En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
08.11.2012kl. 05.58

Maersk-bestyrelsesformand: Vi tjener ikke nok

Bestyrelsesformand i A.P. Møller – Mærsk, Michael Pram Rasmussen, mener, virksomheden skal blive bedre til at tjene penge, fremgår det af ny bog.
Foto: ANDREASEN CARSTEN
af TOMAS KRISTIANSEN

Danmarks største virksomhed, A.P.. Møller – Maersk, tjener ikke penge nok til sine ejere, de mange danske og udenlandske aktionærer. Det fremgår af en portrætbog om virksomhedens bestyrelsesformand, Michael Pram Rasmussen, skrevet af to erfarne erhvervsjournalister, Søren Funch og Henrik Tüchsen.

Udover at beskrive forholdet mellem den nu afdøde skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller og Michael Pram Rasmussen beretter bogen om udviklingen det seneste årti i virksomheden, som i det tidsrum har mere end fordoblet omsætningen fra 150 mia. kr. til 350 mia. kr.

Michael Pram Rasmussen lægger dog ikke skjul på, at resultaterne ikke er fulgt med i samme periode, og at værdien af A.P. Møller-aktien – trods store udsving – i dag ikke er højere end i slutningen af 2003, det år hvor han selv blev udnævnt som bestyrelsesformand.

Højere afkastkrav

“Vi har ikke tjent nok til, at kursen har kunnet stige. I en så volatil branche som rederibranchen er der et højere afkastkrav end i andre brancher, og det krav har vi ikke imødekommet. Derfor bliver vi straffet på aktiemarkedet, hvilket er forståeligt nok, og vi må ganske enkelt gøre det bedre i fremtiden,” siger Michael Pram Rasmussen.

Han peger dog på, der i samme periode er blevet forandret overordentligt meget i A.P. Møller – Mærsk, og at virksomheden bl.a. er blevet langt mere åben. Der er også foretaget væsentlige frasalg og opkøb, bl.a. har man skilt sig af med rederiet Norfolk og en virksomhed som Mærsk Medical. Et af de helt store tilkøb burde dog nok have været håndteret bedre, erkender bestyrelsesformanden. Det var, da Maersk Line i 2005 købte den hollandsk/britiske containergigant P&O Nedlloyd for en pris lige i underkanten af 20 mia. kr. IT-systemerne svigtede i den grad, så kundernes containere havnede rundt omkring i verden. En oplevelse, der gav stof til eftertanke, om at man måske havde nok i selv, erkender formanden:

Vi havde mistet respekten

“Vi havde i A.P. Møller – Mærsk mistet respekten for, at andre kunne være dygtige og bedre end os. Vi engagerede os i alt, lige fra it til containerfart, fordi vi i vores egen selvforståelse kunne bedst selv. Men vi var slet ikke så gode, som vi gik rundt og bildte hinanden ind,” siger Michael Pram Rasmussen, som dog er optimist mht. fremtiden:

“Jeg vil vove den påstand, at der er sket overordentligt meget. Vi er på rette vej, det er jeg helt overbevist om. Hvis nogen for ti år siden havde sagt, hvad der ville ske i Mærsk, ville man have opfattet det som en revolution,” lyder det i bogen.

  • MÆRSK FORMANDEN om Michael Pram Rasmussen udgives af People´s Press og udsendes 12. november 2012

Teknisk rokade i Mærsk-toppen

Smedegaard: Helbredet fylder ikke mine tanker i hverdagen

Drømmeholdet på Esplanaden 

Relaterede artikler:

  • Foto: Maersk Line

    Teknisk rokade i Mærsk-toppen

    For abonnenter

  • Smedegaard: Helbredet fylder ikke mine tanker i hverdagen

    For abonnenter

  • Foto: ANDREASEN CARSTEN

    Drømmeholdet på Esplanaden

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

Færgerederiet Forsea er nu ejet af Molslinjen, efter at parterne har fået styr på de sidste detaljer i en handel, der ifølge medie har en værdi på ca. 4 mia. kr.

For abonnenter

Topcheferne hos Maersk og MSC, Vincent Clerc og Søren Toft, erkender, at meget har ændret sig for de to rederier. Derfor afslutter de samarbejdet i 2M-alliancen. | Foto: Jacob Gronholt-pedersen/reuters/ritzau Scanpix og Jason Decrow/ap/ritzau Scanpix
Container

MSC og Maersks skilsmisse kan få alliancer til at falde som dominobrikker

En ny virkelighed på fragtmarkedet og et behov for mere frihed kan ligge bag opsigelsen af samarbejdet mellem MSC og Maersk. Flere opbrud er på vej, vurderer analytikere.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Watch Job

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

Se flere jobs

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge