Store skibsforlis får forsikringspræmierne til at stige i 2013

Costa Concordias forlis i januar og andre store ulykker og kollisioner får nu forsikringsselskaberne, P&I klubberne som Skuld og American Club, til at kræve højere præmie hos skibsrederne. Prisstigninger på op til 15 procent.
Foto: John Hansen
Foto: John Hansen

Rederierne må forberede sig på, at de skal betale mere i præmie til P&I-klubberne, da der generelt er lagt op til dyrere P&I forsikringer fra næste år. Overordnet bliver der tale om stigninger i P&I klubberne på mellem fem og 15 procent, også selvom man har en god statistik, vurderer adm. direktør Helle Lehmann fra Skuld, der selv har annonceret præmieforhøjelser på op til ca. 10 procent. Skuld er så småt i gang med forhandlinger med rederierne om fornyelser der træder i kraft fra den 20. februar næste år.

Skuld er en af de 13 klubber i International Group of P&I Clubs, der arbejder sammen om reassuarance og store krav om udbetalinger, claims, og dækker omkring 90 procent af verdens handelsflåde. En af grundene til præmiestigningen er generelle store stigninger i omkostninger til både små og store claims herunder udgifter i forbindelser med personskader, skader på lasten eller kollisioner. Hertil kommer store omkostninger til reassurance, hvor der blandt andet er meget store udgifter til Costa Concordias forlis i januar, som nu skal fordeles mellem deltagerne i klubben.

Stigninger op til 15 procent

”Der er tale om et  generelt billede, hvor alle klubber melder prisstigninger ud. Stigningerne bliver på mellem 5 og 15 procent uafhængig af kundens statistikforløb, hvor nogle vælger at gennemføre stigninger samlet for hele medlemsgruppen. Vi vil foretage en mere individuel vurdering af vores kunder set i forhold til risiko og performance,” siger adm. direktør hos Skuld i København, Helle Lehmann til ShippingWatch.

 

Hun henviser til, at der generelt i klubberne har været flere store og mere kostbare sager i både 2011 og 2012, som ligger bag stigningen i præmierne. For det første skal der være præmie over tid til at dække almindelige, mindre P&I sager. Dernæst er der større claims som rederierne deler på gensidige betingelser indenfor de enkelte klubber og endeligt er der pool claims som alle rederier worldwide deler.

Behov for justering

Helle Lehmann vil dog ikke kalde de annoncerede præmieforhøjelser for markante men erkender, de kommer på et dårligt tidspunkt for mange redere.

”Priserne har ligget fladt de seneste par år. Med stigende udgifter til reassurance, claims og poolclaims er der behov for justering, for at vi kan vedblive med at være en stabil klub uden store udsving i præmier og øget risiko for indkaldelse af ekstra præmier,"  siger hun.

En af de andre klubber, American Club, har meddelt, at den hæver priserne med 10 procent generelt fra den 20. februar for aftaler med virkning i 2013 og North of England har annonceret en generel stigning på 15 procent samt stígninger i selvrisici.

Antallet af kollisioner i Østersøen stiger

Flere skibe i Østersøen øger risikoen for olieforurening 

Svitzer forbigået ved Costa Concordia kontrakt 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også