Det skal IMO's miljøkomite diskutere i denne uge
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article3002879.ece/ALTERNATES/schema-16_9/MaerskVLCC2.jpg)
De kommende år skal verdensflåden omstille sig til strengere miljøkrav og reguleringer, hvilket miljøkomiteen (MEPC) under IMO den kommende uge skal diskutere. Det skal blandt andet handle om implementering af de mere energieffektive reguleringskrav for SOx og NOx, ballastvand og ophugning, fremgår det af IMO's hjemmeside. Se de vigtigste diskussionspunkter nedenfor:
Energieffektiviseringer
Den kommende konvention MARPOL Annex VI, der fra 2015 vil kræve en markant sænkning af indholdet af svovl i skibsbrændstof til 0,5 pct. i særlige områder, kræver nødvendige effektiviseringer. På ugens møde forventes det, at man vil fortsætte med at videreudvikle tekniske og operationelle retningslinjer, der skal fortælle rederne, hvordan de skal imødekomme kravene fra reguleringerne. Det drejer sig blandt andet om Energy Efficiency Design Index (EEDI) for alle nye skibe og Ship Energy Efficiency Management Plan (SEEMP) for alle skibe.
Her vil man ifølge IMO forholde sig til guidelines, som er udviklet af en korrespondancegruppe og blandt andet indeholder:
- Retningslinjer for fastsættelse af en minimum fremdrivningseffekt for at kunne opretholde skibenes evne til at manøvre i svære forhold.
- Et udkast til vejledning om behandling af innovative energieffektive teknologier, der skal bruges til at beregne og kontrollere den opnåede Energy Efficiency Design Index (EEDI).
Derudover forventes udvalget at overveje udkastet til resolutionen: "Promotion of Technical Co-operation and Transfer of Technology relating to the Improvement of Energy Efficiency of Ships", med henblik på vedtagelse.
Udkast til NOx-ændringer skal overvejes
Et forslag om ændring af NOx Technical Code 2008 vedrørende brug af motorer til dual-fuel skal overvejes med henblik på senere vedtagelse.
Storbritannien: Svovlreduktion i 2015 er for tidligt
Ballastvandsystemer til godkendelse
Rapporter lavet af ekspertgrupper om ballastvandsystemer i 2012 og 2013 skal evalueres, og man forventer at give endelig godkendelse til fire systemer, mens tre andre forventes at få førstegodkendelse.
Ophug og farligt affald
Komiteen skal diskutere tærskelværdier og undtagelser for de materialer, som er anført på listen over farlige materialer, der ikke må være til stede på et skib, der skal ophugges. Her skal retningslinjerne fra 2011 opdateres.
EU og IMO i dialog om CO2-udslip