Medie: Aktiviteten i de indiske havne vokser marginalt

Trafikken i de indiske havne er kun vokset med to pct. i 2011/2012. Kun en stigning i trafikken af kul og containere holder havneaktiviteten oppe, skriver Hellenic Shipping News.
Foto: Rederiforeningen
Foto: Rederiforeningen

Der var kun marginalt mere travlt i 2011/2012, hvor trafikken steg med 2 pct. i år. Det er en klar afmatning i forhold til tidligere år. Det er kultrafikkens stigning på 25 pct. og en stigning på 8 pct. i containertrafikken, der gør, at havneaktiviteten trods alt ikke er negativ, skriver Hellenic Shipping News.

Mellem 2005/2006 og frem til 2010/2011 steg trafikken med 9,2 procent.

Det dalende trafikniveau kombineret med store kapacitetsforøgelser i markedet på omkring 12 pct.. resulterer i en lavere kapacitetsudnyttelse i 2011/12. På trods af den lavere udnyttelsesgrad, er overbelastning stadig et problem i mange af de indiske havne. Det skyldes, at udnyttelsesgraderne i vid udstrækning er blevet hevet ned af de skibe, der sejler med jernmalm og servicerer mindre havne. De store indiske kulhavne og containertrafikken fortsætter med at have en høj udnyttelsesgrad på næsten 100 pct., skriver Hellenic Shipping News.

Petroleum- og olieprodukter (POL) er den største andel af produkterne i de indiske havnes trafik. Dernæst kommer kul, containere og jernmalm. Især havne, der har specialiseret sig i jernmalm har haft problemer i det forgangne år på grund af højere fragtrater og en stigning i eksporttolden på jernmalmen. Den sløve jernmalmtrafik forventes at blive ved, mens kultransporten forventes at svinge opad igen i det kommende år, ligesom containertrafikken.

Nyhedsbrev: APM Terminals kan opretholde indiske havnetariffer

Nyhedsbrev: Indien vil udvide havnekapaciteten markant 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også