NGOer: EU bør indføre egne NOx-krav

Manglen på konkrete beslutninger på IMOs møde denne uge om NOx og frygt for at deadline udskydes med fem år, får flere NGOer til at opfordre EU til at gå ind i spørgsmålet.
Foto: EU-Parlamentet
Foto: EU-Parlamentet

Meldingerne om, at IMOs miljøkomite kan være ved at udskyde deadline for krav til shippingindustrien om NOx-udledning med fem år får nu de første NGOer til at opfordre EU til at gå ind i spørgsmålet.

Det drejer sig om de to NGOerne Seas at Risk og Transport & Environment (T&E), der begge har været med til at grundlægge organisationen Clean Shipping Coalition, der har observationsstatus vedr. IMOs arbejde på området.

Antoine Kedzierski, T&E clean shipping officer, siger, at enhver forsinkelse af krav til shippings NOx-emissioner vil være ”en skammelig handling fra IMOs side, og intet mindre end en katastrofe.”

”To år før det næste emissionskrav træder i kraft, vælger IMO at straffe dem, der har investeret i miljøvenligt udstyr for at leve op til de kommende krav, og de belønner dem der har ventet kynisk og lobbyet for en udsættelse,” tilføjer han ifølge Sustainable Shipping.

Kedzierski siger, en del af skylden falder på det faktum, at EU ikke har en entydig holdning, eftersom Polen, Grækenland, Cypern, Malta, Letland, og Estland er fulgt i Ruslands fodspor, der satte spørgsmål ved den teknologi, der er til rådighed.

Modstanden mod at indføre NOx-krav kom frem onsdag, på det 65. møde for Marine Environment Protection Committee (MEPC 65).

IMO tøver med vigtige beslutninger om NOx og ballastvand

Det skal IMO's miljøkomite diskutere i denne uge

Verdens mest bæredygtige skib er kinesisk 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også