En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
26.11.2012kl. 04.59

Nordjysk fokus på Norge og grøn skibsfart

Krisen har præget den nordjyske marime klynge. Men der er spirende tro på fremtiden og forretning at hente i Norge, som man er tæt på, og i den grønne udvikling i skibsfart, som en lang række nordjyske virksomheder har koblet sig på.
Foto: Carsten Ingemann
af LOUISE VOGDRUP-SCHMIDT

Lidt mere end 40 virksomheder og knap 1.500 folk arbejder på Frederikshavn Havn. Det skulle gerne blive til 1.000 flere ansatte i de maritime virksomheder, når havnen udbygges inden for de kommende år.

Det skal ske i takt med, at leverandører, servicevirksomheder, værft og rådgivningsvirksomheder kommer til at få endnu mere fat på de forretningsmuligheder, den korte afstand til Norge giver, og når virksomhederne får endnu mere fat i det grønne marked, som mange lægger an til at gå ind på. Det er ikke mere end fem år siden, at MAN Diesel & Turbo fyrede flere hundrede i Frederikshavn, og krisen i shipping har sat sine spor i det nordjyske, men der er tegn på bedring.

Underdreven nordjysk optimisme

Den nordjyske klynge overdriver ikke optimismen. Men den findes spredt rundt i shippingvirksomhederne. Grøn tænkning og Norge driver nye forretninger, der skal være med til at få 1000 nye arbejdspladser på Frederikshavn Havn. Udfordringerne er dog også til stede: Den rigtige arbejdskraft er enten ikke uddannet eller også gider den ikke bo i Nordjylland. ShippingWatch fortæller om de nordjyske håb og hindringer.

Arbejdspladser på vej

Det ses blandt andet hos den lille underleverandør Victor A/S, der tror på, at omsætningen kan øges fra 80 til 200 mio. kr. over de næste fire år ved salg og installation af rørsystemer, procesmoduler og køleteknik især til offshoresegmentet. Det ses hos førnævnte MAN Diesel & Turbo, der har stærk vækst i sin retrofitafdeling, der ikke er mere end fire år gammel. Det ses på selve havnen, der skal være med til at skabe de mange nye arbejdspladser ved at give plads til ophugningsindustri, øget værftskapacitet og forhåbentlig flere små nye virksomheder.

Fremtidstroen går også igen hos Vestergaard Marine Service, der spreder optimismen til at åbne afdeling i Brasillien og ud over hovedforretningen har tid til at kigge på nye områder som salg af udstyr til piratbekæmpelse på skibe.

Dansk selskab vil sælge ballastvandsystem i Norge 

Adm. direktør Niels Christensen fra Marcod, der er det Frederikshavn-baserede nationale videnscenter for optimering og drift i den maritime branche, og som samarbejder med de fleste af de nordjyske virksomheder, fremhæver styrkerne ved den nordjyske klynge som en af grundene til, at man godt kan tale om en vis optimisme, selvom det er store ord i Nordjylland:

"Den nordjyske klynges styrke lige nu er, at der er masser af vilje. Det kræver kompetenceudvikling, professionalisering og erfaring for virksomhederne at klare sig godt, men den internationale orientering er der, der er bare også interne strukturer i virksomhederne, der skal på plads," siger Niels Christensen og tilføjer:

"Den nordjyske klynge har masser af synergi mellem selskaberne, og det kan alle her drage nytte af."

Nordmand åbner offshoreprojekt i Frederikshavn 

Det giver nærmest sig selv, at Norge er et stort fokusområde for den nordjyske klynge og allerede har været det i flere år. Milliarderne mod nord kan Nordjylland nyde godt af, men der er konkurrence med andre lande og andre virksomheder fra Danmark om at få del i dem. Det har tidligere bekymret virksomheder som Frederikshavns Orskov Yard og Scanel, men andre virksomheder er begyndt at tænke i alternative indgange til det norske marked. Det gælder for eksempel Vestergaard Marine Service, der konstant forsøger at forbedre sin forretning fra de to afdelinger i Mongsted Bergen og Ølensvåg i Norge, ligesom det gælder Jatob, der er hjemmehørende på Frederikshavn Havn, der vil skabe mere forretning ved ophugning af borerigge og offshoreskibe fra den norske olieindustri, der snart har løbet rundt så længe, at adskillige rigge er på vej på pension.

Gang i skrotning

Jatobs ide om miljørigtig genvindingsindustri hænger sammen med de nordjyske virksomheders anden grund til optimisme: Fokus på energioptimering. Det går rigtig godt med retrofit, og der er store forventninger til salg og installering af systemer til ballastvandrensning, men der er bestemt også barrierer, før man kan tale om et grønblåt Nordjylland.

"Investeringslysten er ikke voldsom stor fra rederens side, og samtidig er mange af teknologierne nye. Det kræver, at vi skal have en stærk salgsindsats i de forskellige sektorerer. Offshore står stærkest som marked for os, men der er mange af de andre sektorer, hvor det kan være billigt at investere i grøn teknologi. Vi har flere eksempler på teknologi, der har en lav tilbagebetalingstid. Det budskab skal vi sælge," siger Niels Christensen.

ShippingWatch har taget en tur rundt til en række af virksomhederne i den nordjyske klynge. Læs mere om norsk salg og grønne drømme i denne uge.

Nedtonede nordjyske fremtidsudsigter 

Derfor tøver redere over for nye miljøkrav

Leverandører skal blive bedre sælgere i Norge

En maritim klynge kræver stærkt samarbejde 

Relaterede artikler:

  • Nedtonede nordjyske fremtidsudsigter

    For abonnenter

  • Foto: Hempel

    Derfor tøver redere over for nye miljøkrav

    For abonnenter

  • Leverandører skal blive bedre sælgere i Norge

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Photo: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Foto: Karpowership
Rederier

Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere

Et ukrainsk energiselskab er tæt på at kunne lease et kraftværkskib, der skal levere strøm til op mod en mio. borgere i det krigshærgede land.

For abonnenter

Foto: Carsten Lundager / Torm
Tank

Torm ændrer taktik og køber skibe for 233 mio dollar

For to måneder siden sagde Torms topchef, Jacob Meldgaard, at han ikke havde ”travlt med at plante nye frø” trods et boomende tankmarked med skyhøje fragtrater og rekordindtjening. Nu køber Torm stort ind.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Watch Job

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Scrum Master with a practical approach

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

Se flere jobs

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge