ShippingWatch

Nu begynder kapløbet blandt verdens største skibe

Maersk Lines store rival, franske CMA CGM, modtager i dag verdens hidtil største containerskib på 16.020 teu og har to yderligere på vej i april næste år. Rekorden vil holde indtil juni 2013, når Maersk Line får leveret det første Triple-E, skriver Alphaliner.

Maersk Lines store rival, franske CMA CGM, skriver historie i den globale industri i dag, når rederiet modtager verdens hidtil største containerskib på 16.020 teu fra Daewoo-skibsværftet i Korea. Rederiet vil holde rekorden indtil næste sommer, i juni 2013, hvor Maersk Line får leveret det første i serien af de såkldte Triple-E (foto) på 18.270 teu.

Skibene markerer begyndelsen på en massiv konkurrence blandt de store containerrederier på hovedruterne mellem Asien og Europa, skriver Alphaliner tirsdag. Den samlede vækst i containerflåden i 2013 ventes at blive på 9,5 procent, og det vil blive den største udfordring overhovedet for industrien.

Stor Maersk Line-rival erobrer markedsandele 

CMA CGM har to yderligere skibe i samme klasse som den første, Marco Polo, på vej med levering i april næste år, og de gigantiske containerskibe rammer vandet på et tidspunkt, hvor den globale containerflåde er overfyldt af skibe. Ifølge Alphaliner vil 16 af de 20 største containerrederier i 2015 have skibe på over 12.000 teu i forhold til de nuværende ni redere, som i dag har skibe i denne størrelse.

Taiwanesiske Yang Ming er det seneste rederi, der er kommet med på bølgen med bestilling af fem nye 14.000 teu skibe til levering i 2015 og option på yderligere fem. Det har skabt rift om leasingselskaber og andre om at finansiere kæmpeskibene. Yang Mings partnere i den såkaldte CKYH-alliance, der blev etableret i begyndelsen af 2000´erne, kinesiske Cosco and koreanske Hanjin, har allerede skibe på 13.000-14.000 teu.

Alphaliner: Store rederier øger kapacitet på Asien-Europa 

"Rederierne har tilsyneladende svært ved at styre deres appetit for nye skibe, og flere rederier er fortsat i diskussion med værfter om yderligere kapacitet," konstaterer Alphaliner og peger konkret på rederiet UASV, der aktuelt forhandler om nye 16.000-skibe, mens chilenske CSAV er tæt på at bestille i alt 10 styk 9.000 teu-skibe.

Alphaliner: 1,8 mio nye teu på markedet frem til 2014 

Maersk kan blive nødt til at justere kapaciteten på Asien-Europa 

Alphaliner: Store rederier øger kapacitet på Asien-Europa 

Mere fra ShippingWatch

Lavere spotrater afspejles på BW LPG's bundlinje

BW LPG’s nettoindkomst fra spotsejladser gik ned med 16 pct. i første kvartal i forhold til sidste år. Selskabet lander dog et overskud og udbetaler udbytte til aktionærerne, viser kvartalsrapporten.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs