ShippingWatch

Havneoperatør bekymret for de ultrastore containerskibe

Et af verdens største havneoperatør-selskaber, Hutchison Port Holding, peger på, at det kræver enorme investeringer at gøre havneanlægene klar til de nye mega-containerskibe.

Foto: Maersk Line

Denne uges indsættelse af CMA CGMs mega-containerskib Marco Polo varsler ikke kun en ny æra for containerskibsindustrien, men også for de havne, der skal håndtere de nye store skibe, der er på vej. Næste store spring bliver, når Maersk Line indsætter sit første Triple-E skib til sommer med plads til 18.000 teu, og ifølge Lloyd´s List vil der blive leveret mere end 130 skibe med plads til over 10.000 teu containere over de næste tre år.

Ifølge Eric Ip, der er vicedirektør i et af verdens største havneoperatørselskaber, Hutchinson Port Holding, stiller det meget store krav til investeringerne i havnene. Som eksempel peger han på, at det kræver kajplads på 300 meter i længden og 40 meter i bredden at håndtere en skib på 5000 teu, mens de nye 18.000 skibe fra Maersk vil kræve 400 meter i længden og 59 meter i breden.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Efter ti års resultattørke er der igen sorte tal hos Lauritzen. Politiske spændinger i Ukraine mellem Vesten og Rusland øger frygten for nye cyberangreb a la det, der kostede Maersk to mia. kr. Et nyt forslag til EU's udspil om CO2-kvoter til shipping kan føre til endnu en milliard-fond.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs