
Der er ingen lettelse på vej for containerrederier, og dermed Maersk Line, konkluderer to analysehuse. Konsolidering er usandsynlig, og hvis ikke industrien kigger sig selv dybt i øjnene, er faren for flere år med milliardsunderskud overhængende. For at gøre ondt værre, er problemerne i høj grad selvskabte.
Containerrederierne mistede i 2011 voldsomme beløb, da faldende efterspørgsel og stigende kapacitet pressede markedet ud i en priskrig. Raterne på den vigtige rute fra Asien til Europa faldt helt ned til omkring 500 dollar, langt under break even. I sommeren 2012 gennemførte rederierne en række ratestigninger, der bedrede situationen. Fra august er raterne dog skredet igen, og der ses ikke megen lindring forude.
Allerede abonnent? Log ind.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
- Adgang til alle låste artikler
- Modtag vores daglige nyhedsbreve
- Fuld adgang til vores app