En del af Watch Medier

ShippingWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
11.09.2012kl. 09.36

Medie: Aktiviteten i de indiske havne vokser marginalt

Trafikken i de indiske havne er kun vokset med to pct. i 2011/2012. Kun en stigning i trafikken af kul og containere holder havneaktiviteten oppe, skriver Hellenic Shipping News.
Foto: Rederiforeningen
af LOUISE VOGDRUP-SCHMIDT

Der var kun marginalt mere travlt i 2011/2012, hvor trafikken steg med 2 pct. i år. Det er en klar afmatning i forhold til tidligere år. Det er kultrafikkens stigning på 25 pct. og en stigning på 8 pct. i containertrafikken, der gør, at havneaktiviteten trods alt ikke er negativ, skriver Hellenic Shipping News.

Mellem 2005/2006 og frem til 2010/2011 steg trafikken med 9,2 procent.

Det dalende trafikniveau kombineret med store kapacitetsforøgelser i markedet på omkring 12 pct.. resulterer i en lavere kapacitetsudnyttelse i 2011/12. På trods af den lavere udnyttelsesgrad, er overbelastning stadig et problem i mange af de indiske havne. Det skyldes, at udnyttelsesgraderne i vid udstrækning er blevet hevet ned af de skibe, der sejler med jernmalm og servicerer mindre havne. De store indiske kulhavne og containertrafikken fortsætter med at have en høj udnyttelsesgrad på næsten 100 pct., skriver Hellenic Shipping News.

Petroleum- og olieprodukter (POL) er den største andel af produkterne i de indiske havnes trafik. Dernæst kommer kul, containere og jernmalm. Især havne, der har specialiseret sig i jernmalm har haft problemer i det forgangne år på grund af højere fragtrater og en stigning i eksporttolden på jernmalmen. Den sløve jernmalmtrafik forventes at blive ved, mens kultransporten forventes at svinge opad igen i det kommende år, ligesom containertrafikken.

Nyhedsbrev: APM Terminals kan opretholde indiske havnetariffer

Nyhedsbrev: Indien vil udvide havnekapaciteten markant 

Relaterede artikler:

  • Foto: Hanjin

    Nyhedsbrev: APM Terminals kan opretholde indiske havnetariffer

  • Foto: Rederiforeningen

    Nyhedsbrev: Indien vil udvide havnekapaciteten markant

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Maersk Supply Service
Rederier

Maersk Supply Service får stor offshore-kontrakt i Brasilien

Maersk Supply Service har landet en stor kontrakt i Brasilien, hvor rederiets skibe skal bugsere og fortøje et flydende FPSO-produktionsanlæg i Búzios-feltet i Santos Basin.
  • Havfram vil opbygge en hel flåde af vindinstallationsskibe
  • Kristian Mørch og J. Lauritzen stiller skarpt på havvind - både direkte og indirekte

For abonnenter

Foto: Hunter Group
Tank

Hunter Group solgte sit sidste skib for næsten 100 mio. dollar

For abonnenter

Foto: Pr / Maersk
Container

Robust reefer-marked viser nu svaghedstegn

For abonnenter

Blue Water har udset sig Jørgen Wisborg (th.) til at afløse stifter Kurt Skov (tv.) som bestyrelsesformand. | Foto: Blue Water Shipping
Logistik

Mr. Blue Waters afløser vil være formand på sin egen facon: "Jeg kan ikke gøre det på Kurts måde"

For abonnenter

Foto: Phil Noble/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Maersk indgår forlig i sag om kaptajns sexchikane mod chefkok

For abonnenter

”For at forstå begrundelsen for vores beslutning er det vigtigt at forstå, hvordan vores strategi nu er en helt anden, end den var i 2015. Nu har vi en integrator-strategi,” siger Johan Sigsgaard, Chief Product Officer - Ocean i Maersk. | Foto: Maersk
Container

Johan Sigsgaard: Maersk har ingen planer om at indgå i ny stor-alliance

For abonnenter

Læs også

Lars Jensen, shippinganalytiker og stifter af konsulenthuset Vespucci Maritime, kommer fremover til at levere klummer til ShippingWatch to gange om måneden. | Foto: MAGNUS MØLLER
Container

Klumme: Ni rederier sidder på 82 pct. af skibene. Hvad siger det om deres magt?

Det er en misforståelse, at de ni største rederier kontrollerer næsten hele fragtmarkedet gennem deres alliancer. Og faktisk kan samarbejderne være en fordel for kunderne i en tid med mange aflyste sejlladser, skriver Lars Jensen.

For abonnenter

Jeb Bush (tv.) er bror til USA's tidligere præsident, George W. Bush (th.). Han har været guvernør for staten Florida og forsøgte i 2016 at blive republikanernes præsidentkandidat. Han blev dog slået af den senere præsident Donald Trump. | Foto: Alex Brandon/AP/Ritzau Scanpix
Miljø & Politik

Bush-familien langer hårdt ud efter kandidat til chefposten i IMO

Panama er uværdig til at lede FN’s søfartsorganisation, fordi landet holder hånden over skibe, der omgår sanktionerne mod Iran. Det mener Jeb Bush, som er bror til USA’s tidligere præsident, George W. Bush.

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff/Ritzau Scanpix
Havne

Jysk-topchef ser et presserende behov for udvidelse af Aarhus Havn

Det er nødvendigt at finde en løsning for en udvidelse af Aarhus Havn allerede i år, mener Jysks topchef, som frygter, at Jysk ellers må rykke til Hamborg Havn.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Hunter Group solgte sit sidste skib for næsten 100 mio. dollar – 26. jan.
  • Maersk Supply Service får stor offshore-kontrakt i Brasilien – 26. jan.
  • Robust reefer-marked viser nu svaghedstegn – 26. jan.
  • Mr. Blue Waters afløser vil være formand på sin egen facon: "Jeg kan ikke gøre det på Kurts måde" – 26. jan.
  • Maersk indgår forlig i sag om kaptajns sexchikane mod chefkok – 26. jan.
  • Johan Sigsgaard: Maersk har ingen planer om at indgå i ny stor-alliance – 26. jan.
  • Tyrkisk fragtskib er ramt af missiler i Ukraine – 26. jan.
  • Hapag-Lloyd afviser opbrud af alliance – 26. jan.
  • Oliepriser træder vande før Opec-møde og nyt om EU-sanktioner – 26. jan.
  • Torm ændrer taktik og køber skibe for 233 mio dollar – 26. jan.
  • Jysk-topchef ser et presserende behov for udvidelse af Aarhus Havn – 26. jan.
  • Rederiernes alliancer er skabt af et årti med kriser, priskrig og milliardopkøb – 26. jan.
  • Vindrederiet IWS bestiller to nye skibe – 26. jan.
  • Hapag-Lloyd køber betydelig andel i indisk havneselskab – 25. jan.
  • Hapag-Lloyd vil undersøge mulighederne for ammoniak til sine skibe – 25. jan.
Flere nyheder

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Financial Controller for International Shipping Company

Watch Job

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Senior Porteføljemanager

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Scrum Master with a practical approach

  • Regnskabs-/økonomichef

Se flere jobs

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Financial Controller for International Shipping Company

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge