Derfor sagde de nej til ansvarlig ophugning

Cypern og Bulgarien var blandt de fire lande, som stemte nej til EU-forslaget, der skal sikre mere ansvarlig ophugning af gamle skibe ejet af EU-redere. Til ShippingWatch forklarer de hvorfor.
Foto: IMO
Foto: IMO

Fire lande valgte at stemme nej, da EU's medlemslande i slutningen af juni stemte om forslaget, der skal sikre mere ansvarlig ophugning af EU-flagede skibe. Forslaget kom dog igennem på et minimalt flertal, og det kan få store konsekvenser, mener både Cypern og Bulgarien, der sammen med Malta og Estland stemte imod.

De sagde nej til mere ansvarlig ophugning 

Begge lande peger på risikoen for udflagning fra EU-flåden som en årsag til at stemme imod. Men også frygten for forskelsbehandling af EU-skibe og behovet for international lovgivning som Hongkong-konventionen spillede en rolle, skriver landenes repræsentationer i Bruxelles i emails til ShippingWatch.

"Forordningen undervurderer mobiliteten, og hvor let det er for skibesredere at flytte uden for Europa for at finde de mest fordelagtige regimer med mindst mulige byrder, som de kan operere under. Udflagning vil være uundgåeligt, ligesom de økonomiske konsekvenser af en skrumpende EU-flåde. En anden konsekvens af en mindre EU-flåde er, at EU's forhandlingsposition i IMO og andre fora vil blive svækket," skriver Cypern.

Den betragtning bakkes op af Bulgarien, der dog understreger, at man fuldt ud anerkender de store miljøproblemer, som den nuværende skrotningspraksis i Sydøstasien skaber.

"Det største problem ved en tidlig implementering af EU-Kommissionens forslag er udflagningen af EU-skibe, som vil resultere i økonomiske konsekvenser for medlemsstaterne, en reduktion af EU-flåden og ikke vil tilføre nogen værdi set fra et miljømæssigt synspunkt," skriver Bulgarien, der ser Hongkong-konventionen som det mest oplagte instrument til at regulere ophugning af skibe.

Mindre konkurrencedygtighed

Forordningen skaber ikke kun risiko for udflagning, men vil også mindske flådens konkurrencedygtighed sammenlignet med andre uden for EU, mener landene. Blandt andet fordi tiltagene vil skabe ekstraomkostninger for EU-registrerede skibe. Samtidig kan det blive svært at leve op til en helt central del af forslaget, mener Cypern. Ifølge forordningen skal EU-Kommissionen udarbejde en liste over godkendte ophugningsfaciliteter i EU og i lande uden for OECD, og her er et centralt krav, at faciliteterne skal operere fra fast grund.

"Det udelukker automatisk størstedelen af ophugningsfaciliteterne på verdensplan. Denne bestemmelse ødelægger selve formålet med forslaget, nemlig at tilskynde faciliteter under niveau til at forbedre deres praksis og ratificere Hongkong-konventionen. Det vil føre til modløshed i forhold til at ratificere Hongkong-konventionen, hvilket forhindrer enhver indsats for at etablere et regime for global sikker og miljømæssig forsvarlig ophugning," skriver Cypern.

I klinch med Tyrkiet

Landet frygter også, at forslaget vil skabe problemer for dets redere og peger i den forbindelse på princippet om lighed i Lissabon-traktaten.

"Den manglende respekt for princippet om lighed betyder, at Cypern-associerede skibe vil blive udelukket fra at bruge EU-godkendte ophugningsanlæg i Tyrkiet, og dermed begrænse mulighederne for ophugning. Mere afgørende vil dette føre til tab af flag fra Cyperns registreringsdatabase, samt have en negativ indvirkning på Cyperns havn og industrien for shipping management, fordi skibsredere vil vælge at undgå knudepunkter, hvor de måske vil støde på vanskeligheder."

"Nu må EU ratificere Hongkong-konventionen" 

Nu skal europæiske redere ophugge skibe ansvarligt

Derfor blev EU-krav til ophugning et kompromis 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også