ShippingWatch

Analytikere spår kulsort fremtid for containerbranchen

To analysehuse har den sorte pensel fremme, når de skal male billedet af fremtiden for containersejlads.

Foto: Hyundai Merchant Marine

Der er ingen lettelse på vej for containerrederier, og dermed Maersk Line, konkluderer to analysehuse. Konsolidering er usandsynlig, og hvis ikke industrien kigger sig selv dybt i øjnene, er faren for flere år med milliardsunderskud overhængende. For at gøre ondt værre, er problemerne i høj grad selvskabte.

Containerrederierne mistede i 2011 voldsomme beløb, da faldende efterspørgsel og stigende kapacitet pressede markedet ud i en priskrig. Raterne på den vigtige rute fra Asien til Europa faldt helt ned til omkring 500 dollar, langt under break even. I sommeren 2012 gennemførte rederierne en række ratestigninger, der bedrede situationen. Fra august er raterne dog skredet igen, og der ses ikke megen lindring forude.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs