Sov Danmark i timen på IMO's miljømøde?

Danmark kunne sammen med flere andre lande, der fører sig frem som miljøforkæmpere, have været mere konsekvente i forhandlingerne i IMO om nye miljøkrav. Det mener en række leverandører og NGO'ere, som ShippingWatch har talt med.

De danske myndigheder i form af Søfartsstyrelsen, Naturstyrelsen og Miljøstyrelsen kunne godt have ført sig hårdere frem på IMO's miljøforhandlinger i sidste uge. Det er opfattelsen blandt både leverandører, redere og NGO'er, efter at to vigtige miljøbeslutninger for ballastvand og NOx blev ændret på mødet.

De ændrede beslutninger har vakt vrede og ærgrelse hos leverandørerne af systemer til rensning af ballastvand og fremstillere af teknologi til begrænsning af kvælstofindholdet, fordi beslutningernes udskydelse betyder, at leverandørerne nu står klar med produkter med store udviklingsbudgetter. Nu kan der reelt gå flere år, før produkternhe kan afsættes.

Det kommer naturligvis leverandørernes forretning til skade, mens den virkelige taber er miljøet, som skulle være beskyttet af reglerne for det rensede ballastvand og NOx-udslip fra skibene.

Rederne i form af Danmarks Rederiforening har også undret sig over NOx-beslutningen, mens man anser beslutningen om ballastvand for mere forudsigelig.

Hos NGO'erne ser man beslutningen om at udskyde indførslen af kravene til NOx-udledning som "ikke mindre end en katastrofe," som NGO'en Transport and Environment udtrykker det.

Spørgsmålet er, hvorfor det lykkedes at få ændret på beslutningerne, så det nu først er i 2021 og ikke som hidtil 2016, at NOx-kravene skal gælde, og at indfasningen af ballastvandrensningen nu sker langt langsommere. Samtidig er det oplagt at spørge, om det kunne være undgået. Det mener flere kilder, ShippingWatch har talt med flere steder i branchen, og som har kaldt beslutningerne for "sorte for miljøet" og udtrykt "at på et MEPC-møde som dette, kan alt ske."

Fungerende miljøminister Pia Olsen Dyhr ærgrer sig også over udfaldet på NOx og på ballastvand:

"Det er utrolig ærgerligt, at datoerne for, hvornår skibe skal rense deres ballastvand er blevet væsentlig udskudt. Det er ikke med Danmarks gode vilje, for vi havde et klart ønske om, at få rensningsanlæggene installeret noget før," siger hun.

Dramatisk IMO-møde udskyder frist for ballastvand og NOx 

Slag kunne være vundet

Ved at have været mere vakse kunne de danske myndigheder i samarbejde med meningsfæller fra andre lande have foregrebet begivenhedernes gang, så der ikke, som mange har udtrykt det, var tale om at blive løbet over ende af det russiske forslag om udskydelsen af NOx-afgiften, og at diskussionen af forslaget for ballastvand kunne have været bredt mere ud.

Det skal understreges, at udskydelsen af kravene til udledning af NOx først træder i kraft, hvis beslutningen vedtages med 2/3 flertal blandt IMO's medlemmer, mens ballastvandsreglernes ændrede indførsel også først besluttes endeligt på IMO's general assembly i november.

Men meget tyder på, at de endelige beslutninger vil falde, hvis der ikke gribes væsentligt ind. Derfor skal de danske myndigheder tage sig lidt sammen til de kommende møder, lyder det fra Danske Maritimes adm. direktør Jenny Braat.

MAN Diesel & Turbo ærgrer sig over ny NOx-frist 

"Der er ingen tvivl om, at myndighederne kunne have været bedre i forhandlingerne. Vi skal alle lære af denne her proces og være mere på forkant med udviklingen, så der ikke sker noget i sidste øjeblik en anden gang, som det især var tilfælde med NOx-forslaget," siger Jenny Braat til ShippingWatch og fortsætter:

"Jeg ville sætte pris på, hvis man fremadrettet er mere opmærksom på at få talt lidt mere med de andre lande, så man hele tiden er sikret et flertal. Det kunne man godt have haft gjort denne gang også, så var der ikke sket disse udskydelser."

Minister vil arbejde for ændringer

Ansvaret er i sidste ende Miljøministerens, og hun erklærede sig i sidste uge klar til at forsøge at ændre beslutningen på NOx-området.

"Hvis vi ved næste IMO-møde kan få stemt det russiske forslag ned, har vi stadig en mulighed. Fra dansk side vil vi derfor arbejde målrettet på at få flere lande til at støtte, at kravene skal efterleves fra 2016," sagde fungerende miljøminister Pia Olsen Dyhr til ShippingWatch.

Intertanko roser IMO for at udskyde ballastvand-regler 

Leverandøren Desmi Ocean Guard, der producerer systemer til rensning af ballastvand har onsdag på ShippingWatch fortalt om sin ærgrelse ved ændringerne af beslutningen, og virksomheden har sendt et brev til ministeren, der opfordrer til samme arbejdsindsats for ballastvandkonventionen, som ministeren vil sørge for på NOx-området. Men arbejdstøjet er ikke lige så tæt på, når det gælder ballastvand som NOx, siger fungerende miljøminister Pia Olsen Dyhr til ShippingWatch:

"Hvis man skal finde en positiv vinkel på det her, så er det, at vi nu har nogle realistiske mål for, hvornår rensning af ballastvand på alle verdens store skibe er en realitet. Samtidig kan den nye aftale have stor betydning for, at det nødvendige antal af store skibsfartsnationer tilslutter sig ballastvandkonvention, så konventionen kan træde i kraft globalt.  Det er helt afgørende for, at vi kan sikre rensning af ballastvand globalt."

Minister: Udsættelse af NOx-krav er uambitiøst

Desmi vil have regeringen til at kæmpe for ballastvand

Alfa Laval klarer sig på trods af udskudte IMO-beslutninger 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også