ShippingWatch

Nordjysk fokus på Norge og grøn skibsfart

Krisen har præget den nordjyske marime klynge. Men der er spirende tro på fremtiden og forretning at hente i Norge, som man er tæt på, og i den grønne udvikling i skibsfart, som en lang række nordjyske virksomheder har koblet sig på.

Foto: Carsten Ingemann

Lidt mere end 40 virksomheder og knap 1.500 folk arbejder på Frederikshavn Havn. Det skulle gerne blive til 1.000 flere ansatte i de maritime virksomheder, når havnen udbygges inden for de kommende år.

Det skal ske i takt med, at leverandører, servicevirksomheder, værft og rådgivningsvirksomheder kommer til at få endnu mere fat på de forretningsmuligheder, den korte afstand til Norge giver, og når virksomhederne får endnu mere fat i det grønne marked, som mange lægger an til at gå ind på. Det er ikke mere end fem år siden, at MAN Diesel & Turbo fyrede flere hundrede i Frederikshavn, og krisen i shipping har sat sine spor i det nordjyske, men der er tegn på bedring.

Arbejdspladser på vej

Det ses blandt andet hos den lille underleverandør Victor A/S, der tror på, at omsætningen kan øges fra 80 til 200 mio. kr. over de næste fire år ved salg og installation af rørsystemer, procesmoduler og køleteknik især til offshoresegmentet. Det ses hos førnævnte MAN Diesel & Turbo, der har stærk vækst i sin retrofitafdeling, der ikke er mere end fire år gammel. Det ses på selve havnen, der skal være med til at skabe de mange nye arbejdspladser ved at give plads til ophugningsindustri, øget værftskapacitet og forhåbentlig flere små nye virksomheder.

Fremtidstroen går også igen hos Vestergaard Marine Service, der spreder optimismen til at åbne afdeling i Brasillien og ud over hovedforretningen har tid til at kigge på nye områder som salg af udstyr til piratbekæmpelse på skibe.

Dansk selskab vil sælge ballastvandsystem i Norge 

Adm. direktør Niels Christensen fra Marcod, der er det Frederikshavn-baserede nationale videnscenter for optimering og drift i den maritime branche, og som samarbejder med de fleste af de nordjyske virksomheder, fremhæver styrkerne ved den nordjyske klynge som en af grundene til, at man godt kan tale om en vis optimisme, selvom det er store ord i Nordjylland:

"Den nordjyske klynges styrke lige nu er, at der er masser af vilje. Det kræver kompetenceudvikling, professionalisering og erfaring for virksomhederne at klare sig godt, men den internationale orientering er der, der er bare også interne strukturer i virksomhederne, der skal på plads," siger Niels Christensen og tilføjer:

"Den nordjyske klynge har masser af synergi mellem selskaberne, og det kan alle her drage nytte af."

Nordmand åbner offshoreprojekt i Frederikshavn 

Det giver nærmest sig selv, at Norge er et stort fokusområde for den nordjyske klynge og allerede har været det i flere år. Milliarderne mod nord kan Nordjylland nyde godt af, men der er konkurrence med andre lande og andre virksomheder fra Danmark om at få del i dem. Det har tidligere bekymret virksomheder som Frederikshavns Orskov Yard og Scanel, men andre virksomheder er begyndt at tænke i alternative indgange til det norske marked. Det gælder for eksempel Vestergaard Marine Service, der konstant forsøger at forbedre sin forretning fra de to afdelinger i Mongsted Bergen og Ølensvåg i Norge, ligesom det gælder Jatob, der er hjemmehørende på Frederikshavn Havn, der vil skabe mere forretning ved ophugning af borerigge og offshoreskibe fra den norske olieindustri, der snart har løbet rundt så længe, at adskillige rigge er på vej på pension.

Gang i skrotning

Jatobs ide om miljørigtig genvindingsindustri hænger sammen med de nordjyske virksomheders anden grund til optimisme: Fokus på energioptimering. Det går rigtig godt med retrofit, og der er store forventninger til salg og installering af systemer til ballastvandrensning, men der er bestemt også barrierer, før man kan tale om et grønblåt Nordjylland.

"Investeringslysten er ikke voldsom stor fra rederens side, og samtidig er mange af teknologierne nye. Det kræver, at vi skal have en stærk salgsindsats i de forskellige sektorerer. Offshore står stærkest som marked for os, men der er mange af de andre sektorer, hvor det kan være billigt at investere i grøn teknologi. Vi har flere eksempler på teknologi, der har en lav tilbagebetalingstid. Det budskab skal vi sælge," siger Niels Christensen.

ShippingWatch har taget en tur rundt til en række af virksomhederne i den nordjyske klynge. Læs mere om norsk salg og grønne drømme i denne uge.

Nedtonede nordjyske fremtidsudsigter 

Derfor tøver redere over for nye miljøkrav

Leverandører skal blive bedre sælgere i Norge

En maritim klynge kræver stærkt samarbejde 

Mere fra ShippingWatch

Höegh Autoliners går med i klimakoalition

Det norske bilrederi Höegh Autoliners indtræder i klima-alliancen First Movers Coalition, der også tæller Maersk, som ”frontløbere på bæredygtighedsområdet i deres sektor”.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs