Welltec efter fem års aktivitets-boom: Hvor er krisen?

Welltecs grundlægger Jørgen Hallundbæk afslører sine fire grund-ingredienser i opskriften for succes. Selskabet har haft en gennemsnitlig årlig vækst i omsætningen på 58 procent de seneste fem år. Læs hvordan det er lykkedes.
Foto: Copyright Welltec®
Foto: Copyright Welltec®

Det kan godt være, at der er gældskrise i euro-zonen, og at finanskrisen har ramt den globale vækst. Men det er ikke noget, man har lagt mærke til i Welltecs hovedkontor i Alllerød. Der har man bare vokset og vokset, siden selskabet for lidt over 18 år siden blev grundlagt, og inden for de sidste fem år er omsætningen gennemsnitligt steget med 58 pct. om året. Det fortæller selskabets adm. direktør og grundlægger, Jørgen Hallundbæk, i et interview til ShippingWatch.

"Vi har jo forsøgt at afkoble os fra den verden, der påvirkes af en krise som den nuværende. Det har vi gjort ved at arbejde med olieselskaber, der ikke lader sig påvirke af udsving i verdensøkonomien, og det er blandt andre selskaber som Statoil og Exxon. De har så store mulighed for investeringer og så langsigtet en planlægning, at de her små sving på vejen ikke er væsentlige," siger Jørgen Hallundbæk.

Udover pengestærke kunder, opererer Welltec også i områder af verden, hvor han slet ikke mener, man har lagt mærke til krisen.

"Vi har faktisk overhovedet ikke mærket noget til den økonomiske krise," siger Jørgen Hallundbæk, og det understøttes af, at selskabet i forbindelse med regnskabet for tredje kvartal opjusterede omsætningsforventningen til 2012 efter et stærkt tredje kvartal, hvor omsætningen var 31 pct. højere end i samme periode året før.

Welltec opjusterer forventningerne for hele 2012 

Brøndoptimering

Historien om Welltec er historien om et eksamensprojekt på Danmarks Tekniske Universitet i 1980'erne, om hvordan man kunne optimere oliebrønde, og udvinde mere olie fra dem gennem horisontale boringer. Det blev til en rigtig god forretning for Jørgen Hallundbæk og resten af holdet bag. Der var nemlig en stor spiller mod nord, der kunne se markante fordele i at få mere ud af eksisterende platforme i stedet for at lave helt nye boringer.

"Vi fik Statoil med på ideen relativt tidligt, fordi nordmændene i starten af 1990'erne var bange for et fald i mængden af produceret olie. Det ville selvsagt have en effekt på statens finanser, og derfor ville de øge deres indvindingsgrad. Det har vi været med til at sørge for," siger Jørgen Hallundbæk.

Statoil har altså fra starten været en helt central kunde for Welltec, og i Statoils kontor i Stavanger har Welltec lavet en sten-statue, der afbilleder en norsk stenaldermand og en moderne nordmand. Dengang var hans vigtigste værktøj køllen, og i dag er det en Welltec Well Tractor, fremgår det af statuen, der altså afbilleder den teknologi, der har skabt fundamentet for selskabets succes.

Well Tractoren er en rør-formet robot, der kan udføre et væld af opgaver i og omkring oliebrønde for derved at øge indvindelsesgraden.

"Vi skaber stor værdi for vores kunder. Et olieselskab kan tjene mellem tre og seks gange så meget ved at bruge vores teknologi i eksisterende brønde, end de kan ved at bore en ny brønd. Vores mål er jo så at overbevise kunderne om, at det langt bedre kan svare sig at gøre det i stedet for at opstille nye brønde," siger Jørgen Hallundbæk.

Ikke et "me too"-selskab

Der er fire grunde til, at Welltec har klaret sig godt, mener Jørgen Hallundbæk. Først og fremmest er selskabets teknologi i hans optik langt bedre end noget konkurrenterne kan levere. Derudover har Welltec opbygget sig et stærkt brand ved at levere produkter af høj kvalitet og ikke være bange for at bede kunderne betale, hvad den slags kvalitet koster. Årsagen til at selskabet kan gøre det er, at Welltecs produkter skaber så meget værdi for kunden.

"I alt, hvad vi laver, skal vi skabe værdi for kunden og vide, hvilken værdi de vil have. Det er helt afgørende for os. Vi er gode til at tjene penge, men reelt tjener vi penge til olieselskaberne," siger Jørgen Hallundbæk.

Sidst men ikke mindst tænker Welltec meget over sin risiko-afdækning i forretningen. Det er vigtigt at være til stede i mange forskellige områder, så man ikke bliver for påvirket af et af dem.

Bygget eget marked op

De fire ting adskiller Welltec fra den type selskabe, som Jørgen Hallundbæk betegner som 'me too'-selskaber. Det er selskaber, der har set en god forretningsmodel og så enten kopierer den eller blot laver noget tæt på.

"Vi har skabt vores eget marked fra starten af, og det betyder, at vi er så meget foran vores konkurrenter, at det er en svær kamp for dem at komme ind og vinde. Og vi vil fortsat distancere os ved at være teknisk foran," mener Jørgen Hallundbæk.

Welltec har i dag omkring 1.000 ansatte og kontorer i 26 lande. Men han regner med, at selskabet vil kunne fejre sin tyve års fødselsdag med en endnu større omsætning end i dag.

"Forretningen er blevet større, og rigtige mange medarbejdere, som kom til i de første år, er stadig med i selskabet. Forretningen vil være noget større i 2014, men det vil fortsat være gennem organisk vækst, det foregår."

De danske "krise-knusere" er hårdtarbejdende nicheselskaber  

Ultrabulk knuser krisen: Vi er operatører - ikke spekulatører 

Sikkerhedsfirma: Stabil forretning på under et år 

Krise-knuser: Der er ikke mange ting der går os imod nu 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også