APM Terminals strandet i indisk lovkaos

Det indiske transportministerium er ifølge nyhedsmediet Today's Mint parat til at ophæve den statslige takstfastsættelse i de store havne. Men det vil i første omgang kun omfatte nye operatører. Det er selskaber som APM Terminals stærkt kritiske overfor.

Indiens transportministerium forbereder en gradvis ophævelse af de stærkt omdiskuterede statslige havnetariffer, der i årevis har været genstand for intense diskussioner mellem myndighederne og de store terminaloperatører i landet som Dubais DP World, Singapores PSA International og Mærsks APM Terminals, der driver Gateway Terminals India ved Mumbai, og som er Indiens største private terminaloperatør.

Det skriver det indiske nyhedsmedie Today's Mint.

Indien er efter alt at dømme det eneste større land i verden, hvor staten fastsætter takster i havnene, men det nye udspil tilfredsstiller langt fra terminaloperatørerne. Myndighederne vil kun i første fase liberalisere den statslige takstregulering og gøre den markedesbestemt for nye terminaloperatører, mens eksisterende operatører risikerer at skulle leve med de statslige tariffer i årevis.

Operatører straffes

"Alle fordele ved en forbedring bør gælde alle operatører og terminaler. Ellers er vi slået tilbage til start. Det nuværende system straffer os. Jo bedre vi driver vores terminaler, jo mere sænkes raterne," siger Dinesh Lal, formand for Gateway Terminals India, til Today's Mint.

Tarifferne for Gateway Terminals fastsættes af den indiske myndighed Tariff Authority for Major Ports (TAMP) på basis af retningslinier fastlagt af transportministeriet i 2005. Tarifferne har været gældende i Indien med det overordnede formål at beskytte landets erhvervsliv.

Problemerne for terminaloperatørerne i Indien illustreres ifølge avisen bl.a. af, at TAMP i februar i år sænkede Gateway Terminals rater med 44,3 procent, efter at det Mærsk-ejede selskab havde ansøgt om at forhøje raterne med 8,72 procent.

DP World og PSA International, der driver terminaler i henholdsvis JN Port i Mumbai og Chennai port, er ligeledes tidligere i år blev ramt af ratesænkning, men afventer indtil videre en dommerkendelse.

International kritik

"Ingen andre lande i verden har en central myndighed, der fastsætter tarifferne. Ratesænkninger beordret af TAMP er udelukkende til fordel for udenlandske rederier, der ikke er reguleret af nogen myndighed. Ikke en eneste rupee sender disse rederier videre til slutbrugerne, der er Indiens eksportører og importører," siger formanden for JN Port, L. Radhakrishnan.

De nye foreslåede retningslinier er midlertidige, indtil de kan vedtages ved lov. Men den to-delte proces, hvor myndighederne først og her og nu vil liberalisere tarifferne for nye operatører, mens eksisterende terminaloperatører skal leve videre under det statslige regime i måske flere år, møder international kritik.

Regulatorisk rod

Jonathan Beard, direktør i det London-baserede konsulentselskab ICF Consulting Ltd., kalder det noget regulatorisk rod, at de indiske myndigheder har besluttet at køre en to-delt proces:

"Det ser ud til, at ingen i ministeriet tør tage ansvaret for at fjerne TAMP."

Indien truer EUs shipping-industri med handelskrig   

Klimakommissær afviser indiske trusler om handelskrig      

Shipping mærker diplomatisk krise mellem Danmark og Indien 

 

       

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også