ShippingWatch

Kun få udenlandske rederier har etableret sig i Danmark

Inden regeringens vækst-team fremlægger sit udspil til, hvordan Danmark kan tiltrække rederier og andre shippinginteresser til landet, gør Rederiforeningen status over bestræbelserne de seneste år. Resultatet er noget magert.

Foto: Hanjin

De hidtidige bestræbelser på at få udenlandske rederier til at etablere sig i Danmark har reelt kun medført, at samlet set fem forholdsvis små rederier har etableret sig i Danmark inden for de seneste fire-fem år.

Sådan lyder vurderingen i Danmarks Rederiforening, der ellers har deltaget i flere besøg i Asien og andre dele af verden for at få rederier eller andre shippinginteresser til at åbne en afdeling i Danmark og primært København.

"Vi må jo sige, at det ikke er noget stort endnu, nogenlunde hvad der svarer til et om året inden for de seneste fem år. Tre svenske og to norske har etableret sig, og det er jo ikke nogen fest i sig selv," siger vicedirektør Jan Fritz Hansen til ShippingWatch.

Internationalt miljø

Inden for den seneste femårsperiode har Rederiforeningen ellers bl.a. været i Japan hele to gange og holdt møder med flere japanske rederier, uden at det har ført til, at japanerne har etableret en afdeling i København. Ifølge Jan Fritz Hansen er det ikke manglende rammebetingelser, der er grunden til det, men snarere, at der mangler et mere internationalt miljø i København.

 

"Vi har været i Japan med Søfartsstyrelsen og Invest in Denmark og spurgt rederierne, hvorfor de ikke etablerer sig i København i stedet for London eller Rotterdam. Jeg tror, der mangler et mere globalt miljø, for at få flere til Danmark. Det, vi heldigvis har oplevet inden for de seneste år, er at den internationale opmærksomhed omkring de managementpools, der drives fra Danmark, stiger. Det har betydet, at der i dag drives skibe med samlet set 90 millioner tons dødvægt fra Danmark mod 60 millioner tons for få år siden. En anden positiv ting, vi oplever, er, at udenlandske investorer så som kapitalfonde har fået øjnene op for Danmark. Det har vi set i rederier som Tankers Inc. og Nordic Bulk," lyder det fra Jan Fritz Hansen.

Mere markedsføring

Når vækst-teamet inden længe fremlægger sit bud på, hvordan regeringen kan "gøre København til Europas Singapore", håber Rederiforeningen, at en god del af opmærksomheden bliver rettet mod at markedsføre Danmark endnu mere i udlandet og slå tydeligt på de fordele, foreningen mener, der er.

"Vi har måske været for beskedne, når vi har været ude. Måske har vi tænkt for meget på rammebetingelserne med danske briller og ikke haft det som strategisk område. Vi har meget at tilbyde udenlandske rederier eller shippinginteresser i det hele taget. Danmark er en god indgang til Bruxelles, ligesom vi har stor viden og mange kompetencer inden for det arktiske område. Shipping fylder også meget på den politiske dagsorden i Danmark. Sammenligner man med Tyskland er de to sektorer rundt regnet lige store, men shipping er langt højere oppe på dagsorden herhjemme," siger Jan Fritz Hansen.

Herudover mener han, at der skal gøres mere for at få udenlandske medarbejdere til at føle sig velkomne i Danmark og "nurse" dem, så de har lyst til at flytte hertil og blive her.

Regeringens vækst-team holder møde torsdag i næste uge om det videre forløb.

Shipping-CEOs: Danmark har rigtig gode rammevilkår

Det blå Danmark skal udvikle sig mere

Rederiforeningen: Kina-besøg kan trække kapital til Danmark 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs