Alphaliner: Maersk Lines markedsandel falder

Daily Maersk-konceptet med syv ugentlige afgange fra Asien til Europa er blevet noget misvisende efter meddelelsen om, at Maersk Line  fjerner i alt 19 skibe for at stabilisere fragtraterne. Det skriver Alphaliner tirsdag. (Opdateret).
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line

Maersk Lines markedsandel på de vigtige Asien-Europa-ruter har været faldende siden april i år, selv om det danske containerrederi ikke har været alene om at trække skibe ud i håbet om at holde fragtraterne oppe og bremse det massive fald i raterne.

Ifølge Alphaliner tirsdag udgjorde Maersk Lines andel af den samlede kapacitet på Asien-Europa 24 procent i april. Andelen vil i november være nede på 19 procent, hvis konkurrenterne fortsætter uændret, når Maersk Line som bebudet for nylig trækker yderligere skibe ud mellem Fjernøsten og Europa og mellem Fjernøsten og Middelhavet.

SeaIntel: Maersk-indgreb på Asien-Europa er ikke nok 

Maersk Lines to store rivaler siden marts 2012, alliancerne CKYH og G6, har hver trukket en streng ud i oktober.

Maersk Line lancerede i oktober sidste år sit koncept Daily Maersk, hvor rederiet tilbød syv ugentlige afgange fra Fjernøsten til Nordeuropa. I dag, et år efter lanceringen, har begrebet "Daily" fået en noget misvisende karakter, skriver Alphaliner, fordi antallet af ugentlige afgange er skåret ned til fem, efter at Maersk Line i sidste uge meddelte, at rederiet vil suspendere den såkaldte AE-9 service fra oktober til december.

Spotraterne på Asien-Europa er siden sommer faldet dramatisk med over 40 procent ifølge Alphaliner.

På grund af den faldende efterspørgsel i Asien-Europa handlen, reducerer Maersk Line rederiets kapacitet ved at fjerne otte skibe i AE5-servicen permanent og suspendere AE9-servicen frem til starten af december 2012. De 19 skibe har en samlet kapacitet på 140.000 TEU.

Daily Maersk

Sidste uge meddelte Maersk, at Daily Maersk vil blive udbredt til at dække afgange to yderligere havne i Fjernøsten – Jakarta og Laem Chabang. Fra de to nye havne vil Maersk kun tilbyde to afgange i ugen, mens man fortsat vil tilbyde daglige afgange i de fire oprindelige Daily-havne – Shanghai, Ningbo, Yantian og Tanjung Pelepas. Mærsks definition af en afgang er dog ikke relateret til et specielt skib, der afgår, men mere en dato for hvornår der lægger et skib til, påpeger Alphaliner.

Mærsk vil dog fastholde sin transporttidsgaranti målt fra den offentliggjorte afgangstid til ankomsttiden.

Rederierne testes

Markedet mellem Fjernøsten og Europa er fortsat under massivt pres og skibsudnyttelsesgraden har været lavere end 90 procent siden maj. Højsæson-efterspørgslen, der var lavere end ventet,  har resulteret i at spotraterne på Fjernøsten-Nordeuropa og Fjernøsten-Middelhavet er faldet med henholdsvis 41 og 40 procent siden juni.

Den samlede vækst i efterspørgslen i år på Fjernøsten-Europa forventes at falde 4,2 procent ifølge Alphaliners nuværende vurderinger. På trods af, at den seneste kapacitetsudtrækning indtil videre vil reducere den samlede ugentlige kapacitet med omkring 7,6 procent sammenlignet med den bedste periode i september, vil det måske ikke være nok til at hæve udnyttelsesgraden til mere end 90 procent i november.

Derfor kan det ende som en stor test af rederiernes beslutning om at gennemføre den udmeldte ratestigning på mellem 500-550 dollars per teu gældende fra 1. november, skriver Alphaliner.

 

 

Maersk Line fjerner 19 skibe fra Asien-Europa 

Mærsk-forsøg med kæmpeskibe skrev historie 

Analytikere spår kulsort fremtid for containerbranchen 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også