Læs sidste uges vigtigste historier på ShippingWatch

EU's oplæg til at lette de administrative byrder for skibsfarten blev taget godt imod af erhvervet, mens ugen også bød på interview med Scandlines' CEO, opkøb hos både DFDS og DSV, samt lidt mere ophugning.

Farvel til bureaukrati i skibsfart

I denne uge fremlagde EU-Kommissionen sit forslag, der skal ændre hæmmende regler i skibsfarten:

EU vil ændre hæmmende toldregler for skibsfart

Redere overraskede over ambitiøst EU-forslag

Havne hilser Blue Belt velkommen

Seago Line: Ambitiøs tidshorisont for EU-forslag 

 

Lidt fra containerfronten

Ugen bød også på lidt blandede bolsjer fra containerfronten, blandet andet flere effekter af P3-alliancen og en analyse af EU's forbud mod karteldannelser:

SeaIntel: Ny alliance betyder stor kaskadeeffekt

Konkurstruet koreansk rederi giver kapacitetsfald

Analysehuse tager kritisk kig på kartel-forbud

Containereksporten steg i maj

 

Sommer-opkøb

Både DSV og DFDS kunne i denne uge annoncere nye opkøb:

DSV køber nordisk konkurrent 

DSV har flere opkøb på tegnebrættet

DFDS køber svensk virksomhed

 

Nye ansigter

Mens nogle købte firmaer, fik andre nye medarbejdere:

Svitzer-CFO skifter til Torm

Han skal løfte Rambølls norske ambitioner

 

Læs også:

Hvorfor Scandlines er et godt, men måske også udfordrende køb:

Scandlines: Rederiet i midten af salget

 

Hvorfor fire lande stemte nej til mere ansvarlig ophugning:

Derfor sagde de nej til ansvarlig ophugning

 

Om Esvagts vindambitioner:

Esvagt tager for alvor skridtet ind i vind

 

Og om MAN Diesel & Turbos forventninger til LNG-motorer:

MAN: Rederne vil skrue op for gassen 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også