Maersk Lines store rival, franske CMA CGM, skriver historie i den globale industri i dag, når rederiet modtager verdens hidtil største containerskib på 16.020 teu fra Daewoo-skibsværftet i Korea. Rederiet vil holde rekorden indtil næste sommer, i juni 2013, hvor Maersk Line får leveret det første i serien af de såkldte Triple-E (foto) på 18.270 teu.
Skibene markerer begyndelsen på en massiv konkurrence blandt de store containerrederier på hovedruterne mellem Asien og Europa, skriver Alphaliner tirsdag. Den samlede vækst i containerflåden i 2013 ventes at blive på 9,5 procent, og det vil blive den største udfordring overhovedet for industrien.
Stor Maersk Line-rival erobrer markedsandele
CMA CGM har to yderligere skibe i samme klasse som den første, Marco Polo, på vej med levering i april næste år, og de gigantiske containerskibe rammer vandet på et tidspunkt, hvor den globale containerflåde er overfyldt af skibe. Ifølge Alphaliner vil 16 af de 20 største containerrederier i 2015 have skibe på over 12.000 teu i forhold til de nuværende ni redere, som i dag har skibe i denne størrelse.
Taiwanesiske Yang Ming er det seneste rederi, der er kommet med på bølgen med bestilling af fem nye 14.000 teu skibe til levering i 2015 og option på yderligere fem. Det har skabt rift om leasingselskaber og andre om at finansiere kæmpeskibene. Yang Mings partnere i den såkaldte CKYH-alliance, der blev etableret i begyndelsen af 2000´erne, kinesiske Cosco and koreanske Hanjin, har allerede skibe på 13.000-14.000 teu.
Alphaliner: Store rederier øger kapacitet på Asien-Europa
"Rederierne har tilsyneladende svært ved at styre deres appetit for nye skibe, og flere rederier er fortsat i diskussion med værfter om yderligere kapacitet," konstaterer Alphaliner og peger konkret på rederiet UASV, der aktuelt forhandler om nye 16.000-skibe, mens chilenske CSAV er tæt på at bestille i alt 10 styk 9.000 teu-skibe.
Alphaliner: 1,8 mio nye teu på markedet frem til 2014
Maersk kan blive nødt til at justere kapaciteten på Asien-Europa
Alphaliner: Store rederier øger kapacitet på Asien-Europa