ShippingWatch

Shipping mærker diplomatisk krise mellem Danmark og Indien

Den diplomatiske krise mellem Indien og Danmark, som er udløst af våben-nedkasteren Niels Holck, rammer i stigende grad den danske shippingindustri og i særlig grad redere og virksomheder med større organisationer i Mumbai.

Foto: Manish Swarup

Danske rederier med operationer i Indien er ramt af den diplomatiske krise mellem de to lande, der er udløst af sagen om den danske statsborger Niels Holck, som i 1995 deltog i nedkastning af våben over Vestbengalen. Sidste sommer afviste Østre Landsret at udlevere Niels Holck til retsforfølgelse i Indien med henvisning til, at der er fare for, at han vil blive udsat for tortur. Siden har Indien i protest bl.a. nedtonet behandlingen af ansøgninger om visum fra Danmark.

Det har givet en lang række rederier og shipping-relaterede danske virksomheder, der er aktive i et af verdens hurtigt voksende lande, store administrative problemer.

"Problemet er taget til i den senere tid i vores medlemskreds, og derfor vil vi tage det op med vores indiske kontakter," siger Jan Fritz Hansen, vicedirektør i Danmarks Rederiforening. Det vil ske i forbindelse med den dialog, EU-landenes rederiforeninger har med inderne i forbindelse med landets modstand mod skibe med våben ombord, og som rejser en række problemer i forhold til de maritime vagter:

"Men denne sag (Holck-sagen, red.) ligger ud helt uden for vores begrebsverden og indflydelsessfære, og vi vil ikke have noget med den konkrete sag at gøre. Men historisk har vi haft et godt samarbejde med Indien på det maritime område, og vi sætter stor pris på Indiens indsats i forhold til f.eks. piratbekæmpelse," siger Jan Fritz Hansen.

Fem ugers visum-ansøgning

I Torm bekræfter pressechef Jacob Risom, at rederiet støder på administrative vanskeligheder i forbindelse med sit setup i Mumbai, men han understreger, at Torm ikke ønsker ikke at gå ind i en diskussion af de diplomatiske forviklinger mellem Danmark og Indien, men "vi kan konstatere, at krisen skaber problemer i forbindelse med udstedelse af visum:"

Foto: Rederiforeningen
Foto: Rederiforeningen
 

"I øjeblikket har vi oplevet, at det kan tage op til fem uger at få udstedt et forretningsvisum til Indien. Det betyder, at vi skal planlægge meget forud, når medarbejdere fra det danske kontor skal besøge vores kontor i Mumbai. Vi har jævnligt medarbejdere fra det danske kontor i Indien, fordi det selvfølgelig er afgørende for driften af vores forretning, at medarbejdere kan mødes på tværs af landegrænserne," siger Jakob Risom.

Setup i Mumbai

Torm har omkring 80 mennesker ansat i Mumbai, og rederiets indiske kontor administrerer omkring 1400 indiske søfolk. Det meste af set uppet i Mumbai stammer fra den gang, Torm overtog indiske OMI i Juni 2007 (Sammen med Teekay, red.) og dermed 26 produkttankskibe, mens Teekay overtog olietanksskibene. Den totale pris var 1,8 mia. USD for 50/50 overtagelsen mellem Teekay og TORM.

Torms globale bemandingsorganisation styres fra hovedkontoret i Hellerup, men bemandingen af indiske og filippinske søfolk administreres lokalt fra kontorerne i Mumbai og Manila på Filippinerne. Rederiet har cirka 1.400 indiske og omkring 1.200 filippinske søfolk ansat udover omkring 300 danske og 100 kroatiske søfarende.

Clipper har godt 20 medarbejdere på rederiets kontor i Mumbai, primært inden for Fleet Management. I den senere tid har Clipper, ligesom andre danske virksomheder, kunnet konstatere, at behandlingstiden for visumansøgninger har varet længere end tidligere, oplyser Me Christensen, kommunikationschef i Clipper. Hun understreger, at de diplomatiske forviklinger ikke har haft nogen forretningsmæsssig betydning for rederiet.

Foto: UM
Foto: UM
 

Sagen om Niels Holck

De indiske myndigheder har hidtil afvist et forsøg på at skabe forståelse for, hvorfor Danmark ifølge dansk lov ikke kan udlevere danskeren Niels Holck. Inderne mener, at danskeren har hjulpet en terrorbevægelse ved at smugle våben i 1995. Noget Holck ikke benægter.

Sidste sommer, i 2011, sagde både by- og landsret nej til at udlevere Niels Holck til strafforfølgning i Indien, og hos Rigsadvokaten mente man ikke, at sagen var så principiel, at man skulle forsøge at få den for Højesteret.

De indiske myndigheder har officielt opsagt en aftale om visumfrihed for danske diplomater og de indiske myndigheder, og Indien har overfor den danske ambassadør i New Delhi gjort klart, at man fra indisk side derudover vil nedprioritere samarbejdet i den officielle dansk-indiske fælleskommission (hvor en række danske fagministerier også er repræsenteret), som den danske og indiske udenrigsminister lancerede i december 2010. Man har fra indisk side endvidere gjort klart, at alle henvendelser fra den danske ambassade til indiske myndigheder fremover skal gå gennem det indiske Udenrigsministerium.

Udenrigsministeriet: Nye kontakter

Udenrigsminister Villy Søvndal har 16. august 2012 udtalt følgende ifølge Udenrigsministeriets hjemmeside:

”Den dansk regering respekterer de danske domstoles og det danske retsvæsens uafhængighed. Det er et helt grundlæggende og ufravigeligt princip i et demokrati og retssamfund som det danske. Jeg forstår samtidig den indiske skuffelse over, at Niels Holck ikke bliver udleveret til retsforfølgning. Det dansk-indiske samarbejde var i rigtig god gænge og hastigt på vej fremad – til gavn for både Indien og Danmark. Jeg har tidligere drøftet sagen med min indiske kollega, og jeg vil tage kontakt med min kollega igen for at søge at bringe samarbejdet tilbage på sporet hurtigst muligt. Et samarbejde, der har udviklet sig meget og med et fortsat stort potentiale, og hvis fortsatte udvikling har store fordele for begge lande og deres erhvervsliv.”

Indien truer EUs shipping-industri med handelskrig 

415 skibe skrottet i Indien siden 2011

Havne siger nej til skibe med bevæbnede vagter  

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Celsius Shipping er sluppet ud af russisk dilemma

Celsius Shipping med danskeren Jeppe Jensen i spidsen behøver ikke længere at se magtesløst til, mens et af dets skibe anløber en russisk havn. Kontrakten med kinesisk energiselskab er udløbet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs