ShippingWatch

Norden: Tank på bedste niveau siden finanskrisen

Den lave oliepris har smittet hurtigt af og leverer rater som på niveau før finanskrisen. "Der er et stærkt øget behov for transport af olie," siger Lars Bagge Christensen, koncerndirektør og leder af Tankafdelingen i Norden til ShippingWatch.

Det markante fald i olieprisen, der siden sommer er raslet ned med 30-40 pct., kan i den grad mærkes hos tankrederne, og hos rederiet Norden glæder man sig over, at faldet bryder igennem på den overordnede forretning, som ellers er underdrejet af et hårdt tørlastmarked.

Nordens tankflåde af i alt 48 MR og Handysize produkttankere drives i en af verdens største tankpools Norient Product Pool, og faktisk er det længe siden, rederiet har set så gode tendenser for tank, fortæller Lars Bagge Christensen, koncerndirektør og leder af Tankafdelingen, til ShippingWatch.

Dykket har haft to betydninger. Dels en lavere udgift til brændstof til rederiets skibe, hvilket er faldet med 1500 og 2000 USD om dagen sammenlignet med tidligere. Dels den globale handel med olie.

Stærkt øget behov

Og det sidste er det mest spændende, tilføjer Lars Bagge Christesen, for selvom både fjerde og første kvartal traditionelt er stærke for tankmarkedet, så har udviklingen alligevel overrasket:

"I foråret så vi en forbløffende afmatning i oliemarkedet, hvor verdens økonomiske vækst gik i stå og smittede negativt af på handlen med olie. Men faldet i olieprisen har accelereret handlen med olie igen, og det betyder vigtigst af alt, at der er et stærkt øget behov for transport af olie," siger han og tilføjer, at olieprisens fald har smittet meget hurtigt af på markederne.

Ikke kun inden for et tanksegment, men dem alle sammen. Herunder de middelstore produkttankskibe, som Norden sejler med, samt råolietankerne Aframax, Supramax og VLCC'erne.

Nordea udpeger ni store tabere på kollaps i olieprisen 

"Hele harmonikaen er strakt ud og giver genlyd i alle tanksegmenter. Samtlige markeder er efterspurgt, og det giver os en lidt bedre tro på, at det er et godt underbygget opsving i øjeblikket."

Samme udmelding kom i sidste uge fra Hafnia Management, der opererer i alt 65 tankskibe, og hvor CEO Anders Engholm forventer en "fantastisk finale" på 2014. Også han ser til dels den lave oliepris som årsag til udviklingen, mens også dårligt vejr er en årsag til raternes tur opad, hvor de store VLCC'ere i denne uge har ramt en gennemsnitsindtjening på 64,400 USD om dagen.

Breder sig over alle markeder

I sommer oplevede tankmarkedet også et opsving, hvor produkter fra den amerikanske golf var stærk i juli måned. Men kun i juli. Når et område oplever et opsving, sker der ofte det, at skibe fra de skrantende markeder rykker hertil og på den måde kan forpurre de gode takter. Men det er ifølge Nordens Lars Bagge Christensen ikke tilfældet her.

Der er ikke det marked, der ikke er godt. Atlanterhavet, Europa, USA. Det er stærkt i Fjernøsten med Singapore, Australien og videre til Sydkorea og Japan.

"Så efterspørgslen er spredt ud, og tonnagebalancen strakt. Raterne er steget til mellem 18.000 og 25.000 USD om dagen. Det har vi ikke set siden 2008. Vi har haft perioder siden da, hvor markederne har været oppe og runde 20.000 USD, men det er første gang, vi har måneder, hvor indtjening og upside er over det," siger Lars Bagge Christensen og tilføjer, at enkelte ruter er oppe på 35.000 USD om dagen.

Hafnia: Tankrater styrer mod fantastisk finale i 2014  

"Det er særdeles positivt. Vi har i år ligget på en fornuftig balance i markedet, hvor skibene har været beskæftigede til ikke prangende rater. Men at bedringen har været så markant, har overrasket os positivt. De overstiger vores forventninger til sæsonjusteringen hen mod fjerde kvartal."

Derfor betegner han også fjerde kvartal som et flot et af slagsen for Nordens tankforretning, hvor tørlast stadig lider under et svært marked.

"For langt de fleste skibstyper er det nok det bedste siden finanskrisen."

Norden har ikke guidet på næste år, og det er endnu for tidligt at sige noget om, understreger Lars Bagge Christensen.

Uanset hvad har den faldende oliepris en betydning, og nettoeffekten af faldende oliepriser og USD vil være en "ekstrem indtjeningsmæssig trigger, hvis den viser sig varig og holder mere end blot nogle få måneder", som en analytiker formulerer det. Norden er ikke det eneste tankrederi, der for tiden nyder godt af olieprisens fald. Både Teekay og Ardmore har til Reuters fortalt om øget indtjening i fjerde kvartal.

"Faldet i oliepriserne og det faktum, at der er så meget olie, der skal transporteres, har resulteret i muligheder for 'long-haul' arbitrage," sagde CEO for irske Ardmore, Anthony Gurnee til Reuters i sidste uge.

Faldende oliepris kompenserer for svovlkrav i DFDS 

Olieprisen sender offshore-aktier i frit fald i Oslo 

Maersk Supply Service mærket af olieudsving 

 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs