Det er langt fra optimalt, at IMO på et møde i London har valgt at udskyde tidpunktet for, hvornår rederne skal leve op til strengere NOx-krav. Sådan lyder reaktionen fra den danske miljøminister Pia Olsen Dyhr (SF):
"Vi har den teknologi, der skal til. Derfor er det også en streg i regningen, at Rusland nu har fået tilslutning til deres uambitiøse forslag om at udskyde NOx-kravene. Ikke mindst for miljøet," siger hun til ShippingWatch i en kommentar til, at ikrafttrædelsen af NOx-kravene onsdag blev udskudt med fem år.
I stedet for 2016 hedder deadline nu 2021. På mødet stemte 19 lande for udskydelsen, som blev foreslået af Rusland, mens 14 stemte imod.
Men kampen er ifølge ministeren ikke tabt endnu, og hun håber stadig på at få kravene igennem fra 2016:
"Hvis vi ved næste IMO-møde kan få stemt det russiske forslag ned, har vi stadig en mulighed. Fra dansk side vil vi derfor arbejde målrettet på at få flere lande til at støtte, at kravene skal efterleves fra 2016."
Dramatisk IMO-møde udskyder frist for ballastvand og NOx
NGOer: EU bør indføre egne NOx-krav
IMO tøver med vigtige beslutninger om NOx og ballastvand