Dramatisk IMO-møde udskyder frist for ballastvand og NOx

IMO har udskudt tidspunktet for, hvornår skibe skal kunne rense deres ballastvand, og hvornår rederne skal leve op til NOx-kravene. Stemningen er fortsat højspændt på mødet i London, hvor deltagerne er stærkt uenige.
Foto: IMO
Foto: IMO

Umiddelbart er der ingen af interessenterne til mødet i IMO's miljøkomité MEPC, der har fået helt, hvad de ønskede sig. Indførslen af ballastvandkonventionens krav er blevet udskudt med en forlænget indslusningsperiode. Det glæder rederne sig over, mens leverandørerne er skuffede. Samtidig er en udskydelse af NOx-kravenes ikrafttræden blevet udskudt fem år. Det er hverken miljøorganisationerne, de danske redere eller leverandørerne tilfredse med, mens flere EU-lande måske skal spørge sig selv, om de havde forberedt sig ordentligt på mødet.

Beslutningerne om ballastvand og NOx blev truffet igår. For ballastvand kommer en ny overgangsordning til at gælde, hvis beslutningen, som det er normal IMO-procedure, bekræftes igen til IMO's general assembly i november. Overgangsordningen betyder, at skibe først skal kunne dokumentere rensning af ballastvand, efter de har været i dok, i stedet for en bestemt tidsfrist. Overgangsordningen er blevet anbefalet af en arbejdsgruppe med mange medlemslande i, og derfor er det forventningen, at beslutningen vil bekræftes igen senere på året. I forhold til NOx-kravene blev der igår vedtaget en ny tidsfrist for ikrafttræden af kravene. I stedet for 2016 hedder deadline nu 2021. 19 lande stemte for udskydelsen, som blev foreslået af Rusland, mens 14 stemte imod.

Redere tilfredse, leverandører utilfredse

Beslutningen om ændringerne i forhold til indførslen af ballastvandkonventionens krav, er en vigtig og nødvendig løsning, lyder holdningen fra Danmarks Rederiforening.

"Alle i gruppen var enige om at lave en overgangsordning, så det er et statement fra medlemslandenes side om, at det virkelig er denne løsning, man ønsker. Det er vi godt tilfredse med. Risikoen ved ikke at indføre en overgangsordning var, at hele konventionen kunne falde på gulvet. Nu er forventningen i stedet, at lande, der kan dække de sidste 6 pct. verdenstonnagen, der mangler for en endelig ratifikation af ballastvadkonventionen, vil tilslutte sig," siger Peter Olsen, sekretariatsleder i Danmarks Rederiforening til ShippingWatch.

Det var derimod langt fra den løsning, leverandørerne havde håbet på. Danske Maritime har udtrykt stor utilfredshed med beslutningen, som man mener, kan skade leverandører, der allerede har lagt lange udviklingsprocesser og stort arbejde i at skabe de ballastvandssytemer, hvoraf de seneste tre netop er blevet endeligt godkendt på MEPC-mødet.

NOx-slaget kan måske alligevel vindes

Utilfredse er leverandørerne også med beslutningen om udskydelse af NOx-kravene, da der ifølge IMO's egen kompetencegruppe er tilstrækkelige teknologiske løsninger til at opfylde NOx-kravene, og det derfor ikke giver mening at bruge det argument for udskydelsen af kravene. Danmarks Rederiforening er heller ikke glade for udskydelsen, da flere danske redere har haft NOx-projekter i gang, og man hele tiden har forberedt sig på, at alle nybygninger skulle have NOx-reducerende teknologi ombord fra 2016.

Men slaget om NOx-kravene, som det overraskende nok lykkedes lande som Rusland og Polen at udskyde, hvilket landene, der er for kravene måske kunne have forudset, er ikke endeligt tabt endnu. Det skyldes, at udskydelsen først skal endelig vedtages på næste MEPC-møde. Og vedtagelsen skal ske med et flertal af 2/3 af medlemslandene. Lykkes det derfor fortalerne i løbet af perioden inden MEPC 66, der afholdes i marts 2014, at samle flere end 1/3 af medlemslandene mod det russiske forslag, vil NOx-kravene alligevel ikke blive udskudt. Det er selvfølgelig kun tid og diplomati, der kan vise udslaget af den faktor, men allerede nu råber flere miljøorganisationer sammen med leverandørernes sammenslutninger højt mod forslaget.

NGOer: EU bør indføre egne NOx-krav

IMO tøver med vigtige beslutninger om NOx og ballastvand

Det skal IMO's miljøkomite diskutere i denne uge 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også