ShippingWatch

Nordsøens olierigge skal hugges op i Frederikshavn

Den første generation af borerigge og olieskibe er snart modne til pension. Dem vil Frederikshavn have fat i - en ny udvidelse af havnen skal hive en større skrotningsforretning fra det norske til det nordjyske.

Når riggene og skibene har afsluttet deres sidste opgave i Nordsøens oliefelter, vil Frederikshavn Havn gerne lave ophugningsforretning af dem. Fra havnens side vurderer man, at en ny havneudvidelse kan skabe stor forretning på havnen med genvinding af de udfasede offshore installationer og andre fartøjer. Den nordjyske ophugningsindustris omsætning vil blive væsentligt forøget.

"Genvinding af offshoreinstallationer og skibe er en neverending story. Det er et kæmpemarked både i og med shippingindustrien er i krise og skal af med en masse ældre tonnage over de kommende år, og fordi offshoreinstallationerne er ved at skulle udskiftes. Vi lever i en verden, hvor der ikke er uanede råstofressourcer, så for os har det ikke være raketvidenskab at sætte os ned og finde ud af, at der produceres affald hver eneste dag i form af skibe, der skal hugges op," siger Preben Reinholt, der er projektdirektør for Frederikshavn Havn til ShippingWatch.

Nordjysk fokus på Norge og grøn skibsfart 

"Vi ligger et godt og fornuftigt sted i forhold til Nordsøens olieindustri. Ud over ophugningsindustrien vil vi også forsøge at få en større del af servicering af fartøjer og rigge fra arbejdet i Nordsøen," siger Preben Reinholt.

Hvis det skal lykkes for de maritime Frederikshavner-virksomheder at få fat på riggene, kræver det en udvidelse af havnen. Den skal gøre det muligt at få bugseret bredere og dybere fartøjer og rigge ind i havnen, så man ikke som nu må nøjes med jack-up-rigge på ca. 70 meter. Hvis den planlagte havneudvidelse kører fuldstændig planmæssigt, kan den stå færdig i 2016, og det er ikke spor for tidligt i forhold til markedets behov.

Læs mere om ophugning og Frederikshavns vækst - få ShippingWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

"Vores virksomheder på havnen får løbende henvendelser på, om de kan lave ophugning af enheder på 150 til 200 meter. Der er meget klare signaler fra også andre internationale redere om, at de søger efter miljørigtige ophugningspladser, men som det er nu, begrænser fysikken os. Derfor forsøger vi at sende et klart tegn ud om, at vi er ved at skabe de forudsætninger, der skal til for at det kan ske i Frederikshavn Havn, siger Preben Reinholt.

Han mener, at Frederikshavn Havn kan tage kampen op om de attraktive ophugningsopgaver, fordi havnen satser på en miljørigtig og fuldt ud lovlig ophugning. Skærpede EU-krav til ophugningsindustrien forventes at blive vedtaget i begyndelsen af det kommende år, og det vil automatisk føre til en udelukkelse af værfter andre steder i verden, som ikke lever op til miljøkravene.

"Allerede nu forlanger rigejerne, at der skal kunne redegøres for, hvad der sker med 95 til 98% af materialerne fra en rig, som ophugges, og det skal industrien her uden problemer kunne leve op til," siger Preben Reinholdt.

Foruden Frederikshavn Havn bliver der også hugget op i Grenå og Esbjerg Havn, og der repareres og serviceres ligeledes rigge på Fayard værftet på Fyn. Udvidelsen på Frederikshavn Havn forventes at skabe 1000 nye arbejdspladser og en øget omsætning på 1 mia. kr.

MAN kan næsten ikke følge med retrofitmarkedet

Vestergaard Marine vægter antipirat-installationer højt 

Mere fra ShippingWatch

Höegh Autoliners går med i klimakoalition

Det norske bilrederi Höegh Autoliners indtræder i klima-alliancen First Movers Coalition, der også tæller Maersk, som ”frontløbere på bæredygtighedsområdet i deres sektor”.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs