Her er sidste uges vigtigste historier på ShippingWatch
Flere iagttagelser gik på et svært tankmarked for 2018, mens erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) præsenterede regeringens maritime vækstplan. Og så blev der stillet spørgsmål til Maersk og IBM's blockchain-projekt.
Maersk og flåden af Hamburg Süd-skibe var et centralt tema i forbindelse med præsentationen af regeringens maritime vækstplan mandag. | Foto: Hamburg Süd
Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) præsenterede mandag 36 maritime initiativer med regeringens maritime vækstplan. Over de næste tre år håber ministren, at der kan komme mindst 70 nye skibe på dansk flag, sagde han til ShippingWatch. Og her kommer Hamburg Süds skibe til at spille en stor rolle.
Erik Hånell, topchef for Stena Bulk. PR-foto | Foto: Stena Bulk
"Det er et tabt år. Lad os hellere hoppe til 2019."
Sådan lød det fra Stena Bulks topchef Erik Hånell til ShippingWatch i denne uge om råolietankmarkedet. Generelt ser flere aktører, ShippingWatch har talt med, svære muligheder for segmentet i år. Alligevel leverede sværvægteren Euronav bedre end ventet i fjerde kvartal, mente Clarksons Platou.
... Mens Torm øger muligheder for opkøb i produkttank
Jacob Meldgaard, Executive director, Torm. PR-foto
Med en kapitaludvidelse på plads øges mulighederne på opkøbsfronten for rederiet Torm, meddelte topchef Jacob Meldgaard i denne uge. Møderne om sammenlægning af produkttankrederier intensiveres, og meget tyder på, at der er færre selvstændige rederier i segmentet inden 2019, lød det fra London.
Det er langt fra givet, at Maersk og IBM vil løbe afsted med fremtidens dataplatform for shipping trods stor opmærksomhed og interesse for samarbejdet, lød vurderingen fra shippingprofessor Roar Os Ådland, som ShippingWatch mødte i Bergen.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.