Ex-chef: Maersk kan lære af Hapag-Lloyd

Streng disciplin og en fantastisk platform for at drive shipping gør Hapag-Lloyd til et rederi, Maersk Line kan lære af, fortæller Jesper Præstensgaard, der netop har forladt stillingen som CCO hos Hapag-Lloyd på grund af de strandede fusionsforhandlinger med Hamburg Süd.

Jesper Præstensgaard havde 12. juni sidste arbejdsdag hos Hapag-Lloyd, hvor han i mere end to år har bestridt posten som Chief Commercial Officer (CCO) og medlem af direktionen (Executive Board) i rederiet, der er absolut fremtrædende og traditionsrigt i tysk shipping. Årsagen til, at han nu er i Danmark igen, er, at han ikke længere så sig selv som en del af det tyske rederi, efter at fusionsforhandlingerne med konkurrenten Hamburg Süd brød sammen. I sin karriere i Hamborg fik han mulighed for at sammenligne Hapag-Lloyd med sin tidligere mangeårige arbejdsgiver Maersk Line. Sammenligningen falder til dels ud til tysk side.

"Hapag-Lloyd er et godt og solidt selskab, som har en historie, der er endnu ældre en Maersk. Man skal lige forstå kulturen og traditionen. Jeg var det første ikke-tyske direktionsmedlem i 165 år i virksomheden, som er utrolig solid. På mange måder opfatter jeg Hapag-Lloyd som en stærkere organisation end Maersk Line," siger han til ShippingWatch og uddyber:

"Man ser virkelig de tyske dyder her. Deres struktur, deres IT, finansieringsprogram og deres processer er virkeligt stærke. Jeg kom fra en virksomhed, hvor jeg troede, at det ikke kunne gøres bedre, men der blev jeg klogere. Det er virkelig "tysk ingeniørkunst," man møder hos Hapag-Lloyd, hvor det i Mærsk mere er et spørgsmål om købmandsskab, og jeg fandt det rigtig dejligt at komme ind og arbejde i en virksomhed, hvor den operationelle platform virkelig virkede."

Misset fusion førte til farvel

Jesper Præstensgaard tog på trods af glæden ved det superprofessionaliserede rederi afsked med Hamborg og Hapag-Lloyd's hovedkontor. Han havde været dybt involveret i fusionsforhandlingerne med Hamburg Süd, og da de på grund af rederiejernes manglende evne til at blive enige om fremtiden, faldt på gulvet, valgt han at trække sig fra stillingen som CCO og bestyrelsesmedlem.

"For mig at se er ejerskabet den store udfordring i Hapag-Lloyd, og det var derfor, at jeg besluttede mig for at forlade rederiet. Jeg var meget ked af, at fusionen ikke lykkes, for det ville have været det helt rigtige," siger han.

Han bekræfter i lighed med andre kilder, ShippingWatch tidligere har talt med, at stemningen for en fusion i den professionelle top af begge rederier var meget varm, mens ejernes interesse var det modsatte.

"Det er klart, at det er ejerne, der bestemmer, hvad man vil med selskabet, og der spiller personlige og emotionelle ting ind, men for mig er det svært at forstå. Der var ingen tvivl om, at en fusion var det rigtige rent finansielt og kommercielt at gøre," siger Jesper Præstensgaard.

Han understreger samtidig, at Hapag-Lloyd skal opfattes nærmest som en tysk kulturinstitution og meget mere end et shipingselskab, og også derfor blev fusionen svær at få gennemført.

"Hapag-Lloyd fik i 2008 en statsgaranti for at komme igennem den finansielle krise. Der blev aldrig trukket på garantien, men det viser lidt om, hvor stor veneration, der er for selskabet i Tyskland. Men fra min vinkel vil jeg også gerne vide, hvor vi er på vej hen, og derfor trådte jeg ud," siger Jesper Præstensgaard, der i sin tid som CCO blandt andet var med til at forsøge en børsnotering af Hapag-Lloyd. Den blev ikke til noget primært på grund af et ugunstigt globalt finansielt marked efter jordskælvet og den medfølgende atomkraftværkskatastrofe i Japan samt det arabiske forår.

Jesper Præstensgaard var før sin stilling i Hapag-Lloyd ansat i Maersk i knap 25 år. Hans seneste job i koncernen var som chief executive for Maersk Line i Asien-Stillehavsregionen. Nu er Jesper Præstensgaard tilbage i Danmark med sine kone og tre børn. Han har allerede modtaget flere jobtilbud, men vil bruge noget tid på at overveje sin fremtidige karriere. Ønsket er at blive i Danmark, men det behøver ikke at være inden for containersejlads, fortæller han.

Storaktionær vil diskutere Hapag-Lloyds strategi 

Hamburg Süd om 2012-resultat: Bedre men ikke godt nok  

Tysk storfusion lagt på is 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også