
Med et overvældende nybygningsprogram og oprettelsen af en ny service i august mellem Asien og Europa sammen med sydkoreanske Hanjin, får taiwanesiske Evergreen en stor del af skylden for det dramatiske fald i fragtraterne og destabiliseringen af et begyndende opsving de seneste seks uger. Det skriver Alphaliner i sit ugentlige nyhedsbrev tirsdag.
Evergreen har i år modtaget det første skib på 8.452 teu, en såkaldt L-class, i en serie på hele 35 tilsvarende containerskibe samt yderligere ti skibe på 13.800 teu. Alle leveres løbende frem til 2015.
"Det store nybygningsprogram kan potentielt destabilisere det skrøbelige opsving i containerrederiernes indtjening de kommende 12 måneder," skriver Alphaliner.
Evergreen Marine Corp (EMC), den børsnoterede del af af Evergreen Group, fik et plus på driften i 2. kvartal 2012 på 22 mio. USD. For halvåret blev det dog til et samlet minus på 75 mio. USD.
Maersk Lines nye gigantskibe skræmmer
Evergreens omdiskuterede nybygningsprogram omfatter følgende:
2O skibe bestilt af Evergreen-ejede selskaber på Samsung-værftet i Korea mellem juli og september 2010.
10 skibe bestilt af Evergreen-selskaber på CSBC i Taiwan i maj 2011
5 skibe bestilt af græske Costamare hos Sungdong Shipbuilding i Korea i maj 2011. Skibene er på langtidskontrakter med Evergreen.
Ligeledes står Evergreen bag en ordre på i alt ti 13.800 teu skibe på Hyuandai i Korea. Skibene finansieres af græske Enesel SA.
Alphaliner: Stor usikkerhed for hele 2012
Alphaliner: Store rederier øger kapacitet på Asien-Europa
Mærsk-konkurrent: Industrien står over for vendepunkt
Alphaliner: Store skibe ændrer konkurrencen