ShippingWatch

Evergreen kan ødelægge opsving for Maersk Line

Et gigantisk nybygningsprogram på i alt 45 containerskibe, der skal leveres til taiwanesiske Evergreen frem til 2015, kan destabilisere hele det skrøbelige opsving, der indtil for seks uger siden så ud til at være på vej på Asien-Europa. Det konstaterer Alphaliner. 

Foto: APM Terminals

Med et overvældende nybygningsprogram og oprettelsen af en ny service i august mellem Asien og Europa sammen med sydkoreanske Hanjin, får taiwanesiske Evergreen en stor del af skylden for det dramatiske fald i fragtraterne og destabiliseringen af et begyndende opsving de seneste seks uger. Det skriver Alphaliner i sit ugentlige nyhedsbrev tirsdag.

Evergreen har i år modtaget det første skib på 8.452 teu, en såkaldt L-class, i en serie på hele 35 tilsvarende containerskibe samt yderligere ti skibe på 13.800 teu. Alle leveres løbende frem til 2015.

"Det store nybygningsprogram kan potentielt destabilisere det skrøbelige opsving i containerrederiernes indtjening de kommende 12 måneder," skriver Alphaliner.

Evergreen Marine Corp (EMC), den børsnoterede del af af Evergreen Group, fik et plus på driften i 2. kvartal 2012 på 22 mio. USD. For halvåret blev det dog til et samlet minus på 75 mio. USD.

Maersk Lines nye gigantskibe skræmmer 

Evergreens omdiskuterede nybygningsprogram omfatter følgende:

2O skibe bestilt af Evergreen-ejede selskaber på Samsung-værftet i Korea mellem juli og september 2010.

10 skibe bestilt af Evergreen-selskaber på CSBC i Taiwan i maj 2011

5 skibe bestilt af græske Costamare hos Sungdong Shipbuilding i Korea i maj 2011. Skibene er på langtidskontrakter med Evergreen.

Ligeledes står Evergreen bag en ordre på i alt ti 13.800 teu skibe på Hyuandai i Korea. Skibene finansieres af græske Enesel SA.

Alphaliner: Stor usikkerhed for hele 2012   

Alphaliner: Store rederier øger kapacitet på Asien-Europa 

Mærsk-konkurrent: Industrien står over for vendepunkt 

Alphaliner: Store skibe ændrer konkurrencen

 

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Nu er det produkttankrederier som Torm, Norden og Odfjells tur til at holde indtjeningsfest. Maersks topchef, Søren Skou, må derimod forsvare rederiets lave skattebetaling, mens DFDS er lun på flere opkøb i logistik og har pengene til det.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs