ShippingWatch

APM Terminals skal være førende havneoperatør i 2016

APM Terminals har tirsdag offentliggjort planen for, hvordan selskabet bliver den førende havne- og terminaloperatør i 2016. Det fremgår af præsentationsmateriale ved A.P. Møller-Mærsks kapitalmarkedsdag.

Foto: APM Terminals

A.P. Møller - Mærsk løfter på tirsdagens kapitalmarkedsdag sløret for en strategi, der skal gøre APM Terminals til den førende havne- og terminaloperatør i 2016. Det fremgår af præsentationsmaterialet.

"APM Terminals har en eksisterende portefølje af terminaler og en pipeline for fortsat ekspansion, og vi er entusiastiske omkring mulighederne, som vil tilføre både os og vores kunder værdi i de mange lande, hvor APM Terminals opererer," udtaler administrerende direktør Nils Smedegaard Andersen i en pressemeddelelse.

I selskabets stræben for at nå den målsætning, skal antallet af terminaler øges til 65-70 fra omkring 57 ultimo 2012, og samtidig skal omsætningen øges til 6,0 mia. dollar fra estimerede 4,8 mia. dollar i år.

Målsætningen for det primære driftsresultat før af- og nedskrivninger (EBITDA) lyder på 1,6 mia. dollar i 2016 mod estimerede 1,1 mia. dollar i 2012, og for driftsresultatet efter skat (NOPAT) er målet et plus på 1,0 mia. dollar. Det skal sammenlignes med et estimeret overskud (NOPAT) på 0,7 mia. dollar i 2012.

Afkastet af den investerede kapital (ROIC) skal være i branchens bedste kvartil og på minimum 12 pct. Målet for afkastet af den investerede kapital for 2016 er 13,0 pct. mod estimerede 13,2 pct. i 2012.

Væksten skal også ligge i den bedste fjerdedel, og fokus skal være på nye markeder og kundetilfredshed. Drifts- og omkostningsmæssigt skal APM Terminals ligeledes ligge i den bedste fjerdedel målt op imod den lokale konkurrence. Endelig skal sikkerhed og engagement ligge i den bedste kvartil, fremgår det.

Vækst på fem procent

Som baggrund for forventningerne fortæller APM Terminals' øverste chef, Kim Fejfer, at han forudser en årlig global vækst på minimum 5 pct. i antallet af containerløft i de kommende år. Men det bliver især i de nye markeder, hvor APM Terminals udvider, at væksten finder sted. Her bliver det 6-10 pct. - løftet både af mere global handel og af, at flere varer vil blive flyttet på den mest effektive måde: i containere.

De høje adgangsbarrier til branchen gør desuden, at han ikke forventer væsentlige nye spillere på banen ud over de nuværende: APM Terminals, Hutchison, DP World, ICTSI og PSA.

I perioden 2007-2011 steg APM Terminals' omsætning 38 pct. - og hele 86 pct., hvis integrationen af "inland services" tælles med.

Men havneforretningen i A.P. Møller - Mærsk-gruppen er ikke parat til at dreje væk fra vækstsporet. Omsætningen skal løftes fra omkring 4,8 mia. dollar i 2012 til 6,0 mia. dollar i 2016 for at opnå målet om et overskud på 1,0 mia. dollar på bundlinjen.

"Vi kommer nok til at gå ind i 3-4 nye havneprojekter hvert år," siger APM Terminals' chef, Kim Fejfer, på Mærsk-koncernens kapitalmarkedsdag tirsdag.

I øjeblikket har APM Terminals et investeringsprogram på omkring 3 mia. dollar, hvoraf omkring 1 mia. dollar vil blive brugt årligt. Det tæller blandt andet de nuværende planer om nybygninger og udvidelse i eksempelvis Rotterdam, Moín i Costa Rico og Lazaro Cardenas i Mexico. Men der vil også komme andre projekter for at bidrage til væksten, siger Kim Fejfer.

RITZAU FINANS

Alm Brand: Maersk lokker investorer til med ny åbenhed 

Avis: APM Terminals i vietnamesisk havnemareridt 

Maersk Oil vil investere 3-5 mia. USD årligt 

Smedegaard: Vi vil vokse også i svære økonomiske tider 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs