En del af Watch Medier

ShippingWatchtorsdag9. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
21.05.2013kl. 07.32

Her er de danske leverandører til Triple-E

Ni danske virksomheder leverer udstyr til Maersk Lines Triple-E skibe, herunder den danske leverandør af sikkerhedsudstyr Viking og producenten af skibsmaling Hempel. Se hele listen over dem her.
Foto: Thorbjørn Hansen
Foto: Thorbjørn Hansen
af KATRINE GRØNVALD RAUN

Når de 20 Triple-E skibe fra juli måned i år og indtil 2015 rammer verdenshavene, har ni danske underleverandører bidraget til skibene med alt lige fra redningsflåder, motorer til waste heat recovery - det vil sige genanvendelse af spildvarme. Det viser en opgørelse fra Maersk Line, som ShippingWatch har fået adgang til. Det drejer sig om følgende virksomheder:

- Viking: Life rafts
- Danfoss Semco: CO2 Fire Fighting System (high pressure)
- Desmi: Centrifugal Pump
- Agrometer: Lobe rotor pump
- Danfoss: Frequency Converter
- IBM Marine Solutions (IBM Denmark): Loading Computer
- Hempel (Korea) Co., Ltd.: Maling indvendigt generelt og til ballasttanke (bortset fra møbler, skillevægge mv.)

Selskaber med danske kontorer, der sælger licens til produkterne, som bliver bygget i Asien.

- MAN B&W: Diesel Generator Engine
- Aalborg (China): Waste Heat Recovery System (Exhaust Gas Economizer og Aux. Boiler and GE exhaust Gas Economizer)

Ingen fortrinsret til danskere

Det er dog begrænset hvor stor en del af Triple-E skibene, de danske leverandører kan tage æren for. Dels fordi en meget stor del af skibene består af stål, men også fordi listen af leverandører til skibene er lang, fortæller Michael Heimann til ShippingWatch, senior vessel portfolio manager hos Maersk Line og ansvarlig for Triple-E-serien.

"Hvis man kigger isoleret på leverandørerne, er der nogle danske til stede, men det er ud af en liste på mere end 50, som vi sidder og kontrollerer med værftet. Så det er ikke en betydelig del, der er danske," siger han og fortsætter:

"Vi er glade, hvis danske leverandører kommer på, men det giver ikke nogen en fortrinsret, at de er danskere."

Fri konkurrence på Triple-E

En af de danske leverandører er producenten af skibsmaling Hempel, hvis kontor i den sydkoreanske by Busan, godt halvanden times kørsel fra værftet, står for ordren. Virksomheden har siden 1920'erne leveret maling til Maersk, så samarbejdet er langt fra nyt. Derfor var det også vigtigt at komme med på Triple-E projektet, fortæller Christian Aage, managing director for kontoret i Korea.

Maersk Line leverede overskud på 204 mio. USD i første kvartal 

"Maersk er en meget stor spiller på de globale have, og derfor er det vigtigt for os at kunne levere til dem. Samtidig er det et stort og prestigefuldt projekt, vi selvfølgelig gerne ville levere maling til," siger han og påpeger, at det selvsagt også har perspektiver for fremtiden:

 "Det er da også klart, at det for os en god erfaringsbase, som giver os en fordel, når vi fremover byder på og leverer malingsløsninger til andre projekter af Triple-E typen."

Det lykkedes dog ikke for Hempel at få hevet hele projektet i land til sig selv. Den norske konkurrent Jotun kom med et bedre bud på malingen til skibets ydre, mens Hempel leverer "alt andet end uden på", som Christian Aage siger. Det er dog ikke så lidt og drejer sig blandt andet om ballasttanke, lastrum, motorrum, styrehus og dæk.

MAN Diesel & Turbo: Vi skal være større i Kina 

"Det bedste ville selvfølgelig have været at levere til hele projektet."

Ifølge Christian Aage har værfterne i Korea en standardliste med leverandører udvalgt efter produkter og historik. Den standardliste optrådte Hempel på og fik en henvendelse fra Daewoo Shipbuilding & Marine Technology, som står for at bygge Triple-E serien.

"Vi har i fri konkurrence med vores konkurrenter budt på projektet. Maersk er jo en professionel virksomhed, så man skal levere et kvalitetsprodukt til den rigtige pris for at komme i betragtning. Og det har vi kunnet," siger han.

Maersk Line opnår rabat på Triple-E

Alphaliner: Maersk betaler dyrt for at være first mover

Nu skal Triple-E stå sin prøve 

Relaterede artikler:

  • Foto: Maersk Line

    Maersk Line leverede overskud på 204 mio. USD i første kvartal

  • Foto: Maersk Line

    Maersk Line opnår rabat på Triple-E

  • Foto: Thorbjørn Hansen

    Alphaliner: Maersk betaler dyrt for at være first mover

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Liselotte Sabroe
Container

Maersk bekræfter skepsis over for global skat: "Vi var bekymrede"

Maersk betalte kun 3 pct. i skat af rekordresultat. Ifølge DR har rederiet arbejdet på at slippe for en ny minimumsskat i OECD.
  • Morten Bødskov bliver ny erhvervsminister med ansvar for dansk skibsfart
  • Overvismand: Statsstøtten til rederierne koster samfundet velstand

For abonnenter

Foto: Wallenius Wilhelmsen
Rederier

Wallenius Wilhelmsen vil satse mere på logistik på land

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Havne

Aarhus Havn gennemfører omstridt udvidelse på 43 hektar

Cadeler har hjemme i Ørestaden i København. Rederiet har bl.a. tidligere miljøminister Connie Hedegaard i bestyrelsen. | Foto: Magnus Møller
Miljø & Politik

Dansk rederichef om stop for havvind: "Vi står midt i orkanens øje"

For abonnenter

Foto: Karim Sahib/AFP/Ritzau Scanpix
Container

Overblik: Forstå tallene i Maersks årsregnskab på fem minutter

For abonnenter

Henrik Ramskov er en af fire partnere i ejerkredsen bag Navigare Capital Partners, som har flere danske pensionskasser som investorer. | Foto: Pr / Navigare Capital Partners
Tank

Shippingfond med pensionspenge går ind i nyt område efter køb af gasskib

For abonnenter

Læs også

Foto: Monjasa
Leverandører

Monjasa vil levere grøn ammoniak med nyt samarbejde

Bunkerselskabet Monjasa går ind i samarbejde med Høst PtX Esbjerg om at distribuere grøn ammoniak som brændstof til shipping.

For abonnenter

Ståle Hansen er topchef for norske Skuld. | Foto: Skuld
Leverandører

Skuld går med i grønt samarbejde for søforsikring

Skuld melder sig til Poseidon Principles, der arbejder for at få CO2-udledningen fra underskrivernes porteføljer til at flugte med IMO’s klimamål.

For abonnenter

Hans Lind Dollerup er ny managing director for Dan-Bunkerings europæiske forretning. Selskabet har også hyret en ny kommerciel direktør i Europa. | Foto: Dan-Bunkering
Leverandører

Dan-Bunkering hyrer nye chefer for Europa

Dan-Bunkering har sat et nyt ledelseshold for den europæiske forretning. De to nye direktører er begge fundet internt.

For abonnenter

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Senior Financial Controller

  • Fleet Manager

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Aarhus Havn gennemfører omstridt udvidelse på 43 hektar – 8. feb.
  • Wallenius Wilhelmsen vil satse mere på logistik på land – 8. feb.
  • Maersk bekræfter skepsis over for global skat: "Vi var bekymrede" – 8. feb.
  • Skuld går med i grønt samarbejde for søforsikring – 8. feb.
  • Shippingfond med pensionspenge går ind i nyt område efter køb af gasskib – 8. feb.
  • Dansk rederichef om stop for havvind: "Vi står midt i orkanens øje" – 8. feb.
  • Maersks topchef gør klar til at finde besparelser efter kollaps i fragtpriserne – 8. feb.
  • 2020 Bulkers optimistisk for det kommende år trods fald – 8. feb.
  • Oliepriserne bliver understøttet af nye tal om lagrene – 8. feb.
  • Danmarks eksport går tilbage: "Søtransporten er en stor del af forklaringen" – 8. feb.
  • Overblik: Forstå tallene i Maersks årsregnskab på fem minutter – 8. feb.
  • Det koster Maersk flere milliarder at omdøbe Hamburg Süd – 8. feb.
  • Maersk lander endnu et historisk overskud – 8. feb.
  • Equinor tjener stort på Europas energikrise – 8. feb.
  • Der flød flere containere igennem Kinas havne i 2022 – 8. feb.
Flere nyheder

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Senior Financial Controller

  • Fleet Manager

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

Se flere jobs

Watch Job

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Business Intelligence Specialist

  • Erfaren IT Supporter

  • Scrum Master with a practical approach

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge