En del af Watch Medier

ShippingWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
09.10.2012kl. 10.32

APM Terminals skal være førende havneoperatør i 2016

APM Terminals har tirsdag offentliggjort planen for, hvordan selskabet bliver den førende havne- og terminaloperatør i 2016. Det fremgår af præsentationsmateriale ved A.P. Møller-Mærsks kapitalmarkedsdag.
Foto: APM Terminals
AF RITZAU FINANS

A.P. Møller - Mærsk løfter på tirsdagens kapitalmarkedsdag sløret for en strategi, der skal gøre APM Terminals til den førende havne- og terminaloperatør i 2016. Det fremgår af præsentationsmaterialet.

"APM Terminals har en eksisterende portefølje af terminaler og en pipeline for fortsat ekspansion, og vi er entusiastiske omkring mulighederne, som vil tilføre både os og vores kunder værdi i de mange lande, hvor APM Terminals opererer," udtaler administrerende direktør Nils Smedegaard Andersen i en pressemeddelelse.

I selskabets stræben for at nå den målsætning, skal antallet af terminaler øges til 65-70 fra omkring 57 ultimo 2012, og samtidig skal omsætningen øges til 6,0 mia. dollar fra estimerede 4,8 mia. dollar i år.

Målsætningen for det primære driftsresultat før af- og nedskrivninger (EBITDA) lyder på 1,6 mia. dollar i 2016 mod estimerede 1,1 mia. dollar i 2012, og for driftsresultatet efter skat (NOPAT) er målet et plus på 1,0 mia. dollar. Det skal sammenlignes med et estimeret overskud (NOPAT) på 0,7 mia. dollar i 2012.

Afkastet af den investerede kapital (ROIC) skal være i branchens bedste kvartil og på minimum 12 pct. Målet for afkastet af den investerede kapital for 2016 er 13,0 pct. mod estimerede 13,2 pct. i 2012.

Væksten skal også ligge i den bedste fjerdedel, og fokus skal være på nye markeder og kundetilfredshed. Drifts- og omkostningsmæssigt skal APM Terminals ligeledes ligge i den bedste fjerdedel målt op imod den lokale konkurrence. Endelig skal sikkerhed og engagement ligge i den bedste kvartil, fremgår det.

Vækst på fem procent

Som baggrund for forventningerne fortæller APM Terminals' øverste chef, Kim Fejfer, at han forudser en årlig global vækst på minimum 5 pct. i antallet af containerløft i de kommende år. Men det bliver især i de nye markeder, hvor APM Terminals udvider, at væksten finder sted. Her bliver det 6-10 pct. - løftet både af mere global handel og af, at flere varer vil blive flyttet på den mest effektive måde: i containere.

De høje adgangsbarrier til branchen gør desuden, at han ikke forventer væsentlige nye spillere på banen ud over de nuværende: APM Terminals, Hutchison, DP World, ICTSI og PSA.

I perioden 2007-2011 steg APM Terminals' omsætning 38 pct. - og hele 86 pct., hvis integrationen af "inland services" tælles med.

Men havneforretningen i A.P. Møller - Mærsk-gruppen er ikke parat til at dreje væk fra vækstsporet. Omsætningen skal løftes fra omkring 4,8 mia. dollar i 2012 til 6,0 mia. dollar i 2016 for at opnå målet om et overskud på 1,0 mia. dollar på bundlinjen.

"Vi kommer nok til at gå ind i 3-4 nye havneprojekter hvert år," siger APM Terminals' chef, Kim Fejfer, på Mærsk-koncernens kapitalmarkedsdag tirsdag.

I øjeblikket har APM Terminals et investeringsprogram på omkring 3 mia. dollar, hvoraf omkring 1 mia. dollar vil blive brugt årligt. Det tæller blandt andet de nuværende planer om nybygninger og udvidelse i eksempelvis Rotterdam, Moín i Costa Rico og Lazaro Cardenas i Mexico. Men der vil også komme andre projekter for at bidrage til væksten, siger Kim Fejfer.

RITZAU FINANS

Alm Brand: Maersk lokker investorer til med ny åbenhed 

Avis: APM Terminals i vietnamesisk havnemareridt 

Maersk Oil vil investere 3-5 mia. USD årligt 

Smedegaard: Vi vil vokse også i svære økonomiske tider 

Relaterede artikler:

  • Alm Brand: Maersk lokker investorer til med ny åbenhed

    For abonnenter

  • Foto: Maersk Line

    Avis: APM Terminals i vietnamesisk havnemareridt

  • Foto: Maersk Oil

    Maersk Oil vil investere 3-5 mia. USD årligt

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Maersk Supply Service
Rederier

Maersk Supply Service får stor offshore-kontrakt i Brasilien

Maersk Supply Service har landet en stor kontrakt i Brasilien, hvor rederiets skibe skal bugsere og fortøje et flydende FPSO-produktionsanlæg i Búzios-feltet i Santos Basin.
  • Havfram vil opbygge en hel flåde af vindinstallationsskibe
  • Kristian Mørch og J. Lauritzen stiller skarpt på havvind - både direkte og indirekte

For abonnenter

Foto: Hunter Group
Tank

Hunter Group solgte sit sidste skib for næsten 100 mio. dollar

For abonnenter

Foto: Pr / Maersk
Container

Robust reefer-marked viser nu svaghedstegn

For abonnenter

Blue Water har udset sig Jørgen Wisborg (th.) til at afløse stifter Kurt Skov (tv.) som bestyrelsesformand. | Foto: Blue Water Shipping
Logistik

Mr. Blue Waters afløser vil være formand på sin egen facon: "Jeg kan ikke gøre det på Kurts måde"

For abonnenter

Foto: Phil Noble/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Maersk indgår forlig i sag om kaptajns sexchikane mod chefkok

For abonnenter

”For at forstå begrundelsen for vores beslutning er det vigtigt at forstå, hvordan vores strategi nu er en helt anden, end den var i 2015. Nu har vi en integrator-strategi,” siger Johan Sigsgaard, Chief Product Officer - Ocean i Maersk. | Foto: Maersk
Container

Johan Sigsgaard: Maersk har ingen planer om at indgå i ny stor-alliance

For abonnenter

Læs også

Jeb Bush (tv.) er bror til USA's tidligere præsident, George W. Bush (th.). Han har været guvernør for staten Florida og forsøgte i 2016 at blive republikanernes præsidentkandidat. Han blev dog slået af den senere præsident Donald Trump. | Foto: Alex Brandon/AP/Ritzau Scanpix
Miljø & Politik

Bush-familien langer hårdt ud efter kandidat til chefposten i IMO

Panama er uværdig til at lede FN’s søfartsorganisation, fordi landet holder hånden over skibe, der omgår sanktionerne mod Iran. Det mener Jeb Bush, som er bror til USA’s tidligere præsident, George W. Bush.

For abonnenter

Lars Jensen, shippinganalytiker og stifter af konsulenthuset Vespucci Maritime, kommer fremover til at levere klummer til ShippingWatch to gange om måneden. | Foto: MAGNUS MØLLER
Container

Klumme: Ni rederier sidder på 82 pct. af skibene. Hvad siger det om deres magt?

Det er en misforståelse, at de ni største rederier kontrollerer næsten hele fragtmarkedet gennem deres alliancer. Og faktisk kan samarbejderne være en fordel for kunderne i en tid med mange aflyste sejlladser, skriver Lars Jensen.

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff/Ritzau Scanpix
Havne

Jysk-topchef ser et presserende behov for udvidelse af Aarhus Havn

Det er nødvendigt at finde en løsning for en udvidelse af Aarhus Havn allerede i år, mener Jysks topchef, som frygter, at Jysk ellers må rykke til Hamborg Havn.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Hunter Group solgte sit sidste skib for næsten 100 mio. dollar – 26. jan.
  • Maersk Supply Service får stor offshore-kontrakt i Brasilien – 26. jan.
  • Robust reefer-marked viser nu svaghedstegn – 26. jan.
  • Mr. Blue Waters afløser vil være formand på sin egen facon: "Jeg kan ikke gøre det på Kurts måde" – 26. jan.
  • Maersk indgår forlig i sag om kaptajns sexchikane mod chefkok – 26. jan.
  • Johan Sigsgaard: Maersk har ingen planer om at indgå i ny stor-alliance – 26. jan.
  • Tyrkisk fragtskib er ramt af missiler i Ukraine – 26. jan.
  • Hapag-Lloyd afviser opbrud af alliance – 26. jan.
  • Oliepriser træder vande før Opec-møde og nyt om EU-sanktioner – 26. jan.
  • Torm ændrer taktik og køber skibe for 233 mio dollar – 26. jan.
  • Jysk-topchef ser et presserende behov for udvidelse af Aarhus Havn – 26. jan.
  • Rederiernes alliancer er skabt af et årti med kriser, priskrig og milliardopkøb – 26. jan.
  • Vindrederiet IWS bestiller to nye skibe – 26. jan.
  • Hapag-Lloyd køber betydelig andel i indisk havneselskab – 25. jan.
  • Hapag-Lloyd vil undersøge mulighederne for ammoniak til sine skibe – 25. jan.
Flere nyheder

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

Watch Job

  • Senior Porteføljemanager

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Head of Business Development

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

Se flere jobs

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge