En del af Watch Medier

ShippingWatchmandag6. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
06.11.2012kl. 07.42

Nu begynder kapløbet blandt verdens største skibe

Maersk Lines store rival, franske CMA CGM, modtager i dag verdens hidtil største containerskib på 16.020 teu og har to yderligere på vej i april næste år. Rekorden vil holde indtil juni 2013, når Maersk Line får leveret det første Triple-E, skriver Alphaliner.
af OLE ANDERSEN

Maersk Lines store rival, franske CMA CGM, skriver historie i den globale industri i dag, når rederiet modtager verdens hidtil største containerskib på 16.020 teu fra Daewoo-skibsværftet i Korea. Rederiet vil holde rekorden indtil næste sommer, i juni 2013, hvor Maersk Line får leveret det første i serien af de såkldte Triple-E (foto) på 18.270 teu.

Skibene markerer begyndelsen på en massiv konkurrence blandt de store containerrederier på hovedruterne mellem Asien og Europa, skriver Alphaliner tirsdag. Den samlede vækst i containerflåden i 2013 ventes at blive på 9,5 procent, og det vil blive den største udfordring overhovedet for industrien.

Stor Maersk Line-rival erobrer markedsandele 

CMA CGM har to yderligere skibe i samme klasse som den første, Marco Polo, på vej med levering i april næste år, og de gigantiske containerskibe rammer vandet på et tidspunkt, hvor den globale containerflåde er overfyldt af skibe. Ifølge Alphaliner vil 16 af de 20 største containerrederier i 2015 have skibe på over 12.000 teu i forhold til de nuværende ni redere, som i dag har skibe i denne størrelse.

Taiwanesiske Yang Ming er det seneste rederi, der er kommet med på bølgen med bestilling af fem nye 14.000 teu skibe til levering i 2015 og option på yderligere fem. Det har skabt rift om leasingselskaber og andre om at finansiere kæmpeskibene. Yang Mings partnere i den såkaldte CKYH-alliance, der blev etableret i begyndelsen af 2000´erne, kinesiske Cosco and koreanske Hanjin, har allerede skibe på 13.000-14.000 teu.

Alphaliner: Store rederier øger kapacitet på Asien-Europa 

"Rederierne har tilsyneladende svært ved at styre deres appetit for nye skibe, og flere rederier er fortsat i diskussion med værfter om yderligere kapacitet," konstaterer Alphaliner og peger konkret på rederiet UASV, der aktuelt forhandler om nye 16.000-skibe, mens chilenske CSAV er tæt på at bestille i alt 10 styk 9.000 teu-skibe.

Alphaliner: 1,8 mio nye teu på markedet frem til 2014 

Maersk kan blive nødt til at justere kapaciteten på Asien-Europa 

Alphaliner: Store rederier øger kapacitet på Asien-Europa 

Relaterede artikler:

  • Foto: Hanjin

    Alphaliner: 1,8 mio nye teu på markedet frem til 2014

    For abonnenter

  • Foto: Maersk Line

    Maersk kan blive nødt til at justere kapaciteten på Asien-Europa

  • Foto: APM Terminals

    Alphaliner: Store rederier øger kapacitet på Asien-Europa

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Mads Drejer, driftsdirektør hos Scan Global Logistics | Photo: Pr-foto Scan Global Logistics
Logistik

Ny ejer skal gøre Scan Global Logistics endnu bedre til at lave opkøb

Erfaringen og det internationale snit hos en af verdens største kapitalfonde matcher perfekt med ambitionerne hos danske Scan Global Logistics.
  • Scan Global Logistics bliver solgt til kapitalfond
  • Scan Global bekræfter muligt ejerskifte

For abonnenter

Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

De største rederier har fået rettet op på coronakrisens udbredte forsinkelser

For abonnenter

Foto: PR/Ardmore
Tank

Mægler spår gode tider for tankrederier efter ny embargo mod Rusland

For abonnenter

Sultan Ahmen Bin Sulayem er topchef for Dubai-baserede DP World. | Foto: DP World
Havne

DP World forventer fortsat vækst i usikkert 2023

For abonnenter

Foto: Sund & Bælt
Miljø & Politik

EU-afklaring kan sætte danske havmøller på pause

Foto: Nick Oxford/Reuters/Ritzau Scanpix
Offshore

Oliepriserne falder skarpt med lavere vækst og rentehop

Læs også

Foto: PR/Ardmore
Tank

Mægler spår gode tider for tankrederier efter ny embargo mod Rusland

Importforbuddet på russiske olieprodukter betyder, at især de mellemstore tankskibe må sejle længere for at hente varer. Det vil sende rederiernes indtjening i vejret i de kommende måneder, forventer Clarksons.

For abonnenter

Foto: PR/ME Production
Miljø & Politik

Organisationer vil forbyde udledning af scrubbervand i dansk farvand

En række ngo’er skriver i et brev til miljøministeren, at et forbud mod udledning af vaskevand fra skibe med scrubbere vil skabe et bedre havmiljø i Danmark.

For abonnenter

”Vi har ikke noget udtalt mål om at blive store som dengang, men har et ønske om at være en relevant aktør for kunderne og være deres foretrukne transportpartner,” siger Fridtjof C. Eitzen. | Foto: Magnus Møller
Fokus

Eitzens søn vil sætte strøm til skibsfarten som ny topchef i Christiania Shipping

Fridtjof C. Eitzen er ny topchef i Christiania Shipping og slår fast, at opkøb er sat på hold efter et rekordår. Den 36-årige marine-ingeniør, der er femte generation i Eitzen-dynastiet, vil elektrificere skibsfarten.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Ny ejer skal gøre Scan Global Logistics endnu bedre til at lave opkøb – 12.03
  • EU-afklaring kan sætte danske havmøller på pause – 11.43
  • De største rederier har fået rettet op på coronakrisens udbredte forsinkelser – 11.09
  • Mægler spår gode tider for tankrederier efter ny embargo mod Rusland – 10.35
  • DP World forventer fortsat vækst i usikkert 2023 – 09.31
  • Oliepriserne falder skarpt med lavere vækst og rentehop – 08.52
  • Scan Global Logistics bliver solgt til kapitalfond – 08.08
  • Eitzens søn vil sætte strøm til skibsfarten som ny topchef i Christiania Shipping – 08.00
  • Organisationer vil forbyde udledning af scrubbervand i dansk farvand – 07.41
  • Scan Global bekræfter muligt ejerskifte – 5. feb.
  • Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser – 4. feb.
  • Brasilien sænker asbestfyldt hangarskib trods miljøprotester – 4. feb.
  • Tankrederierne har tabt pusten i årets første måned – 3. feb.
  • Tørlast prisindeks dykker fortsat – 3. feb.
  • Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Fleet Manager

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Financial Controller

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Vessel Manager Marine and QA

Watch Job

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

Se flere jobs

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Fleet Manager

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Financial Controller

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Vessel Manager Marine and QA

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge