Se og læs om CMA CGM's nye containergigant

Onsdag ramte verdens største containerskib havet. Se og læs mere her om det nye gigantskib, der kun er det første af i alt 162 nye containerskibe i mega-klassen, som ifølge seneste tal fra analysehuset SeaIntel indsættes frem til 2015. 
Foto: CMA CGM
Foto: CMA CGM
AF JAKOB VESTERAGER & OLE ANDERSEN

Franske CMA CGM satte onsdag i denne uge sit 16.000 teu store containerskib CMA CGM Marco Polo i søen i Kina. Skibet sejler under britik flag og er den første kæmpe i en ny generation af containerskibe, der skal fragte varer mellem Asien og Europa.

Seneste tal fra analysehuset SeaIntel viser, at der alene i i 2012 indsættes i alt 52 skibe på over 10.000 teu. Samme antal følger efter i 2013, mens der indsættes 36 af de kaldte Ultra Large Container Vessels (ULCVs) i 2014 og yderligere 22 i 2015.

Det vil sige, at der i øjeblikket er udsigt til, at i alt 162 af disse store containerskibe indsættes på Asien-Europa de kommende år.

Nu begynder kapløbet blandt verdens største skibe 

"Det er med stor stolthed, at CMA CGM Gruppen lancerer dette nye fartøj, der er det største i verden. (...) Skibet vil slutte sig til FAL-servicen, der er rygraden i Gruppens Netværk.

Se tv-indslag om skibet her

Skibet er blevet indsat på den konkurrenceprægede Asien-Europa rute, og sejler fra Ningbo i Kina over Shanghai og en række havne bl.a. Tanger, Rotterdam og Le Havre.

Det er bygget ved det sydkoreanske værft Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering og er 396 meter langt og 54 meter bredt og har en dybgang på 16 meter. Skibet vil få to søsterfartøjer, der også skal navngives efter opdagelsesrejsende.

Skibet har en række designmæssige fordele, mener CMA CGM. Det drejer sig blandt andet om en elektronisk kontrolleret motor, der giver mindre olieforbrug, et drejet lead-ror, der gør skibets dynamik i vandet bedre og derved forbruger mindre energi og CO2 og et system til behandling af ballastvand.

Ifølge det maritime analysebureau SeaIntel viser deSeneste tal, der bliver leveret 52 skiber ove 10.000TEU i 2012, dernæst 52 i 2013, 36 i 2014 og 22 i 2015. Ifølge Alphaliner vil 16 af de 20 største containerrederier i 2015 have skibe på over 12.000 teu i forhold til de nuværende ni redere, som i dag har skibe i denne størrelse.

Havneoperatør bekymret for de ultrastore containerskibe 

Fransk containergigant i stærkt 3. kvartal 

Alphaliner: 1,8 mio nye teu på markedet frem til 2014 

Maersk kan blive nødt til at justere kapaciteten på Asien-Europa 

Alphaliner: Store rederier øger kapacitet på Asien-Europa 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også