ShippingWatch

Her er de danske leverandører til Triple-E

Ni danske virksomheder leverer udstyr til Maersk Lines Triple-E skibe, herunder den danske leverandør af sikkerhedsudstyr Viking og producenten af skibsmaling Hempel. Se hele listen over dem her.

Foto: Thorbjørn Hansen

Når de 20 Triple-E skibe fra juli måned i år og indtil 2015 rammer verdenshavene, har ni danske underleverandører bidraget til skibene med alt lige fra redningsflåder, motorer til waste heat recovery - det vil sige genanvendelse af spildvarme. Det viser en opgørelse fra Maersk Line, som ShippingWatch har fået adgang til. Det drejer sig om følgende virksomheder:

- Viking: Life rafts
- Danfoss Semco: CO2 Fire Fighting System (high pressure)
- Desmi: Centrifugal Pump
- Agrometer: Lobe rotor pump
- Danfoss: Frequency Converter
- IBM Marine Solutions (IBM Denmark): Loading Computer
- Hempel (Korea) Co., Ltd.: Maling indvendigt generelt og til ballasttanke (bortset fra møbler, skillevægge mv.)

Selskaber med danske kontorer, der sælger licens til produkterne, som bliver bygget i Asien.

- MAN B&W: Diesel Generator Engine
- Aalborg (China): Waste Heat Recovery System (Exhaust Gas Economizer og Aux. Boiler and GE exhaust Gas Economizer)

Ingen fortrinsret til danskere

Det er dog begrænset hvor stor en del af Triple-E skibene, de danske leverandører kan tage æren for. Dels fordi en meget stor del af skibene består af stål, men også fordi listen af leverandører til skibene er lang, fortæller Michael Heimann til ShippingWatch, senior vessel portfolio manager hos Maersk Line og ansvarlig for Triple-E-serien.

"Hvis man kigger isoleret på leverandørerne, er der nogle danske til stede, men det er ud af en liste på mere end 50, som vi sidder og kontrollerer med værftet. Så det er ikke en betydelig del, der er danske," siger han og fortsætter:

"Vi er glade, hvis danske leverandører kommer på, men det giver ikke nogen en fortrinsret, at de er danskere."

Fri konkurrence på Triple-E

En af de danske leverandører er producenten af skibsmaling Hempel, hvis kontor i den sydkoreanske by Busan, godt halvanden times kørsel fra værftet, står for ordren. Virksomheden har siden 1920'erne leveret maling til Maersk, så samarbejdet er langt fra nyt. Derfor var det også vigtigt at komme med på Triple-E projektet, fortæller Christian Aage, managing director for kontoret i Korea.

Maersk Line leverede overskud på 204 mio. USD i første kvartal 

"Maersk er en meget stor spiller på de globale have, og derfor er det vigtigt for os at kunne levere til dem. Samtidig er det et stort og prestigefuldt projekt, vi selvfølgelig gerne ville levere maling til," siger han og påpeger, at det selvsagt også har perspektiver for fremtiden:

 "Det er da også klart, at det for os en god erfaringsbase, som giver os en fordel, når vi fremover byder på og leverer malingsløsninger til andre projekter af Triple-E typen."

Det lykkedes dog ikke for Hempel at få hevet hele projektet i land til sig selv. Den norske konkurrent Jotun kom med et bedre bud på malingen til skibets ydre, mens Hempel leverer "alt andet end uden på", som Christian Aage siger. Det er dog ikke så lidt og drejer sig blandt andet om ballasttanke, lastrum, motorrum, styrehus og dæk.

MAN Diesel & Turbo: Vi skal være større i Kina 

"Det bedste ville selvfølgelig have været at levere til hele projektet."

Ifølge Christian Aage har værfterne i Korea en standardliste med leverandører udvalgt efter produkter og historik. Den standardliste optrådte Hempel på og fik en henvendelse fra Daewoo Shipbuilding & Marine Technology, som står for at bygge Triple-E serien.

"Vi har i fri konkurrence med vores konkurrenter budt på projektet. Maersk er jo en professionel virksomhed, så man skal levere et kvalitetsprodukt til den rigtige pris for at komme i betragtning. Og det har vi kunnet," siger han.

Maersk Line opnår rabat på Triple-E

Alphaliner: Maersk betaler dyrt for at være first mover

Nu skal Triple-E stå sin prøve 

Mere fra ShippingWatch

Minekæmpe køber yderligere tre LNG-drevne skibe

BHP Billiton føjer tre LNG-drevne tørlastskibe til sin flåde i løbet af de næste seks til ni måneder, skriver nyhedsbureau. Mineselskabet satser på flydende naturgas som et overgangsbrændstof.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs