ShippingWatch

Drewry: Et rundt nul i containerindustrien i 2012

Drewry Maritime Research mener, den globale container-industri må væbne sig med tålmodighed, da rederierne sandsynligvis skal helt frem til 2015, før der kommer en egentlig bedring i markedet.

Foto: Hapag-Lloyd

De globale containerrederier skal muligvis helt frem til 2015, før der sker en mærkbar forbedring af markedssitutationen pga. problemet med overkapacitet. Sådan lød det tidligere i dag fra Danish Ship Finance, og nu lyder den samme melding fra det britiske Drewry Maritime Research.

I analysehusets Container Market Review and Forecast 2012/13, peger Drewry Maritime Research på, at der vil være et fortsat pres på udbuddet, som betyder, at containerindustrien vil være i en overgangsfase indtil tidligst 2014 "og mere sandsynligt 2015."

"Hvor godt operatørerne håndterer indsættelsen af kapacitet indtil da, vil stort set bestemme niveauet for fragtraterne og den samlede rentabilitet. En fortsat brug af slow steaming og oplægning af flere skibe, hvilket der ikke har været mange af i løbet af de seneste 12 måneder, er strategier, der skal bruges meget mere i fremtiden, hvad end rederierne bryder sig om det eller ej," lyder det fra Drewrys analytikere.

Ny virkelighed

"Industriens nye virkelighed indebærer, at der er meget få ægte positive indikatorer i markedet – efterspørgslen er lav og vil blive ved med at være lav på kerneruterne i mindst 15 måneder endnu, chartermarkedet viser ikke tegn på at rejse sig igen, fragtraterne er under pres og flytningen af tonnage gennem systemet begynder at skabe problemer," hedder det.

Drewry roser dog rederierne for at de har klaret indslusningen af dette års nye kapacitet overraskende godt, og at den indsatte kapacitet i juli var fem procent lavere end for et år siden på de øst-vest-gående hovedruter. Samtidig har den svage handel i højsæsonen dog presset rederierne voldsomt, så efter en stor succes med at sætte raterne op i marts og april, er den gennemsnitlige spotpris på Asien-Nordeuropa faldet med 40 procent siden årets højeste niveau i maj.

Drewry forudser, at industrien vil ende tæt på at kunne præsentere et nulresultat for 2012, hvilket kan betragtes som et godt resultat efter den forfærdelige start på året.

På nuværende tidspunkt er det kun en lille del af tonnagen på Asien-Europa, der planlægges fjernet og Drewry tror, at den kommende ratestigning på 500 dollars per feu, der skal finde sted i november, kun vil have en begrænset effekt, med mindre den bliver efterfulgt af en mere aggressiv oplægning af kapacitet hen over vinteren. Den gennemsnitlige lastning på vestgående trafik er cirka 85 procent og det spåede fald i den årlige lastmængde til Nordeuropa og Middelhavsområdet på henholdsvis én og 10,5 procent vil fortsat presse fragtraterne voldsomt nedad.

Ønsker det bedste

På det korte og mellemlange sigt tror Drewry, at rederierne vil have store problemer med indsættelsen af ny og flyttet tonnage, hvilket vil kunne svække fragtraterne.

"Indvielsen af Evergreens nye CEM-sløjfe på Asien-Nordeuropa denne sommer viste sig at blive et problem og resulterede i en nedadrettet pres på fragtraterne. Andre rederier, såsom schweiziske MSC, indsætter større skibe på Nord-Syd ruterne og kapacitetsændringerne, der for nylig blev foretaget på Europa/USA’s Østkyst-Sydamerika ruterne beviste, at der skulle gøres noget," påpeger Drewry.

Drewrys chef for container, Neil Dekker, siger:

”Det ser ud til, at rederierne vil have det bedste fra to verdener. De tror fuldt og fast på at indsættelse af større skibe på alle store ruter er vejen frem, men når de gør dette, må de ikke glemme de sandsynlige negative konsekvenser, det vil have for fragtraterne. Containerindustrien står over for den grundlæggende udfordring, det er, at matche udbud med efterspørgsel for at holde fragtraterne på et fornuftigt niveau, og alligevel er relativt få rederier klar på at gå foran og justere kapaciteten – eller hvis de gør, er det altid som en reaktion.”

DSF-analyse: Container-krisen kan strække sig til 2015 

 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs