ShippingWatch

Analytikere spår kulsort fremtid for containerbranchen

To analysehuse har den sorte pensel fremme, når de skal male billedet af fremtiden for containersejlads.

Foto: Hyundai Merchant Marine

Der er ingen lettelse på vej for containerrederier, og dermed Maersk Line, konkluderer to analysehuse. Konsolidering er usandsynlig, og hvis ikke industrien kigger sig selv dybt i øjnene, er faren for flere år med milliardsunderskud overhængende. For at gøre ondt værre, er problemerne i høj grad selvskabte.

Containerrederierne mistede i 2011 voldsomme beløb, da faldende efterspørgsel og stigende kapacitet pressede markedet ud i en priskrig. Raterne på den vigtige rute fra Asien til Europa faldt helt ned til omkring 500 dollar, langt under break even. I sommeren 2012 gennemførte rederierne en række ratestigninger, der bedrede situationen. Fra august er raterne dog skredet igen, og der ses ikke megen lindring forude.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Nu er det produkttankrederier som Torm, Norden og Odfjells tur til at holde indtjeningsfest. Maersks topchef, Søren Skou, må derimod forsvare rederiets lave skattebetaling, mens DFDS er lun på flere opkøb i logistik og har pengene til det.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs