Her er sidste uges vigtigste historier på ShippingWatch

Udskydelse af internationale miljøkrav, EU's havneudspil, Thomes etablering af kontor i Danmark, og hvad det kræver at blive leverandør til Triple-E gigantskibene. Det var de vigtigste overskrifter fra ShippingWatch i sidste uge, der også bød på en række regnskaber.
Foto: IMO
Foto: IMO

Problematiske udskydelser

IMO's beslutning om i sidste uge at udskyde ikrafttræden af NOx-regler og ballastvandgrænser har mødt stor kritik blandt leverandørerne:

MAN Diesel & Turbo ærgrer sig over ny NOx-frist 

Alfa Laval klarer sig på trods af udskudte IMO-beslutninger 

Intertanko roser IMO for at udskyde ballastvand-regler 

Desmi vil have regeringen til at kæmpe for ballastvand 

Kunne udfaldet af diskussionerne have været anderledes, spørger flere:

Sov Danmark i timen på IMO's miljømøde?  

Beslutningerne kan i sidste ende koste virksomheder deres liv:

Medie: Manglende miljøkrav vil få leverandører til at lukke

 

EU-havneforslag møder kritik

Det har været mange år undervejs - forslaget, der skal gøre havnene i EU mere konkurrenceprægede, åbne og effektive - men lever langt fra op til forventningerne, mener interesseorganisationer:

Minister: Havneforslag må ikke belaste erhvervslivet

Skibsrederne: EUs havneudspil er tamt og uambitiøst 

Havnene: Illusion at tro på mere konkurrence gennem dialog 

Nyt havneudspil fra EU undgår det mest ømtålelige punkt 

 

Thome slår sig ned i Danmark

En af de mange ønskede udenlandske maritime virksomheder har etableret sig i Danmark:

Thome Ship Management åbner i København

 

Hvordan kommer man med på beatet for Triple-E?

Mange danske leverandører er tilknyttet den attraktive opgave med at bygge Triple-E:

Triple-E-leverandør viser fremgang i 2013 

Hempel: Udviklingen starter i Korea

Her er de danske leverandører til Triple-E

Men burde der være flere?

Danske Maritime: Triple-E kunne være mere dansk 

 

Regnskaber var der...

... nok af i denne uge - se hvordan det gik hos:

DFDS:

DFDS affinder sig med stagnerende marked

Smedegaard: Scandlines er ikke vores eneste ønske

DFDS: Forbyd Eurotunnels færger i 10 år 

Og mange andre:

Otto Danielsen i dødvande: "Markedet er udpint"

Lightship Chartering tjener penge i et elendigt marked

Blue Water Shippings omsætning overstiger fire milliarder 

SeaMall skuffer i 2012 med stort minus

Hafnia Management styrkede indtjeningen i 2012 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også