ShippingWatch

Burde tysk værftskonkurs have været afsløret i 2010?

Det tyske P+S Werftens konkurs, som koster DFDS, Royal Arctic Line og Scandlines dyrt, burde have været forudset allerede i 2010. Det afslører dokumenter, som den tyske tv-station NDR har offentliggjort, og som forarger politikerne.

Foto: A. Blaaberg

Burde det tyske skibsværft P+S' konkurs i august 2012 have været forudset allerede i begyndelsen af 2010, og førte den tyske delstatsregering i Mecklenburg-Vorpommern parlamentet bag lyset, mens man bevilgede store beløb i redningspakker til værftet? Det mere end antyder hidtil fortrolige dokumenter om værftsgruppens i mange år vakkelvorne økonomi, som den tyske tv-station NDR har offentliggjort.

Trods massiv offentlig støtte fra både delstatsregeringen i Mecklenborg-Vorpommern og fra staten i 2009 og i foråret 2010 afslører en revisionsrapport, at der fortsat var et hul i værftets økonomi  på 142 mio. euro. Nu spørger Linkspartei og De Grønne, om delstatsregeringen har kendt til skibværftets alvorlige økonomiske situation i 2010 uden at have orienteret parlamentet. Ifølge NDR blev delstatsregeringen forelagt revisiorernes vurdering.

P+S Werften afviste Scandlines-tilbud på ufærdige skibe 

De to partier opfordrer nu kraftigt til, at alle dokumenter offentliggøres og fremlægges i det parlamentariske undersøgelsesudvalg, der er nedsat, skriver flere tyske medier.

"Hvis det er sandt, er vi bevidst blevet vildledt og bedraget," sagde formanden for Linkspartei Helmut Holter onsdag ifølge nyhedsbureauet dpa og Hamburger Abendblatt.

DFDS indgik kontrakt med det tyske skibsværft i november 2010 om to RoRo-skibe med henblik på transportopgaver for det tyske og danske forsvar. Prisen for de to skibe udgjorde ca. en mia. kroner.

 

I januar 2011 indgik Royal Arctic Line sin hidtil største nybygningsordre på i alt fem skibe. Også Scandlines er strandet med nye færger. Både DFDS og Scandlines har annulleret kontrakterne, mens Royal Arctic Line undersøger mulighederne for bygning og færdiggørelse andre steder.

P+S Werften: Vi vil færdiggøre DFDS-skibene 

Royal Arctic Line vurderede i september, at værftskonkursen vil koste rederiet 30-35 mio. kroner. For DFDS' vedkommende har konkursen foreløbig kostet rederiet ca. 25 mio. kroner, mens det præcise tab for Scandlines fortsat er ukendt.

P+S Werften fik i slutningen 2009 en offentligt garanteret nødkredit på 48 mio. euro. I foråret 2010 blev værftet reddet med offentlige lån på i alt 326 mio. euro fra Mecklenburg-Vorpommern og fra staten. Ifølge dokumenterne fra NDR trods tvivl om, hvorvidt redningspakkerne havde den fornødne effekt.

Ledelsen på P+S Werften kaldte de ansatte sammen på værftet den 29. august 2012 (foto i top), i øvrigt foran et af de ufærdige skibe til DFDS, for at orientere om betalingsstandsningen. 

P+S Werften skylder mere end en halv milliard Euro

Danske værfter tager tysk statsstøtte med ro 

Danske skibe strandet på insolvent værft  

Mere fra ShippingWatch

Maersk: Situationen stabiliserer sig i Shanghai

Situationen i Shanghai er ved at stabilisere sig, og generelt fungerer havnene i Kina godt, lyder det fra Maersk. Til gengæld melder rederiet om et fortsat stort pres på europæiske havne.

CBS lancerer bestyrelses-uddannelse for shipping

Med støtte fra en række profilerede shipping-navne er halvdelen af pladserne på det første modul af CBS’ nye Blue Board Leadership Programme allerede besat. Andreas Sohmen-Pao er blandt underviserne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs