En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
29.11.2012kl. 10.29

Burde tysk værftskonkurs have været afsløret i 2010?

Det tyske P+S Werftens konkurs, som koster DFDS, Royal Arctic Line og Scandlines dyrt, burde have været forudset allerede i 2010. Det afslører dokumenter, som den tyske tv-station NDR har offentliggjort, og som forarger politikerne.
Foto: A. Blaaberg
af OLE ANDERSEN

Burde det tyske skibsværft P+S' konkurs i august 2012 have været forudset allerede i begyndelsen af 2010, og førte den tyske delstatsregering i Mecklenburg-Vorpommern parlamentet bag lyset, mens man bevilgede store beløb i redningspakker til værftet? Det mere end antyder hidtil fortrolige dokumenter om værftsgruppens i mange år vakkelvorne økonomi, som den tyske tv-station NDR har offentliggjort.

Trods massiv offentlig støtte fra både delstatsregeringen i Mecklenborg-Vorpommern og fra staten i 2009 og i foråret 2010 afslører en revisionsrapport, at der fortsat var et hul i værftets økonomi  på 142 mio. euro. Nu spørger Linkspartei og De Grønne, om delstatsregeringen har kendt til skibværftets alvorlige økonomiske situation i 2010 uden at have orienteret parlamentet. Ifølge NDR blev delstatsregeringen forelagt revisiorernes vurdering.

P+S Werften afviste Scandlines-tilbud på ufærdige skibe 

De to partier opfordrer nu kraftigt til, at alle dokumenter offentliggøres og fremlægges i det parlamentariske undersøgelsesudvalg, der er nedsat, skriver flere tyske medier.

"Hvis det er sandt, er vi bevidst blevet vildledt og bedraget," sagde formanden for Linkspartei Helmut Holter onsdag ifølge nyhedsbureauet dpa og Hamburger Abendblatt.

DFDS indgik kontrakt med det tyske skibsværft i november 2010 om to RoRo-skibe med henblik på transportopgaver for det tyske og danske forsvar. Prisen for de to skibe udgjorde ca. en mia. kroner.

 

I januar 2011 indgik Royal Arctic Line sin hidtil største nybygningsordre på i alt fem skibe. Også Scandlines er strandet med nye færger. Både DFDS og Scandlines har annulleret kontrakterne, mens Royal Arctic Line undersøger mulighederne for bygning og færdiggørelse andre steder.

P+S Werften: Vi vil færdiggøre DFDS-skibene 

Royal Arctic Line vurderede i september, at værftskonkursen vil koste rederiet 30-35 mio. kroner. For DFDS' vedkommende har konkursen foreløbig kostet rederiet ca. 25 mio. kroner, mens det præcise tab for Scandlines fortsat er ukendt.

P+S Werften fik i slutningen 2009 en offentligt garanteret nødkredit på 48 mio. euro. I foråret 2010 blev værftet reddet med offentlige lån på i alt 326 mio. euro fra Mecklenburg-Vorpommern og fra staten. Ifølge dokumenterne fra NDR trods tvivl om, hvorvidt redningspakkerne havde den fornødne effekt.

Ledelsen på P+S Werften kaldte de ansatte sammen på værftet den 29. august 2012 (foto i top), i øvrigt foran et af de ufærdige skibe til DFDS, for at orientere om betalingsstandsningen. 

P+S Werften skylder mere end en halv milliard Euro

Danske værfter tager tysk statsstøtte med ro 

Danske skibe strandet på insolvent værft  

Relaterede artikler:

  • Foto: Royal Arctic Line

    P+S Werften skylder mere end en halv milliard Euro

    For abonnenter

  • Danske værfter tager tysk statsstøtte med ro

    For abonnenter

  • Foto: Royal Arctic Line

    Danske skibe strandet på insolvent værft

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Finn Amund Norbye bliver CEO for the fusionerede selskab OSM Thome. | Foto: OSM Maritime
Leverandører

Derfor giver norsk storfusion mening: "Vi har ambitioner om vækst"

Det er vigtigt for ship-management selskaber at vokse, siger OSM Maritimes topchef Finn Amund Norbye i et interview torsdag efter udmeldingen om, at man fusionerer med Thome Group. Opdateret.

For abonnenter

Produkttankrederiet Torm har installeret røgrensning (scubbers) på over halvdelen af skibsflåden. | Foto: Shippingwatch/ Søren Pico
Leverandører

Skibe med røgrensere har fordoblet deres besparelser på brændstof

Skibe, der sejler med røgrensere og på brændstof med højt svovlindhold, har fordoblet deres brændstof-besparelser i 2022 sammenlignet med året før.

For abonnenter

Foto: Pr-foto Essberger Tankers
Tank

Europas lagre er blevet fyldt med diesel forud for embargo mod Rusland

Forhøjet import af russisk diesel og olieprodukter i januar vidner om flittig lageropbygning forud for EU-embargo den 5. februar, vurderer mæglerfirma.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Watch Job

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Business Intelligence Specialist

  • Scrum Master with a practical approach

Se flere jobs

Job

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge