En del af Watch Medier

ShippingWatchtirsdag31. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
30.11.2012kl. 06.25

Blinde passagerer koster rederierne dyrt

Antallet af blinde passagerer, eller stowaways, ser ud til at være stigende. Prisen for at få en stowaway sat af i Sydamerika er nu oppe på 70.000 USD.
Foto: VALDEMAR JÿRGENSEN
Af Tomas Kristiansen

Den stigende flygtningestrøm fra især Afrika kan også mærkes blandt rederierne, der melder om flere fund af personer, der har gemt sig på skibet og først dukker op ude på havet.

Det er i alt fald den tendens, som P&I klubberne indrapporterer, og som Skuld også kan genkende. Sidste år var Skuld involveret i 62 sager, hvor i alt 100 blinde passagerer, de såkaldte stowaways, skulle sættes af et skib. Udover en støt stigende tendens er prisen for at få dem sat i land igen og sendt tilbage til afgangslandet også steget meget.

Eksempelvis kan det koste op til 70.000 USD at få sat en person af i Sydamerika, som er kommet ombord i Afrika. Priserne er svulmet op, fordi de lokale myndigheder ofte kræver, at der bliver sendt flere vagter ud til skibet, når det ankommer med en stowaway, ligesom det er dyrt at stå for ophold, papirarbejde og hjemsendelse.

Ifølge claims executive i Skuld, Morten Bjerregaard Christiansen, har P&I Klubben et eksempel på en sag, hvor fem stowaways fra Senegal skulle sættes i land i Sydamerika, som kostede 426.000 USD.

Stigende besvær

"Tilbagemeldingerne fra vores medlemmer viser, at der er stigende besvær med at få dem sat i land og øgede omkostninger i samme forbindelse, hvis de ikke har udgiften dækket. Fra 17.000 USD for at sætte en person af i Vestafrika til op til 70.000 i f.eks. Sydamerika," siger han til ShippingWatch.

Skuld opfordrer rederierne til altid at kigge efter stowaways inden afgang i bl.a. redningsbådene. På et møde for nylig om bl.a. forholdsreglerne i forbindelse med blinde passagerer understregede Skuld endvidere, at kaptajnen skal kontakte sin agent i anløbshavnen og sin P&I Klub, hvis man finder stowaways, når skibet først er kommet på havet.

"Man skal overveje, om det kan betale sig at vende om eller fortsætte, men normalt vil kaptajnen vælge at forsætte mod destinationen, fordi det er for dyrt at vende om," sagde Morten Bjerregaard Christiansen på mødet.

Kaptajnen skal sørge for at få personlige oplysninger som navn og sprog oplyst og få taget et billede, så der kan udstedes et nyt pas i bestemmelseshavnen. Kaptajnen har også ansvaret for den blinde passager, som skal behandles humant.

Rederierne forsøger at sikre sig på flere måder for ikke at få stowaways med. Det sker bl.a. ved at have vagter ved skibet eller ved at undersøge last med røntgen eller at have installeret videoovervågning.

Prøv et gratis ShippingWatch-abonnement i 40 dage

 

Rederne: Store præmiestigninger kan være nødvendige 

Store skibsforlis får forsikringspræmierne til at stige i 2013 

Suezkanalen nægter piratrabat 

Meningsmåling: Skibes driftsomkostninger stiger

Relaterede artikler:

  • Rederne: Store præmiestigninger kan være nødvendige

    For abonnenter

  • Foto: John Hansen

    Store skibsforlis får forsikringspræmierne til at stige i 2013

  • Foto: Josef Polleross

    Suezkanalen nægter piratrabat

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Mohamed Abd El Ghany/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår

Hapag-Lloyd og ONE bekræfter, at festen sluttede brat i slutningen af 2022. Analysedirektør mener, at mange rederier er blevet taget på sengen.
  • ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct.
  • Hapag-Lloyd tjente milliarder trods fald mod slutningen af året

For abonnenter

Foto: Wärstilä
Leverandører

Wärtsilä må tage kæmpetab på sin exit fra Rusland

For abonnenter

Foto: Ted Shaffrey/ap/ritzau Scanpix
Miljø & Politik

Maersk og tysk startup vil synliggøre CO2-udslip fra international e-handel

For abonnenter

Foto: Wilson Asa
Rederier

Wilson lukker 2022 med fald men forventer bedre 2023

For abonnenter

Foto: Jonas Walzberg/AP/Ritzau Scanpix
Container

ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct.

For abonnenter

Foto: Colourbox
Miljø & Politik

Græsk tankreder skal samarbejde med Singapores grønne center

For abonnenter

Læs også

Foto: Pr / Hapag-lloyd
Container

Hapag-Lloyd tjente milliarder trods fald mod slutningen af året

De foreløbige tal fra det tyske containerrederi viser fremgang på tværs af regnskabet i 2022, men selskabet fremhæver stort dyk i raterne i årets sidste måneder.

For abonnenter

Foto: Sina Schuldt/AP/Ritzau Scanpix
Rederier

Shippingbank kaster sig over bilrederier og har allerede givet det første lån

Bilrederierne har så gode tider takket være stor efterspørgsel og mangel på kapacitet, at Hamburg Commercial Bank har besluttet sig for at gå ind i finansiering af bilskibe.

For abonnenter

Foto: Jonas Walzberg/AP/Ritzau Scanpix
Container

ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct.

Ocean Network Express blev hårdt ramt af fragtraternes nedtur i slutningen af sidste år. Især faldet i spotraterne på de vigtige ruter fra Asien til USA og Europa sænkede selskabets omsætning og overskud.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Maersk og tysk startup vil synliggøre CO2-udslip fra international e-handel – 13.58
  • Wilson lukker 2022 med fald men forventer bedre 2023 – 13.30
  • Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår – 11.55
  • Græsk tankreder skal samarbejde med Singapores grønne center – 11.25
  • Hollandsk gasleverandør køber to tankere til flydende naturgas – 11.09
  • Schweizisk-belgisk duo vil udvikle ammoniak-motor til tørlastskibe – 10.38
  • Wärtsilä må tage kæmpetab på sin exit fra Rusland – 09.35
  • Oliepriserne falder med forventede rentestigninger – 09.10
  • ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct. – 08.18
  • Hapag-Lloyd tjente milliarder trods fald mod slutningen af året – 07.56
  • Shippingbank kaster sig over bilrederier og har allerede givet det første lån – 07.48
  • Oliesanktion rammer Putins økonomi - nu ønsker flere at stramme grebet – 30. jan.
  • Boskalis skal hjælpe østat med at klimasikre stort projekt – 30. jan.
  • Total Energies undersøges for greenwashing – 30. jan.
  • Flaskehalsene er løsnet op på begge kyster i USA – 30. jan.
Flere nyheder

Job

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Fleet Manager

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

Watch Job

  • Scrum Master with a practical approach

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Head of Business Development

  • People and Operations Partner

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

Se flere jobs

Job

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Fleet Manager

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge