Burde tysk værftskonkurs have været afsløret i 2010?

Burde det tyske skibsværft P+S' konkurs i august 2012 have været forudset allerede i begyndelsen af 2010, og førte den tyske delstatsregering i Mecklenburg-Vorpommern parlamentet bag lyset, mens man bevilgede store beløb i redningspakker til værftet? Det mere end antyder hidtil fortrolige dokumenter om værftsgruppens i mange år vakkelvorne økonomi, som den tyske tv-station NDR har offentliggjort.
Trods massiv offentlig støtte fra både delstatsregeringen i Mecklenborg-Vorpommern og fra staten i 2009 og i foråret 2010 afslører en revisionsrapport, at der fortsat var et hul i værftets økonomi på 142 mio. euro. Nu spørger Linkspartei og De Grønne, om delstatsregeringen har kendt til skibværftets alvorlige økonomiske situation i 2010 uden at have orienteret parlamentet. Ifølge NDR blev delstatsregeringen forelagt revisiorernes vurdering.
P+S Werften afviste Scandlines-tilbud på ufærdige skibe
De to partier opfordrer nu kraftigt til, at alle dokumenter offentliggøres og fremlægges i det parlamentariske undersøgelsesudvalg, der er nedsat, skriver flere tyske medier.
"Hvis det er sandt, er vi bevidst blevet vildledt og bedraget," sagde formanden for Linkspartei Helmut Holter onsdag ifølge nyhedsbureauet dpa og Hamburger Abendblatt.
DFDS indgik kontrakt med det tyske skibsværft i november 2010 om to RoRo-skibe med henblik på transportopgaver for det tyske og danske forsvar. Prisen for de to skibe udgjorde ca. en mia. kroner.

I januar 2011 indgik Royal Arctic Line sin hidtil største nybygningsordre på i alt fem skibe. Også Scandlines er strandet med nye færger. Både DFDS og Scandlines har annulleret kontrakterne, mens Royal Arctic Line undersøger mulighederne for bygning og færdiggørelse andre steder.
P+S Werften: Vi vil færdiggøre DFDS-skibene
Royal Arctic Line vurderede i september, at værftskonkursen vil koste rederiet 30-35 mio. kroner. For DFDS' vedkommende har konkursen foreløbig kostet rederiet ca. 25 mio. kroner, mens det præcise tab for Scandlines fortsat er ukendt.
P+S Werften fik i slutningen 2009 en offentligt garanteret nødkredit på 48 mio. euro. I foråret 2010 blev værftet reddet med offentlige lån på i alt 326 mio. euro fra Mecklenburg-Vorpommern og fra staten. Ifølge dokumenterne fra NDR trods tvivl om, hvorvidt redningspakkerne havde den fornødne effekt.
Ledelsen på P+S Werften kaldte de ansatte sammen på værftet den 29. august 2012 (foto i top), i øvrigt foran et af de ufærdige skibe til DFDS, for at orientere om betalingsstandsningen.
P+S Werften skylder mere end en halv milliard EuroRelaterede artikler:
P+S Werften skylder mere end en halv milliard Euro
For abonnenter
Danske værfter tager tysk statsstøtte med ro
For abonnenter