Her er sidste uges vigtigste historier fra ShippingWatch

ShippingWatch fokuserede i sidste uge på, hvordan den nordjyske klynge så småt er optimistisk om fremtiden, hvordan Skuld arbejder med nye forsikringsudfordringer, hvad MAN Diesel & Turbo skal stille op med miljø og motorer, og hvordan sagen på P+S Werften udvikler sig. Bliv opdateret på historierne her og vær med på besøg hos milliardforetagendet Welltec.

Nordjyllands underdrevne optimisme

Det er ikke selvtilfredshed, der lyser ud af den nordjyske maritime klynge, men der er faktisk fremskridt på vej. Blandt andet hos flere af underleverandørerne:

Servicevirksomheden Victor har store vækstambitioner 

Vestergaard Marine vægter antipirat-installationer højt

MAN kan næsten ikke følge med retrofitmarkedet

På havnen forventer man en stor forretning på den nye havneudvidelse og norske borerigge:

Nordsøens olierigge skal hugges op i Frederikshavn 

Udfordringerne er at få de rigtige folk til at fylde de mange nye job, som havnen regner med at kunne skabe:

Erhvervsdirektør: Vi mangler folk i Nordjylland 

Nordjysk fokus på Norge og grøn skibsfart 

 

P&I-klubben Skuld annoncerer prisstigninger på forsikring

Store skibsforlis får forsikringspræmierne til at stige i 2013

Rederne: Store præmiestigninger kan være nødvendige 

Et nyt forsikringsområde er de blinde passagerer, som mange rederier får ombord:

Blinde passagerer koster rederierne dyrt 

 

MAN og miljøet

Nye mijløkrav for MAN Diesel & Turbo til at investere massivt i at skabe miljørigtige motorer:

MAN: 60 pct. af vores udvikling handler om miljø 

Krisen i shipping har tappet energi hos motorproducenten:

Shippingkrisen holder MANs udvikling på det jævne i 2013 

Stigende efterspørgsel på MAN G-type-motorer 

 

Spørgsmålet om Stralsund var i sidste uge...

... om hele krisen på P+S Werften kunne være forudset:

Burde tysk værftskonkurs have været afsløret i 2010?

P+S Werften afviste Scandlines-tilbud på ufærdige skibe

Scandlines annullerer kontrakter med P+S Werften 

Medier: Tysk statsstøtte skal redde DFDS-skibe 

 

Læs også om:

Kriseknuseren Welltecs manglende problemer: 

Welltec efter fem års aktivitets-boom: Hvor er krisen?

Welltec-direktør: Man kan da kun være stolt 

 

Om Thomes fremtidsplaner:

Thome overvejer at åbne afdeling i København 

 

Og om Alphaliners vurdering af Maersk Lines strategi:

Alphaliner: Taktisk spil om Maersk Line

 

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage - gratis!

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også