En del af Watch Medier

ShippingWatchmandag6. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
08.11.2012kl. 09.16

Indisk bureaukrati bremser APM Terminals

Vi ser meget selektivt på de enkelte nye investeringsmuligheder i Indien, siger Henrik Lundgaard Pedersen, CEO for Asia-Pacific regionen i APM Terminals, i et interview med ShippingWatch. Selskabet driver Indiens største containerterminal, men er hårdt ramt af landets bureaukrati.
af OLE ANDERSEN

APM Terminals, der i dag driver Indiens største og vigtigste containerterminal Gateway Terminals India (GTI) ved Mumbai vil gerne investere yderligere i en af verdens hurtigst voksende økonomier. Men landets gennemgribende regelpraksis er ifølge Henrik Lundgaard Pedersen, CEO for Asia-Pacific regionen i APM Terminals, ikke kun en alvorlig hæmsko for virksomhedens indtjening på grund af Indiens statslige fastsættelse af tariffer i de store havne og den forbundne infrastruktur, men for hele udviklingen af Indiens økonomi.

"Det er uheldigt for os, fordi takstfastsættelsen selvfølgelig påvirker vores indtjening, men det er endnu mere uheldigt for landet, at vi ikke investerer endnu mere i Indiens vigtigste havn GTI, der servicere Mumbai og hele det opland," siger Henrik Lundgaard Pedersen til ShippingWatch.

Nye investeringer

Indiens transportministerium signalerede for nylig, at man forbereder en gradvis ophævelse af de stærkt omdiskuterede statslige havnetariffer, der i årevis har været genstand for intense diskussioner mellem myndighederne og de store privatejede terminaloperatører i landet som DP World, PSA International og APM Terminals. Men udspillet tilfredsstiller langt fra terminaloperatørerne, fordi myndighederne kun vil liberalisere tarifreguleringen for nye terminalinvesteringer, mens eksisterende terminaler risikerer at skulle leve med de statslige tariffer i årevis.

APM Terminals strandet i indisk lovkaos  

APM Terminals blev i februar i år pålagt at sænke tarif-raterne i Mumbai-terminalen med 44 procent, efter at selskabet havde ansøgt om at hæve raterne med godt otte procent. Myndighedernes afgørelse verserer i øjeblikket ved en indisk retsinstans. Også konkurrenterne DP World og PSA International, der driver terminaler i henholdsvis Mumbai og Chennai, er ligeledes tidligere i år blev ramt af tarifsænkning, og afventer indtil videre også en retsafgørelse.

Tilbagebetaling?

"Det vil have en signifikant indvirkning på vores indtjening, men det indiske retssystem har givet os medhold i, at tarifsænkningen skal undersøges mere til bunds. Det betyder, at vi i den mellemliggende periode kan anvende de tidligere tariffer. Men på et eller andet tidspunkt kommer der en retsafgørelse om, hvorvidt vi skal betale penge tilbage eller ej," siger Henrik Lundgaard Pedersen.

 

Den statslige regulering fastsættes primært ud fra den oprindelige teoretiske kapacitet i terminalen i forhold til, hvor meget der rent faktisk bliver håndteret. Hvis den faktiske håndtering af antal containere viser sig at være højere, end det forventede, kan myndighederne kræve tarifferne sænket. Systemet risikerer således at få den modsatte effekt af det, Indien ønsker at opnå i form effektiviseringer i infrastrukturen og vækst i samhandlen.

"Kalkulationerne straffer os for, at vi bliver mere og mere effektive og øger vores volumen. Derfor er systemet simpelthen ikke i landets interesse. Men det er mit indtryk, at det er gået op for politikere og myndigheder, at der skal ske noget," siger Henrik Lundgaard Pedersen, der peger på nogle af de problemer, Indien befinder sig i:

Underudviklet infrastruktur

"Fundamentalt er Indien interessant med over en milliard indbyggere. Landet har en underudviklet infrastruktur, og hele forsyningskæden inden for logistik er ligeledes underudviklet, men ser vi for eksempel 10 til 20 år frem tror jeg fortsat, at der er meget upside i Indien. Men det er klart, at landets regelpraksis har betydet, at udenlandske investorer i alle sektorer har været mere tilbageholdende end hidtil. Set fra APM Terminals vinkel ser vi fortsat meget selektivt på de enkelte nye investeringsmuligheder, men vi er fortsat interesseret i de rigtige projekter, og det er både på havnesiden og inland-services."

Medie: Aktiviteten i de indiske havne vokser marginalt 

Indien har kort fortalt to kategorier af havne. De såkaldte Major Ports, der er reguleret af Tariff Authority for Major Ports (TAMP) samt Non Major Ports, der ikke er reguleret. Dvs. at APM Terminals' Gateway Terminals India ved Mumbai, der håndterer ca. 20 pct. af al containerlast i hele Indien, er reguleret, mens selskabets anden havn længere nord på i området Pipavav ikke er reguleret.

Krav om lige vilkår

"Vi har gjort politikere og handelsorganisationer opmærksomme på, at Indien er et af de få steder i verden, hvis ikke det eneste, hvor relativt store havne behandles forskelligt. Derfor skubber vi meget på. Vi ønsker ikke på nogen måde særlige fordele, men vi skal have ensartede vilkår for alle aktører. Alle involverede parter taber lige nu," siger Henrik Lundgaard Pedersen.

Trods vanskelige markedsbetingelser vokser mængderne i såvel terminalerne som i indlandsforretningerne i APM Terminals i Indien.

Indiske APM Terminals-ansatte varsler strejke 

APM Terminals skal være førende havneoperatør i 2016

Relaterede artikler:

  • Foto: APM Terminals

    Indiske APM Terminals-ansatte varsler strejke

  • Foto: APM Terminals

    APM Terminals skal være førende havneoperatør i 2016

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Mads Drejer, driftsdirektør hos Scan Global Logistics | Photo: Pr-foto Scan Global Logistics
Logistik

Ny ejer skal gøre Scan Global Logistics endnu bedre til at lave opkøb

Erfaringen og det internationale snit hos en af verdens største kapitalfonde matcher perfekt med ambitionerne hos danske Scan Global Logistics.
  • Scan Global Logistics bliver solgt til kapitalfond
  • Scan Global bekræfter muligt ejerskifte

For abonnenter

Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

De største rederier har fået rettet op på coronakrisens udbredte forsinkelser

For abonnenter

Foto: PR/Ardmore
Tank

Mægler spår gode tider for tankrederier efter ny embargo mod Rusland

For abonnenter

Sultan Ahmen Bin Sulayem er topchef for Dubai-baserede DP World. | Foto: DP World
Havne

DP World forventer fortsat vækst i usikkert 2023

For abonnenter

Foto: Sund & Bælt
Miljø & Politik

EU-afklaring kan sætte danske havmøller på pause

Foto: Nick Oxford/Reuters/Ritzau Scanpix
Offshore

Oliepriserne falder skarpt med lavere vækst og rentehop

Læs også

Foto: DP World
Havne

DP World skal bygge stor havneterminal i Indien

Det Dubai-baserede havneselskab har vundet en kontrakt på at bygge og drive en ny mega containerterminal på Indiens vestkyst.

For abonnenter

Photo: Joachim Ladefoged/Ritzau Scanpix
Havne

Borgmester sætter horisont på beslutning om udvidelse af Aarhus Havn

En ny analyse af udvidelsen af Aarhus Havn får borgmester Jacob Bundsgaard (S) til at give sit bud på en beslutning, og hvornår den kan træffes.

For abonnenter

Sultan Ahmen Bin Sulayem er topchef for Dubai-baserede DP World. | Foto: DP World
Havne

DP World forventer fortsat vækst i usikkert 2023

Havneselskabet DP World kommer ud af 2022 med vækst på tværs af sin forretning, og det samme ventes for det kommende år på trods af tiltagende usikkerhed.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Ny ejer skal gøre Scan Global Logistics endnu bedre til at lave opkøb – 12.03
  • EU-afklaring kan sætte danske havmøller på pause – 11.43
  • De største rederier har fået rettet op på coronakrisens udbredte forsinkelser – 11.09
  • Mægler spår gode tider for tankrederier efter ny embargo mod Rusland – 10.35
  • DP World forventer fortsat vækst i usikkert 2023 – 09.31
  • Oliepriserne falder skarpt med lavere vækst og rentehop – 08.52
  • Scan Global Logistics bliver solgt til kapitalfond – 08.08
  • Eitzens søn vil sætte strøm til skibsfarten som ny topchef i Christiania Shipping – 08.00
  • Organisationer vil forbyde udledning af scrubbervand i dansk farvand – 07.41
  • Scan Global bekræfter muligt ejerskifte – 5. feb.
  • Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser – 4. feb.
  • Brasilien sænker asbestfyldt hangarskib trods miljøprotester – 4. feb.
  • Tankrederierne har tabt pusten i årets første måned – 3. feb.
  • Tørlast prisindeks dykker fortsat – 3. feb.
  • Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Senior Financial Controller

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Fleet Manager

Watch Job

  • Scrum Master with a practical approach

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Business Intelligence Specialist

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

Se flere jobs

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Senior Financial Controller

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Fleet Manager

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge