Shippingaktier styrtdykker på børsen i New York

Sort mandag for tank- og tørlastaktier på Wall Street, hvor investorerne ikke deler synspunktet om, at den lave oliepris øger efterspørgslen i den globale shippingindustri. Massivt fald i tank og tørlast mandag aften.

Shippingaktier på Wall Street blev over en bred front hamret ned mandag med tocifrede fald på en dag båret af investorernes frygt for konsekvenserne af den lave oliepris.

2014 skulle have været så godt for tørlastrederierne... 

Især faldet i tankaktier kan synes bemærkelsesværdigt på et tidspunkt, hvor raterne i stort set alle tanksegmenter er oppe på et niveau, som ikke mindst industrien selv tilskriver den stigende efterspørgsel i kraft af bl.a. den lave oliepris.

Den lave oliepris gør imidlertid ikke indtryk på investorer, hvor frygten for, at den aktuelle oliepris signalerer lavere vækst og højere produktionsomkostninger vejer tungt, og tirsdag leverede de et nyt tilbageslag, hvor det såkaldte Capital Link Tanker Index, der følger de børsnoterede tankaktier, lige nu er nede med 57 procent i forhold til højdepunktet i løbet af 2014.

Krisen kan udsætte kapitalfondes exit i shipping 

Tilsvarende er tørlastindekset Capital Link Drybulk Index nede med 38 procent, skriver IHS Maritime 360, der oplister mandagens største tabere blandt rederiaktier på Wall Street:

DryShips (-17%), Navios Partners (-15%), Navios Holdings( -14%), Baltic Trading, Navigator Holdings (-13%), Ocean Rig UDW, Paragon Shipping, Scorpio Bulkers, Ship Finance International (-12%), Dorian LPG, Knightsbridge Shipping, Teekay Tankers, Teekay Offshore (-11%), Capital Product Partners (-10%), Navios Midstream, Nordic American Offshore (-9%), Diana Shipping, Euroseas, StealthGas, Golar Ltd og NAT (-7%).

Opsvinget blev væk

En lang række analyser fra de førende shippinghuse har i løbet af 2014 forstærket opfattelsen af, at det gradvise opsving, der tidligere var forventet i løbet af 2014 inden for især tørlast og produkttank langt fra har vist sig. Tværtimod synes de mange nybygninger bestilt i 2012 og 2013 at belaste industrien flere år ud i fremtiden.

Internationale kapitalfonde, der under finanskrisen har købt sig ind i rederier og andre shippingrelaterede investeringsselskaber i forventning om, at bunden i industrien havde nået sit cykliske lavpunkt, kan ifølge flere iagttagere komme til at vente længere end planlagt med at slippe ud og realisere mulige gevinster på deres investeringer i shipping.

Rederier tapper kapital i obligationsmarkedet 

"Det er fortsat tidligt i at vurdere, hvordan kapitalfondene vil forlade shipping igen. Mange har endnu ikke nået deres typiske fem års investeringshorisont og har fortsat tid til at vente på det rigtige tidspunkt. Hvad der imidlertid er bekymrende set med fondenes øjne er, at fragtmarkederne slet ikke har udviklet sig som forventet, og langt de fleste fonde har endnu ikke nået deres forventede afkast," sagde Basil Karatzas, Karatzas Marine Advisors i New York og finansiel rådgiver for en række kapitalfonde i shipping, forleden til ShippingWatch.

Olieprisen sender offshore-aktier i frit fald i Oslo 

Hafnia: Tankrater styrer mod fantastisk finale i 2014  

Norden: Tank på bedste niveau siden finanskrisen 

Lavere oliepriser luner hos Torm 

Dyster prognose: Skibsværdier på vej mod nyt dyk  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu