ShippingWatch

2014 skulle have været så godt for tørlastrederierne...

2014 skulle have givet ny luft og bedre økonomi til tørlastrederierne. Med det seneste regnskab fra J. Lauritzen tilføjer endnu en af de store bulk-aktører sig til rækken af rederier, der må konstatere, at 2014 blev en kæmpestor skuffelse.

Foto: Rederiforeningen

J. Lauritzen følger ikke overraskende efter store dele af tørlastindustrien efter et 2014, der har udviklet sig langt ringere, end tørlastrederierne havde forventet ved indgangen af året.

Derfor nedjusterer J. Lauritzen i sit regnskab for 3. kvartal offentliggjort torsdag forventningen til driftsresultatet (EBITDA) for hele året til 50-65 mio. USD mod tidligere 65-80 mio. USD. Det betyder også et forventet nettoresultat på 5-10 mio. USD mod tidligere 5-20 mio. USD.

Lauritzen: Vi flytter ikke for at spare 

Nettoresultatet i årets første ni måneder udgjorde 16,3 mio. USD.

"Markedet i 3. kvartal udviklede sig mere udfordrende end forventet. Ikke kun i tørlast, men også for de mindre gasskibe. Revidering af forventningen til udviklingen i den globale økonomi betyder, at den forsigtige optimisme, vi tidligere har givet udtryk for på den anden side af 3. kvartal, nedtones. Derfor har vi også nedjusteret vores indtjeningsforventninger for resten af året," siger Jan Kastrup-Nielsen, President og CEO i J. Lauritzen, i regnskabsmeddelelsen.

Norden skuffede

Den danske kollega Norden oplevede ligesom J. Lauritzen et hårdt marked i tredje kvartal, og onsdag kaldte Martin Badsted, koncerndirektør i Norden, kvartalet for "uhyre vanskeligt" i et interview med ShippingWatch.

"Importen til Kina var væsentligt ringere end ventet. For et år siden var væksten til Kina på omkring 20 pct., de sidste tre måneder har den været på minus to. Vi skal tilbage til finanskrisen for at se negative vækstrater på importen. Det er drevet af kul og kun gået den forkerte vej. Kinas kulimport er 22 pct. lavere end sidste år, og kul er den næststørste råvare i tørlastmarkedet for os," fortalte han til ShippingWatch.

De dårlige forhold på tørlastmarkedet får koncerndirektøren til ikke at forvente særlig meget af det kommende år.

"Der er for lidt efterspørgsel til, at vi for alvor kan få gnavet overkapaciteten ned," sagde Martin Badsted med henvisning til, at flere udvider deres tørlastflåde frem mod det nye år.

2015 vil også skuffe i udlandet

Det er ikke kun i Danmark, at rederierne er nervøse for, hvor dårligt 2015 kan blive.

Det norske tørlastrederi Western Bulk fik i tredje kvartal et stort minus, og nu forventer rederiet ikke det store af 2015.

Tørlastrederiet blev for alvor fik i tredje kvartal et underskud efter skat på 24,5 mio. USD, fremgår det af regnskabet. Læs regnskabet her. En stor tilbagegang sammenlignet med andet kvartal, hvor rederiet fik et resultat før skat på 7,5 mio. USD.

Analysehuset Fearnley, der dækker tørlastrederier internationalt kom forud for de store tørlastspilleres regnskabet - i midten af oktober - med en vurdering af markedet.

"Stemningen er vendt på hovedet over de seneste par uger i takt med tilsyneladende forandringer i Kinas politik med hensyn til importstyring, miljø og økonomisk stimulus," skrev Fearnley.

 

J Lauritzen tæt på at være helt ude af Capesize 

Lauritzen Bulkers bekræfter salg af stort tørlastskib 

J. Lauritzen nedtoner vækstplan i gas  

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs