade & Marketing Officer i Maersk Line, over for ShippingWatch.

Beslutningen om valg af hovedhavn i Sydøstasien er ifølge analysehuset SeaIntel meget vigtig og en af alliancens største udfordringer, fordi fragt fra lande som Indonesien, Filippinerne, Vietnam og Thailand sendes videre gennem de tre hovedhavne, som rederierne hver især benytter i dag. For Maersk Lines vedkommende er det Tanjung Pelepas og for CMA CGM er det Port Kelang også i Malaysia, mens MSC benytter Singapore.

Store udfordringer venter den nye gigant-alliance  

Hvis de tre rederier beslutter kun at anvende en af disse hovedhavne betyder det, at hele deres feedernetværk fra de pågældende hovedhavne skal ændres, fordi det er meget usandsynligt, at et containerskib fra Asien til Nordeuropa vil anløbe alle tre havne. Og hvis P3-alliancen beslutter kun at anvende en enkelt hovedhavn i Sydøstasien, skal Maersk Line nødvendigvis restrukturere sit Daily Maersk-produkt i en balancegang med feeder-behovet hos MSC og CMA CGM, mener SeaIntel.

Foto: APM Terminals
Foto: APM Terminals
 

"Vi har ikke færdiggjort processen med arbejdet med at udvælge terminaler. Vi har diskussioner lige nu med vores partnere om det, og vi vil offentliggøre, hvilke terminaler, vi kalder, så snart vi er færdige med det. I alle tilfælde vil vores valg ikke forringe det produkt, vi kommer til at være i stand til at tilbyde til de kunder, der har fragt, og som skal tage en transshipment der," siger Vincent Clerc.

Han understreger, at rederiet vil fastholde Daily Maersk-produktet, der blev introduceret i 2011:

Kan fastholde Daily Maersk

"Vi tilbyder Daily Maersk i dag med fem afsejlinger, og vi har bygget det nye netværk sådan, at vi kan kan blive ved med at tilbyde produktet på de otte afsejlinger, vi kommer til at have. Selv om ikke alle skibe kommer til at kalde Maersk-havnene, vil vi have dækning nok til vores behov."

Siden annonceringen af det nye samarbejde, der er det mest omfattende nogensinde i containerfarten i kraft af rederiernes samlede markedsandel på Asien-Nordeuropa på omkring 45 procent, har store analysehuse i containershipping som Drewry, SeaIntel og Alphaliner entydigt slået fast, at koncentrationen med tre store alliancer og skarp fokus på enhedsomkostninger og pris i fremtiden vil gøre det svært for de enkelte rederier at differentiere sig fra hinanden. At industrien bliver et "masseprodukt" med mange udbydere, der tilbyder det samme.

Mærsk inviterede konkurrenter til allianceforhandlinger 

Netop differentiering og en skarp profil har Maersk Line arbejdet ihærdigt på med produktet Maersk Daily, ligesom rederiet topper listen over det mest rettidige og bl.a. markedsfører sig på områder som energi og miljø.

"Vi mener, at kundernes oplevelser er mere end sejlplaner, som er det eneste, vi deler i dette samarbejde. Områder som salg, kundeservice, IT-service, fysiske rammer, forpligtelser og priser, er nogle af de mange andre kriterier, der er vigtige, når en kunde skal træffe et valg. Vi vil fortsat være i stand til at differentiere vores produkter på grundlag af disse kriterier. På Asien-Europa såvel som på andre ruter rundt om i verden, deler vi vores infrastruktur med partnere samtidig med, at vi fortsat tilbyder en differentieret Maersk-service til vores kunder," siger Vincent Clerc til ShippingWatch.

Maersk Line flyttede i 2000 rederiets omfattende transshipment-operationer fra Singapore til Tanjung Pelepas i Malaysia.

Alphaliner: Ny mega-alliance vil stabilisere industri 

Drewry: P3-alliancen sætter sig helt på to hoved-ruter 

Relaterede artikler:

  • Foto: Maersk Line

    Alphaliner: Ny mega-alliance vil stabilisere industri

    For abonnenter

  • Foto: APM Terminals

    Drewry: P3-alliancen sætter sig helt på to hoved-ruter

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: PR / Bunker Holding
Container

Dan-Bunkering har millioner i klemme hos kollapset containerrederi

Et kortlivet britisk rederi ville være med i festen på fragtmarkedet, men drejede nøglen om, da priserne faldt igen. Dan-Bunkering er en af de største kreditorer.
  • Flere lykkeriddere trækker sig efter kollaps: Små rederier bliver presset ud af lave priser
  • Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår

For abonnenter

Wärtsiläs økonomiske tab efter Rusland-exit har kunnet mærkes i alle kroge af forretningen, siger chef for marine systemer Tamara de Gruyter. | Foto: Wärtsilä
Leverandører

Wärtsilä måtte droppe opgaver for milliarder efter afsked med Rusland

For abonnenter

Danny Ingemann er ansat som CEO for det nye joint venture Cubedin med Systematic og Odense Maritime Technology i ryggen. | Foto: Cubedin
Leverandører

Nyt maritimt samarbejde udpeger topchef

For abonnenter

Anders Holch-Povlsen er storaktionær i webshoppen Asos, som har indgået et stort samarbejde om transport med Maersk. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Logistik

Maersk bliver logistikpartner for dansk rigmands tøjbrand

For abonnenter

Logistik

Speditør slår kløerne i den allersidste jumbojet fra Boeing

Foto: PR Dof Group
Offshore

Dofs bestyrelse vil have aktionærer til at hastegodkende redningsplan

For abonnenter

Læs også

Foto: Hamburg Süd
Container

Kunder reagerer på Maersks farvel til Hamburg Süd: "Piller ved arvesølvet"

Maersks beslutning om at omdøbe rederiet Hamburg Süd og andre datterselskaber for at lægge dem ind under Maersk-brandet skaber stærke reaktioner hos nogle kunder og undren hos andre.

For abonnenter

Foto: Mikhail Klimentyev/AFP/Ritzau Scanpix
Offshore

Oliesanktion rammer Putins økonomi – nu ønsker flere at stramme grebet

Ny embargo og pres på oliepriserne skal stække den russiske krigsøkonomi yderligere. Minister advarer imod, at Europa mister »strategisk aktiv«, hvis sanktionerne går for vidt.

For abonnenter

Foto: Mohamed Abd El Ghany/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår

Hapag-Lloyd og ONE bekræfter, at festen sluttede brat i slutningen af 2022. Analysedirektør mener, at mange rederier er blevet taget på sengen.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Dan-Bunkering har millioner i klemme hos kollapset containerrederi – 14.07
  • Nyt maritimt samarbejde udpeger topchef – 13.41
  • Wärtsilä måtte droppe opgaver for milliarder efter afsked med Rusland – 12.00
  • Maersk bliver logistikpartner for dansk rigmands tøjbrand – 11.44
  • Lav amerikansk købelyst truer containerfragten over Stillehavet – 11.17
  • Rederier fik ophugget 292 skibe på strande i Sydøstasien sidste år – 10.39
  • Speditør slår kløerne i den allersidste jumbojet fra Boeing – 09.53
  • Dofs bestyrelse vil have aktionærer til at hastegodkende redningsplan – 08.55
  • Oliepriserne i beskeden stigning med aftagende inflation – 08.28
  • Rederierne flytter tonnage væk fra svækket Kina til især to andre ruter – 07.43
  • Boreselskab får kontrakt på 392 mio. dollar til rig – 07.35
  • Kunder reagerer på Maersks farvel til Hamburg Süd: "Piller ved arvesølvet" – 06.59
  • EU vil skyde 170 mia. euro efter grønne teknologier – 31. jan.
  • Ny rekord: Olieselskab tjente trecifret milliardbeløb i 2022 – 31. jan.
  • Maersk og tysk startup vil synliggøre CO2-udslip fra international e-handel – 31. jan.
Flere nyheder

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Fleet Manager

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Senior Financial Controller

Watch Job

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

Se flere jobs

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Fleet Manager

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Senior Financial Controller

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge