Maersk går med som investor i ny digital handelsplatform

Maersk Line har investeret i den digitale platform NYSHEX for containerrederier, hvor en række konkurrenter i forvejen er investorer. "Endnu et eksempel på vores bestræbelse på at være en nøglespiller i industriens digitale transformation," lyder det fra Maersk Line.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Maersk Line sætter nu også penge i den digitale handelsplatform New York Shipping Exchanghe (NYSHEX).

I forvejen har en række af Maersk Lines konkurrenter i form af Hapag-Lloyd, CMA CGM, MOL og OOCL skudt penge i platformen, som skal fungere som et nyt bindeled mellem redere og afskibere.

"Vi er meget glade for at få Maersk Line med i NYSHEX som grundlægger-medlem. Maersk Line har været pioner på mange digital initiativer, og vi er glade for at arbejde sammen om digitalisering af processen med fragtkontrakter så vel som forbedring af rettidigheden ved shipping," siger Gordon Downes, der er CEO for NYSHEX i en pressemeddelelse.

Meddelelsen kommer få dage efter, at Maersk annoncerede et stort samarbejde med IBM om blockchain-teknologi. Samarbejdet med NYSHEX er i langt mindre skala, men handler også om, at shippinggruppen vil rykke hurtigt på nye teknologier.

"Vores investering i NYSHEX er et andet eksempel vores bestræbelse på at være en nøglespiller i industriens digitale transformation. Platformen vil hjælpe os til at udvide spændet af digitale produkter og services for ultimativt set at øge kundens oplevelse," lyder det fra Peter Hildebrandt, der er head of revenue management hos Maersk Line, og som desuden sidder i bestyrelsen for NYSHEX Member Council.

Maersk og NYSHEX oplyser ikke størrelsen på investeringen i NYSHEX. I august 2017, hvor ShippingWatch senest skrev om NYSHEX, havde de eksisterende investorer skudt i alt 13 mio. dollars i projektet.

NYSHEX har kontor i New York, som navnet antyder, og er ledet af Gordon Downes.

I bestyrelsen sidder flere kendte danske shippingfolk. Formand for bestyrelsen er Jesper Præstensgaard, der har en lang karriere i Maersk og sidenhen Hapag-Lloyd bag sig. En anden dansker er Bjørn Vang Jensen, der er vice president for global logistik i Electrolux, og også analytiker Lars Jensen fra Seaintelligence Consulting er med.

Seaintel: Maersk og IBM's succes står og falder med industriens deltagelse 

Store containerrederier bag ny digital handelsplatform 

Nyt it-system lover milliardbesparelser til containeralliancer 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også