ShippingWatch

Esvagt tager for alvor skridtet ind i vind

Bestillingen af to specialskibe til servicering af vindmølleparker er et stort skridt for Esvagt, fortæller adm. direktør, Søren Nørgaard Thomsen, til ShippingWatch.

Det har længe været på tale, og nu sker det. Esvagt træder ind på vindmarkedet og har bestilt to specialskibe, der skal servicere to vindmølleparker i Nordsøen og Østersøen, fortæller adm. direktør i det delvist A.P. Møller-Mærsk-ejede vagtskibsselskab, Søren Nørgaard Thomsen til ShippingWatch.

"Denne ordre betyder, at vi for alvor tager skridtet ind i vind-segmentet og viser, at vi også vil være en faktor inden for offshore vind. Vi får et ben mere at stå på for virksomheden, og så er den her kontrakt faktisk den største i Esvagts historie, og det er jo også en væsentlig ting," siger han.

Løbetiderne for de to kontrakter er på henholdsvis fem og ti år med option på forlængelse. De to parker er ikke etablerede endnu, men skal efter planen stå klar samtidig med leveringen af de to skibe i første og andet kvartal af 2015. Skibene blev først bestilt fra det norske værft Havyard, efter rederiet havde fået kontrakten på at servicere vindmølleparkerne. Og den model kommer rederiet til at fortsætte efter fremover, understreger Søren Nørgaard Thomsen.

Esvagt-direktør: Det gælder om at være "best in class" 

"Det er nogle store investeringer, og der vil man gerne have en vis sikkerhed for, at man er sikret en indtægt. Vi kan se, hvornår parkerne kommer, og kunderne vil jo vide, hvornår parkerne kommer, og hvilke behov de får. Derfor har man mulighed for at planlægge efter det og have en kontrakt på forhånd i stedet for at bestille på spekulation."

Nye muligheder

Esvagt har tidligere brugt et enkelt skibe til opgaver relateret til offshore-vind, men de to bestilte skibe er de første skibe, rederiet bygger direkte til det segment.

"Vi ser det som et segment med en masse nye muligheder for os. Det er et segment, hvor vi kan bruge mange af de kompetencer, vi har opbygget over de sidste 32 år inden for olie- og gas og tage den med over og udvikle nye koncepter inden for vind-delen," siger Søren Nørgaard Thomsen.

Han har svært ved at kvantificere, hvor store Esvagt ønsker at blive inden for servicering af offshore vind, men understreger, at rederiet ønsker at være "en faktor" inden for området i fremtiden.

"Vi vil gerne være med helt fremme og være med til at udvikle konceptet. Det er det, vi gør, med denne ordre. Og kommer der flere muligheder, vil vi helt sikkert også kigge på dem."

Han peger på, at flere og flere vindmølleparker kommer til at ligge længere væk fra land end tidligere. Og derfor lægger Esvagts koncept for de to nye skibe og mulige kommende skibe netop op til at servicere parker, hvor det ikke kan svare sig at sejle mellem park og land dagligt.

Teknikerne, der skal udføre service og vedligehold på vindmøllerne, kommer nemlig til at bo på skibene, hvorfra de overføres til vindmøllerne via et gangvejssystem og specielle både udviklet af Esvagt.

De to skibe vil bringe Esvagts samlede flåde op på 41 skibe.

Esvagt: Markedet kan godt bære nye skibe 

Avis: Dansk vindmøllebranche på vej ud af krisen 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Både tørlast- og containerrater falder markant. Norsk lovforslag kan være i strid med EØS-aftale. USA vil indføre store bøder i krænkelsessager på skibe. Og DFDS vinder på produktionsboom i Tyrkiet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs