ShippingWatch

Minister: Havneforslag må ikke belaste erhvervslivet

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) er positiv over for EU's nye havneforslag, der ligger sig i forlængelse af den danske ændring af havneloven. Forslaget må dog ikke belaste erhvervslivet, understreger han.

EU's havneudspil, der skal skabe mere effektivitet og åbenhed i de europæiske havne er blevet kritiseret af både havnene selv og senest Danmarks Rederiforening, som begge mener, at udspillet er særdeles uambitiøst i forhold til at skabe øget konkurrence på cargo handling.

Den danske transportminister Henrik Dam Kristensen (S) melder sig nu også på banen og er overordnet positivt indstillet, men hæfter sig ved, at forslaget også indeholder uklarhed, som skal konkretiseres inden en vedtagelse:

"Der er dog stadig en del elementer i Kommissionens forslag, hvor de reelle konsekvenser for havnene ikke er klare nok, og jeg vil under forhandlingerne i Rådet lægge vægt på, at det ikke må medføre administrative byrder for erhvervslivet," siger han i en meddelelse.

Godt initiativ

Derudover peger han på, at forslaget lægger sig i god forlængelse af den seneste ændring af den danske havnelov, som blev vedtaget sidste år.

"Det er glædeligt, at vi i Danmark har været på forkant, og at der nu er udsigt til, at de større havne i hele EU vil skulle operere under de samme fornuftige rammer som i Danmark," siger Henrik Dam Kristensen og kalder forslaget for spændende og et godt initiativ til at sikre åben og fair konkurrence i havnesektoren.

De danske redere er langt fra så begejstret for udspillet:

"Fra vores side er det lidt tamt og virker ikke specielt ambitiøst. Kommissionen har kigget på historikken, og her må man sige, at det tidligere har været svært at få ambitiøse regler vedtaget. Man vælger derfor en blød landing på området, måske også fordi udspillet nu skal til behandling i Europa-Parlamentet, og valget næste år ikke vil komme forhandlingerne til gavn" sagde lederen af Danmarks Rederiforenings Bruxelles-kontor, Simon Bergulf, til ShippingWatch tidligere.

Nyt havneudspil fra EU undgår det mest ømtålelige punkt 

Havnene: Illusion at tro på mere konkurrence gennem dialog

Skibsrederne: EUs havneudspil er tamt og uambitiøst 

Mere fra ShippingWatch

Minekæmpe køber yderligere tre LNG-drevne skibe

BHP Billiton føjer tre LNG-drevne tørlastskibe til sin flåde i løbet af de næste seks til ni måneder, skriver nyhedsbureau. Mineselskabet satser på flydende naturgas som et overgangsbrændstof.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs