Her er sidste uges vigtigste historier fra ShippingWatch

De kommende miljøkrav til shipping, de nye containergiganter og A.P. Møller-Mærsks regnskab er blandt de vigtigste historier på ShippingWatch i den forgangne uge. Læs dem og andre her.
Foto: Hempel
Foto: Hempel

Mange, mange flere miljøkrav...

Vil møde skibsrederne i de kommende år. Det kommer leverandørindustrien til gode, men kan være en tung byrde for rederne, når der kommer krav til sod, undervandslarm og biofouling. Tjek ShippingWatchs miljøtema fra ugen ud:

Shipping har uendelig liste af miljøkrav i vente 

Tysk shippingbank vurderer alle sine skibe efter miljøkrav 

Hempel nyder godt af miljøkrav på vej til bundmaling 

Derfor tøver redere over for nye miljøkrav 

 

Container-giganterne kæmper om havet

Den nye bølge af ultra-store containerskibe blev onsdag skudt i gang af CMA CGM. Men der er mange flere på vej.

Nu begynder kapløbet blandt verdens største skibe 

Her er CMA CGM's nye containergigant 

Smedegaard: For tidligt at sige hvor Triple-E skubber skibe hen

SeaIntel: Rateudviklingen katastrofal for container-rederierne 

 

Maersk-regnskab: En blandet landhandel

A.P. Møller-Mærsk aflagde fredag regnskab med blandede resultater for gruppen:

Maersk Gruppen fik overskud på 5,6 mia kr i tredje kvartal 

Maersk Tankers tabte 1,6 mia kroner  

Maersk Drilling ramt af forsinket opstart 

APM Terminals skuffede en anelse 

Adm. direktør Nils Smedegaard sagde, at man overvejer at sælge enhederne i Maersk FPSO til kunderne.

Maersk overvejer at frasælge FPSO'er til kunderne

 

Økoskibe - for eller imod?

Debatten om, hvorvidt det kan svare sig at bygge øko-skibe er brandvarm, også på ShippingWatch denne uge.

Teekay: Gevinsten ved ECO-tankskibe slår retrofit 

Meldgaard: Mange ubesvarede spørgsmål om økoskibe 

Lloyd's Register: Nye skibsdesign gavner både budget og miljø 

Scorpio holder fast i øko-skibe efter design-succes 

 

Læs også om...

Bestyrelsesformand i A.P. Møller-Mærsk, Michael Pram Rasmussens, syn på gruppens indtjening det sidste årti.

Maersk-bestyrelsesformand: Vi tjener ikke nok 

 

Hvorfor Tinglev er et godt sted at være containerproducent

Maersk Container: Tinglev ligger i den bedste tidszone 

 

APM Terminals' besværligheder ved at arbejde i Indien

Indisk bureaukrati bremser APM Terminals 

 

Eller Jan Fritz Hansens karrierevej:

Superlobbyisme er forbilledet

 

I denne uge sætter ShippingWatch bl.a. fokus på Gøteborg Havn som vigtigt knudepunkt i Østersøen, for danske rederier og for brugen af LNG.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også