ShippingWatch

Blinde passagerer koster rederierne dyrt

Antallet af blinde passagerer, eller stowaways, ser ud til at være stigende. Prisen for at få en stowaway sat af i Sydamerika er nu oppe på 70.000 USD.

Foto: VALDEMAR JÿRGENSEN

Den stigende flygtningestrøm fra især Afrika kan også mærkes blandt rederierne, der melder om flere fund af personer, der har gemt sig på skibet og først dukker op ude på havet.

Det er i alt fald den tendens, som P&I klubberne indrapporterer, og som Skuld også kan genkende. Sidste år var Skuld involveret i 62 sager, hvor i alt 100 blinde passagerer, de såkaldte stowaways, skulle sættes af et skib. Udover en støt stigende tendens er prisen for at få dem sat i land igen og sendt tilbage til afgangslandet også steget meget.

Eksempelvis kan det koste op til 70.000 USD at få sat en person af i Sydamerika, som er kommet ombord i Afrika. Priserne er svulmet op, fordi de lokale myndigheder ofte kræver, at der bliver sendt flere vagter ud til skibet, når det ankommer med en stowaway, ligesom det er dyrt at stå for ophold, papirarbejde og hjemsendelse.

Ifølge claims executive i Skuld, Morten Bjerregaard Christiansen, har P&I Klubben et eksempel på en sag, hvor fem stowaways fra Senegal skulle sættes i land i Sydamerika, som kostede 426.000 USD.

Stigende besvær

"Tilbagemeldingerne fra vores medlemmer viser, at der er stigende besvær med at få dem sat i land og øgede omkostninger i samme forbindelse, hvis de ikke har udgiften dækket. Fra 17.000 USD for at sætte en person af i Vestafrika til op til 70.000 i f.eks. Sydamerika," siger han til ShippingWatch.

Skuld opfordrer rederierne til altid at kigge efter stowaways inden afgang i bl.a. redningsbådene. På et møde for nylig om bl.a. forholdsreglerne i forbindelse med blinde passagerer understregede Skuld endvidere, at kaptajnen skal kontakte sin agent i anløbshavnen og sin P&I Klub, hvis man finder stowaways, når skibet først er kommet på havet.

"Man skal overveje, om det kan betale sig at vende om eller fortsætte, men normalt vil kaptajnen vælge at forsætte mod destinationen, fordi det er for dyrt at vende om," sagde Morten Bjerregaard Christiansen på mødet.

Kaptajnen skal sørge for at få personlige oplysninger som navn og sprog oplyst og få taget et billede, så der kan udstedes et nyt pas i bestemmelseshavnen. Kaptajnen har også ansvaret for den blinde passager, som skal behandles humant.

Rederierne forsøger at sikre sig på flere måder for ikke at få stowaways med. Det sker bl.a. ved at have vagter ved skibet eller ved at undersøge last med røntgen eller at have installeret videoovervågning.

Prøv et gratis ShippingWatch-abonnement i 40 dage

 

Rederne: Store præmiestigninger kan være nødvendige 

Store skibsforlis får forsikringspræmierne til at stige i 2013 

Suezkanalen nægter piratrabat 

Meningsmåling: Skibes driftsomkostninger stiger

Mere fra ShippingWatch

To flydende gasterminaler rykker til Europa

Europa kan se frem til at modtage to flydende terminaler til import af LNG i de kommende måneder for at erstatte gas fra Rusland. Blandt andet vil Golar LNG omdanne et LNG-tankskib til en terminal.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs