Alphaliner: Taktisk spil om Maersk Line

A.P. Møller - Mærsks bebudede strategiskifte med nedtoning af den svingende containerforretning til fordel for olieinvesteringer ligner et forsøg på at dulme frygten blandt Maersk Lines konkurrenter for yderligere aggressive tiltag fra det danske rederi. Kendsgerningen er, at Maersk Lines markedsandel og position som verdens største containerrederi vil være helt uberørt de kommende år, konstaterer analysehuset Alphaliner.
Nu begynder kapløbet blandt verdens største skibe
"Trods Maersks udmeldte planer om at dæmpe sine investeringer, vil selskabet fortsat investere 6-8 mia. USD over de næste fem år i containerforretningen. Dette inkluderer forpligtende investeringer i nye skibe inklusiv de 20 EEE-klasse skibe (Triple-E, red.). Denne nye kapacitetsudvidelse vil være tilstrækkelig og sikre, at Maersk vil vokse med markedet og bevare sin position som verdens største shippingvirksomhed," skriver Alphaliner, der noterer, at Maersk har industriens største ordrebog overhovedet:
"For at sætte Maersks planlagte investeringer i perspektiv, er otte mia. USD ligeså meget som markedsværdien af verdens tredje største containerrederi CMA CGM:"
"I sådan en sammenhæng kan Maersks forsøg på at underspille sine ekspansionsplaner ses som et forsøg på at dulme konkurrenternes frygt for ethvert aggressivt fremstød fra Maersks side på at udvide markedsandelen efter den store kapacitetsopbygning siden 2011," skriver Alphaliner.
Maersk-analytikere: Overraskende stort dyk i containerraterne
Ifølge analysehuset har Maersk hidtil og konsekvent underspillet størrelsen på sine egne nybygninger i et forsøg på at nedtone det faktiske omfang af de skibe, rederiet driver. For eksempel hævdede rederiet, at kapaciteten på Emma Maersk-klassen (fra 2006, red.) var på 11.000 teu, selv om den nominelle kapacitet efterfølgende blev fastslået til 15.550 teu, skriver Alphaliner og noterer, at rederiet siden har vist større åbenhed.
"Under forudsætning af, at antallet af indchartrede skibe forbliver på samme niveau de næste tre år, vil Maersks samlede kapacitet nå tre mio. teu ved udgangen af 2015 svarende til en markedsandel på 15,3 procent eller kun marginalt mindre end rederiets nuværende andel på 15,4 procent.
Konkurrenter vil vokse
Trods Maersks "beherskelse", som Alphaliner betegner det, er konkurrenternes appetit på vækst usvækket.

I år har Evergreen og CMA CGM genoptaget deres nybygningsprogrammer, mens CCNI netop har bekræftet en ordre på 2+4 skibe på hver 9.300 teu.
CSAV, UASC, K Line og Yang Ming er ligeledes i forhandlinger med værfter om nye og store ordrer. Det vil bringe disse rederier nærmere deres større konkurrenter, ligesom de har fordel af lavere nybygningspriser, som er faldet 15 procent siden 2011. Denne opbygning af kapacitet vil yderligere forstærke konkurrencen på den anden side af 2015 og kan tvinge Maersk til at reagere, hvis rederiet vil fastholde sin markedsandel, understreger Alphaliner.
Maersk Line: Vi taber penge med de nuværende rater
SeaIntel: Containerrater er katastrofale for rederierne
SeaIntel: Kollaps på Middelhavet har bredt sig til hele Europa
Stor Maersk Line-rival erobrer markedsandele