En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
23.10.2012kl. 07.49

Stor Maersk Line-rival erobrer markedsandele

Evergreens omfattende nybygningsprogram, der kun overgåes af Maersk Line, vil få markante konsekvenser for hele industrien, skriver Alphaliner tirsdag.
Foto: APM Terminals
af OLE ANDERSEN

Taiwanesiske Evergreen erobrer markedsandele for første gang i fem år, mens en stabil strøm af nye skibe kommer ind i rederiets flåde. Det skriver Alphaliner tirsdag.

Samlet set er Evergreens containerflåde steget dramatisk i årets første 10 måneder med i alt 112.000 teu. Det er mere end de foregående fem år. Rederiets markedsandel er siden 2000 faldet fra 6,2 procent til 3,8 procent i begyndelsen af 2012, men det bliver der lavet om på i disse måneder i kraft af overvældende nybygningsprogram med over 390.000 teu, som leveres i de kommende tre år, skriver Alphaliner.

Evergreen kan ødelægge opsving for Maersk Line 

Evergreen standsede alle investeringer i nye skibe mellem 2005 og 2010, men genoptog det i massivt omfang i juli 2010 med bestilling af 35 skibe på hver 8.400 teu og yderligere 10 skibe efterfølgende på hver 13.800 teu. Den nuværende ordrebog på 394.000 teu er den næststørste blandt verdens 20 største containerrederier, og Evergreens overgås kun af Maersk Lines 457.000 teu - de nye Triple-E.

Selv om Evergreen har oplyst, at de nye skibe primært er udtryk for en fornyelse af flåde, vil tilgangen få markante konsekvenser for hele markedet, konkluderer Alphaliner i sin analyse.

Alphaliner: Maersk Lines markedsandel falder 

Rederiets forholdsvis unge flåde betyder, at Evergreens skibe kun i begrænset omfang og på mellemlang sigt sendes til ophugning. Hovedparten af skibene er 15 år gamle.

Evergreens seneste kapacitetsudvidelse på Asien-Europa, hvor det nye samarbejde med koreanske Hanjin er blevet bekyldt for at være årsagen til de seneste måneders ratefald i hele industrien. Alphaliner vurderer, at Evergreens markedesandel er steget fra 4,2 procent i maj 2012 til 6,5 procent i dag.

SeaIntel: Reduktion på Asien-Europa er blot symbolsk 

Hullet prisdisciplin giver nyt ratefald på Asien-Europa 

Evergreen Marine sejlede med underskud i første halvår 

 

Relaterede artikler:

  • Foto: Hanjin

    SeaIntel: Reduktion på Asien-Europa er blot symbolsk

    For abonnenter

  • Foto: Maersk Line

    Hullet prisdisciplin giver nyt ratefald på Asien-Europa

    For abonnenter

  • Foto: APM Terminals

    Evergreen Marine sejlede med underskud i første halvår

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Photo: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Photo: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Photo: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

Færgerederiet Forsea er nu ejet af Molslinjen, efter at parterne har fået styr på de sidste detaljer i en handel, der ifølge medie har en værdi på ca. 4 mia. kr.

For abonnenter

Foto: Karpowership
Rederier

Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere

Et ukrainsk energiselskab er tæt på at kunne lease et kraftværkskib, der skal levere strøm til op mod en mio. borgere i det krigshærgede land.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Watch Job

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • People and Operations Partner

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

Se flere jobs

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge