Læs sidste uges tre vigtigste historier fra ShippingWatch

Shippingbranchen ramt af diplomatisk krise med Indien
ShippingWatch beskrev torsdag, hvordan shippingbranchen påvirkes af det dårlige dansk-indiske diplomatiske forhold, som udleveringskravet mod våben-nedkasteren Niels Holck har forårsaget:
Shipping mærker diplomatisk krise mellem Danmark og Indien
Dansk Industri kunne bekræfte, at krisen er hård for de danske virksomheder, der møder lange behandlingstider på visumansøgninger:
DI: Nu mærker vi indisk diplomatkrise
Udenrigsministeriet arbejder ivrigt for at få forholdet mellem Indien og Danmark i bedre stand igen:
Danmark på listesko i indisk diplomatkrise
Mere, hårdere, voldsommere pirateri
Pirateriet tager til, men eskalerer ikke voldsomt. Danske firmaer servicerer rederierne og har en god forretning ud af pirattruslen. ShippingWatch har i sidste uge fortalt, hvordan den aktuelle trusselssituation ser ud, og hvad den betyder forretningsmæssigt:
Danske anti-piratfirmaer nyder godt af pirattrussel
Forsker: Klaner kan stoppe Somalias pirater
Kursus skal lære søfolk at kommunikere med pirater
Slow steaming og piratbekæmpelse kan gå hånd i hånd
Piratforsker: Mange ligheder mellem Somalia og Afghanistan
Risk Intelligence ser lavere pirat-aktivitet i 2012 og 2013
SMM: Kinesisk interesse og verdensøkonomisk usikkerhed
ShippingWatch mødte en række virksomheder på leverandørmessen SMM i Hamborg, der fandt sted i sidste uge.
Kinesiske kæmpeforetagender er interesseret i dansk shipping:
Kinesisk værftsgigant klar til mere dansk samarbejde
Kinesisk stats-konglomerat på charmetur efter kunder
Den kinesiske efterspørgsel muntrede Gertsen & Olufsen op, mens den nordjyske klynge var mere forstemt i sin holdning til det globale shippingmarked:
Underleverandør hitter på brændstofbesparende produkter
Nedtonede nordjyske fremtidsudsigter
Skibsdesignvirksomheden Grontmij var ramt af en usikker fremtidsudsigt:
Grontmij dykker med dalende værftsaktivitet
Denne uge: Vækstteamets visioner
Jan Fritz Hansen fortæller fredag til ShippingWatch, at den blå branche ikke har været særligt succesrig, når det gælder om at tiltrække udenlandske rederier:
Kun få udenlandske rederier har etableret sig i Danmark
Det er blandt andet det, regeringens maritime vækstteam har ideer til at rette op på. ShippingWatch følger i næste uge med, når anbefalingerne fra vækstteamet fremlægges.