ShippingWatch

Scandlines: Rederiet i midten af salget

Fleksibel, innovativ og spændende. Sådan beskriver CEO i Scandlines, Søren Poulsgaard Jensen, rederiet, der måske, måske ikke, vil blive solgt i den nærmeste fremtid. Men Scandlines trues også af den kommende Femern-forbindelse, siger han til ShippingWatch.

Søren Poulsgaard Jensen har de sidste tre måneder været tilskuer til andet end den imponerende udsigt fra hans kontor på sjette sal på Kalvebod Brygge. I løbet af de sidste måneder har Scandlines' CEO med jævne mellemrum kunnet følge mediernes skriverier om salget af rederiet, som han de sidste 14 måneder har siddet i spidsen for.

Og "det er da spændende at følge med i, men ejerforholdene er nu engang et ejeranliggende", som han siger til ShippingWatch.

Selvom han ikke har meget at sige om salget af Scandlines, vil han med glæde fortælle, hvad virksomheden egentlig er for en størrelse. Og ikke mindst, hvorfor den er interessant for en køber. En virksomhed, der ifølge Bloomberg har et prisskilt på 1,4 milliarder euro fra ejerne 3i Group og Allianz Capital Partners.

Avis: Scandlines-ejere overvejer at droppe frasalg 

"Når man kigger på Scandlines i dag, er det interessant, fordi det er så fleksibel en virksomhed. Vi har 700.000-800.000 fragtenheder, 11 mio. passagerer, og så er der en grænsehandelsdel oveni. Det betyder oftest, at vi ikke på samme måde oplever typiske shipping-cykler, som man ser ved andre rederier," siger Søren Poulsgaard Jensen.

Der er naturligvis også op- og nedture i fragt, passagerer og grænsehandel, fortæller han, men de ligger på forskellige tidspunkter. Søren Poulsgaard Jensen tøver med at kalde rederiet for resistent over for cykler, men mener i hvert fald, at det er stabilt over for dem.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage - gratis!

Som hos mange andre rederier spillede finanskrisen ind på Scandlines resultater i en årrække, men ifølge Søren Poulsgaard Jensen er rederiet nu nogenlunde tilbage på niveauet før krisen. Scandlines fik i 2012 en nettoomsætning på 608 mio. euro og et resultat EBITDA-resultat på 193 mio. euro. Det er en forbedring af resultatet i forhold til 2011, hvor EBITDA-resultat lå på 182 mio. euro.

15 minutter

"Vi er rimelig dygtige til det, vi gør. Vores koncept er at optimere alt til, at skibet kun ligger i havnen i 15 minutter. Vi tømmer det, fylder det, og så er det ude igen. Det tror jeg ikke, man gør på den måde andre steder," fortæller Søren Poulsgaard Jensen.

Den korte tid i havn betyder, at Scandlines får mere kapacitet ud af sine skibe. Det kræver, at de femten minutter tænkes ind hele tiden, og derfor er rederiets skibe bygget på en måde, så de kan leve op til målet. Skibene har fire eller fem hovedmotorer, så hvis en motor bryder sammen, kan en anden tage over. På den måde kan reparation foregå, mens skibet sejler. Samtidig har skibene hængedæk, der i løbet af få minutter kan sænkes ned, hvis der skal flere personbiler eller lastbiler med færgen.

"Det er usædvanligt, for på et containerskib eller en anden færge, så har de den kapacitet, de har. Det er ikke sådan, at du i løbet af tre minutter lige kan have plads til 70 biler mere," fortæller Søren Poulsgaard Jensen.

Fokusering

Sidste år solgte Scandlines en håndfuld ruter fra Tyskland til Baltikum og Sverige, som faldt uden for den tredelte forretningsmodel med lastbiler, passagerer og grænsehandel og kort tid i havn. Det er ifølge Søren Poulsgaard Jensen Scandlines' største kompetence, og adspurgt om han kunne forestille sig, at Scandlines udvidede sit rutenetværk, er han påpasselig.

For hvis rederiet skal sejle på nye ruter, skal det være nogle, der passer til Scandlines' model. Overfarten skal have den rigtige længde, og der skal være tilpas mængde - både af rejsetrafik, lasttrafik og retail- eller grænsehandel.

"Hvis vi skal gøre det, skal vi være helt sikre på, at vi rammer plet. Men hvis jeg skal pege på nogle muligheder, skal man nok kigge på den Engelske Kanal, sejlads mellem Afrika og Europa eller oppe i den finske bugt."

Søren Poulsgaard Jensen lægger dog ikke skjul på, at det professionelt for ham ville være en ambivalent følelse at skulle mudre et koncept, han sidste år var med til at fokusere.

"Som CEO vil det føles lidt mærkeligt, for nu har jeg lige stået i spidsen for en proces, hvor vi har fokuseret ind på kernen af, hvad vi er dygtige til. Der vil jeg gerne blive. Så kan man altid se, hvad tiden bringer, og om mulighederne er der. Men hvis vi konkluderer, at vi gør det rigtige nu, må vi fortsætte med det," siger han.

 

Femern-forbindelse truer

Bevæger vi os lidt længere frem, kan der dog komme grus i maskineriet. For den planlagte Femern-forbindelse, der skal være færdig i 2021, vil ramme Scandlines' forretning i et stort omfang, fortæller Søren Poulsgaard Jensen.

"Det er lidt svært at sætte tal på noget, der ligger så langt ude i fremtiden. Men hvis vi siger, at vores forretning på Rødby-Puttgarden indskrænker sig med to tredjedele, så giver det en indikation af, hvordan vi ser det. I dag er den rute vel to tredjedele af vores samlede forretning. Så det er to tredjedele af to tredjedele af vores forretning, som det ser ud i dag, og den brøk kan vi jo rette på i mellemtiden."

Han medgiver, at det er en stor del af Scandlines' forretning, der står til at blive ædt af den nye forbindelse. Og derfor er rederiet også gået i brechen for at positionere sin Gedser-Rostock forbindelse, så flere fremover vil vælge den frem for Rødby-Puttgarden. Der er bl.a. bestilt nye og grønnere færger til Gedser-Rostock, som skal sejle fra 2015, og rederiet har via reklamer forsøgt at gøre opmærksom på ruten.

STX Finland skal bygge Scandlines-færger 

Søren Poulsgaard regner med, at tre kundegrupper vil fortsætte med Rødby-Puttgarden-færgen på trods af Femern-tunnelen. Det gælder lastbiler, hvor det passer i chaufførernes skema at holde hviletid om bord, folk der skal i grænsehandel og passagerer, som ikke har lyst til at køre de omkring 18 kilometer i en tunnel.

"Men det kommer selvfølgelig til at få en vis påvirkning, det er klart. Der kommer til at køre mange mennesker over, når tunnelen først er der. Men vi vil have en god forretning bagefter også."

I dag er det mest centrale for rederiet, at Scandlines bliver ved med at have lige adgang til kunderne. Hvis en motorvej laves om til landevej, eller tre rundkørsler sættes i vejen for ruten, vil det kunne have stor effekt på både passager- og lastbiltrafik.

"Det er det eneste sted, hvor vi tænker, at vi skal sikre os - at politikerne ikke glemmer os og konkurrenceforvrider. Men det må vel også være i alles interesse, at der er ekstra konkurrence. Samtidig har vi måske 600 arbejdspladser omkring Rødby-området, som vil være værd at bevare, og det håber jeg da, de vil støtte os i," siger Søren Poulsgaard Jensen.

Ingen som os

Selvom Femern-forbindelsen står til at stjæle en stor andel af den nuværende forretning, er Søren Poulsgaard Jensen optimistisk.

"Man skal indstille sig på, at det får en effekt. Men det er jo en del år ude i fremtiden, og det kan jo også være, at det bliver rykket flere år. I mellemtiden kan vi gøre vores bedste for at være klar til forbindelsen."

Spurgt om, hvad en mulig køber af Scandlines kan forvente, hvis de finder den store pengepung frem, svarer Søren Poulsgaard Jensen:

"Hvis du køber Scandlines får du en veldrevet, forhåbentlig velledet, innovativ, spændende og stabil virksomhed over for cykler. Der er ikke nogen som os. Vi er unikke. Vores konkurrenter vil typisk være Stena, TT Line, Øresundsbroen eller Storebæltsbroen, og de er jo meget forskellige fra hinanden. Enten sælger de sig på deres frekvens, eller også sælger de sig på en oplevelse. Vi ligger imellem de to og siger, at der er en oplevelse med os, og der er en pause med os. Det er sådan, vi håber at positionere os i forhold til de to andre nu og i fremtiden," siger Søren Poulsgaard Jensen.

DFDS har fortsat interesse i Scandlines 

DFDS er ikke den eneste der har trukket sig fra Scandlines

Smedegaard: Vi lever også lykkeligt uden Scandlines 

Avis: Scandlines sat til salg 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs