Her er sidste uges vigtigste historier fra ShippingWatch

De kommende miljøkrav til shipping, de nye containergiganter og A.P. Møller-Mærsks regnskab er blandt de vigtigste historier på ShippingWatch i den forgangne uge. Læs dem og andre her.
Foto: Hempel
Foto: Hempel

Mange, mange flere miljøkrav...

Vil møde skibsrederne i de kommende år. Det kommer leverandørindustrien til gode, men kan være en tung byrde for rederne, når der kommer krav til sod, undervandslarm og biofouling. Tjek ShippingWatchs miljøtema fra ugen ud:

Shipping har uendelig liste af miljøkrav i vente 

Tysk shippingbank vurderer alle sine skibe efter miljøkrav 

Hempel nyder godt af miljøkrav på vej til bundmaling 

Derfor tøver redere over for nye miljøkrav 

 

Container-giganterne kæmper om havet

Den nye bølge af ultra-store containerskibe blev onsdag skudt i gang af CMA CGM. Men der er mange flere på vej.

Nu begynder kapløbet blandt verdens største skibe 

Her er CMA CGM's nye containergigant 

Smedegaard: For tidligt at sige hvor Triple-E skubber skibe hen

SeaIntel: Rateudviklingen katastrofal for container-rederierne 

 

Maersk-regnskab: En blandet landhandel

A.P. Møller-Mærsk aflagde fredag regnskab med blandede resultater for gruppen:

Maersk Gruppen fik overskud på 5,6 mia kr i tredje kvartal 

Maersk Tankers tabte 1,6 mia kroner  

Maersk Drilling ramt af forsinket opstart 

APM Terminals skuffede en anelse 

Adm. direktør Nils Smedegaard sagde, at man overvejer at sælge enhederne i Maersk FPSO til kunderne.

Maersk overvejer at frasælge FPSO'er til kunderne

 

Økoskibe - for eller imod?

Debatten om, hvorvidt det kan svare sig at bygge øko-skibe er brandvarm, også på ShippingWatch denne uge.

Teekay: Gevinsten ved ECO-tankskibe slår retrofit 

Meldgaard: Mange ubesvarede spørgsmål om økoskibe 

Lloyd's Register: Nye skibsdesign gavner både budget og miljø 

Scorpio holder fast i øko-skibe efter design-succes 

 

Læs også om...

Bestyrelsesformand i A.P. Møller-Mærsk, Michael Pram Rasmussens, syn på gruppens indtjening det sidste årti.

Maersk-bestyrelsesformand: Vi tjener ikke nok 

 

Hvorfor Tinglev er et godt sted at være containerproducent

Maersk Container: Tinglev ligger i den bedste tidszone 

 

APM Terminals' besværligheder ved at arbejde i Indien

Indisk bureaukrati bremser APM Terminals 

 

Eller Jan Fritz Hansens karrierevej:

Superlobbyisme er forbilledet

 

I denne uge sætter ShippingWatch bl.a. fokus på Gøteborg Havn som vigtigt knudepunkt i Østersøen, for danske rederier og for brugen af LNG.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også