Dan-Bunkering sagen blev skudt i gang i en uge, hvor Global Maritime Forum afholdt sin årlige konference og denne gang i London. Samtidig rokerede DSV rundt i ledelsen efter et kvartal, hvor bl.a. væksten i søfragt var gået i stå trods af en fordobling af omsætningen inden for sø- og luftfragt.
Bunker Holdings topchef vil frifindes i sag om salg af jetbrændstof til Syrien
En sjælden straffesag om påstået brud på EU-sanktioner og straffelovens paragraf 110c gik tirsdag i gang ved Retten i Odense.
Blandt andet har to af Dan-Bunkerings medarbejdere på repræsentationskontoret i Kaliningrad tjent store bonusser på at sælge jetbrændstof til to russiske selskaber, der siden ad omveje fik dirigeret brændstoffet til russisk militær i det sanktionsramte Syrien.
Fra start har Dan-Bunkering, Bunker Holding og topchefen Keld R. Demant nægtet sig skyldige og går efter frifindelse.
Euronav og Frontline har diskuteret fusion "fem eller seks gange i løbet af de sidste 17 år"
Hugo De Stoop var på forhånd blevet gjort bekendt med, at John Fredriksen stod til at investere i Euronav, og topchefen hilser shippingmagnatens investeringer velkommen, fortæller han i et interview med ShippingWatch. Han afviser ikke en potentiel fusion af de to store tankrederier.
Formanden for Euronav afviser, at der snakkes fusion med John Fredriksens Frontline.
Kuehne+Nagel bruger partnerskaber til at afværge pladsproblemer i containerkaos
Mens mange små virksomheder og logistikselskaber har beklaget sig højlydt over det kaotiske containermarked det seneste års tid, er situationen en helt anden hos det schweiziske Kuehne+Nagel.
Her fortæller selskabets Global Head of Trade Management Paolo Montrone til ShippingWatch, at det i det store hele er lykkedes for selskabet at få de containere med på skibene, man har haft brug for.
Jeremy Nixon frygter lønforhandlinger kan skabe mere kaos i amerikanske havne
Det ekstreme containermarked kan vare helt frem til udgangen af 2022, vurderer ONE's topchef, Jeremy Nixon, over for ShippingWatch. Han frygter samtidig, at forårets lønforhandlinger i de amerikanske havne kan forværre situationen yderligere.
DSV rokerer i ledelsen efter integration af stort opkøb
DSV rykker rundt i topledelsen, hvor Jens Lund skifter fra en stilling som CFO til en nyoprettet stilling som Group COO. Udmeldingen kommer i forbindelse med regnskabet for tredje kvartal, hvor overskuddet lander på 3,2 mia. kroner.
Selv om DSV er begunstiget af et ekstremt fragtmarked og omtrent fordoblede sin omsætning fra Air & Sea i tredje kvartal, så anslår selskabet, at markedet for søfragt steg med et rundt nul i perioden.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.