Sidste uges bedste historier på ShippingWatch

Dan-Bunkering sagen blev skudt i gang i en uge, hvor Global Maritime Forum afholdt sin årlige konference og denne gang i London. Samtidig rokerede DSV rundt i ledelsen efter et kvartal, hvor bl.a. væksten i søfragt var gået i stå trods af en fordobling af omsætningen inden for sø- og luftfragt.
Foto: CLAUS FISKER
Foto: CLAUS FISKER

Bunker Holdings topchef vil frifindes i sag om salg af jetbrændstof til Syrien

En sjælden straffesag om påstået brud på EU-sanktioner og straffelovens paragraf 110c gik tirsdag i gang ved Retten i Odense.

Blandt andet har to af Dan-Bunkerings medarbejdere på repræsentationskontoret i Kaliningrad tjent store bonusser på at sælge jetbrændstof til to russiske selskaber, der siden ad omveje fik dirigeret brændstoffet til russisk militær i det sanktionsramte Syrien.

Fra start har Dan-Bunkering, Bunker Holding og topchefen Keld R. Demant nægtet sig skyldige og går efter frifindelse.

Telefonaflytning, store bonusser og 100.000 dokumenter fra USA: Dan-Bunkering-sagen er skudt i gang

Ansat i Bunker Holding-datterselskab tiltalt for korruption 

Bunker Holdings topchef vil frifindes i sag om salg af jetbrændstof til Syrien 

Forsvaret i Dan-Bunkering sag angriber bagmandspolitiets profit-opgørelse 

Kaptajn hos Dan-Bunkering-kunde blev dømt for at sejle jetbrændstof til Syrien  

Chef-trio indtager scenen i næste uge i Dan-Bunkering sagen

Euronav og Frontline har diskuteret fusion "fem eller seks gange i løbet af de sidste 17 år"

Foto: PR / Euronav
Foto: PR / Euronav

Hugo De Stoop var på forhånd blevet gjort bekendt med, at John Fredriksen stod til at investere i Euronav, og topchefen hilser shippingmagnatens investeringer velkommen, fortæller han i et interview med ShippingWatch. Han afviser ikke en potentiel fusion af de to store tankrederier.

Formanden for Euronav afviser, at der snakkes fusion med John Fredriksens Frontline.

Euronav og Frontline har diskuteret fusion "fem eller seks gange i løbet af de sidste 17 år" 

Euronavs formand afviser fusionssnak med Frontline

Kuehne+Nagel bruger partnerskaber til at afværge pladsproblemer i containerkaos

Foto: Kuehne+Nagel/Digital Vision
Foto: Kuehne+Nagel/Digital Vision

Mens mange små virksomheder og logistikselskaber har beklaget sig højlydt over det kaotiske containermarked det seneste års tid, er situationen en helt anden hos det schweiziske Kuehne+Nagel.

Her fortæller selskabets Global Head of Trade Management Paolo Montrone til ShippingWatch, at det i det store hele er lykkedes for selskabet at få de containere med på skibene, man har haft brug for.

Kuehne+Nagel bruger partnerskaber til at afværge pladsproblemer i containerkaos 

Jeremy Nixon frygter lønforhandlinger kan skabe mere kaos i amerikanske havne

Foto: ONE, Jeremy Nixon
Foto: ONE, Jeremy Nixon

Det ekstreme containermarked kan vare helt frem til udgangen af 2022, vurderer ONE's topchef, Jeremy Nixon, over for ShippingWatch. Han frygter samtidig, at forårets lønforhandlinger i de amerikanske havne kan forværre situationen yderligere.

Jeremy Nixon frygter lønforhandlinger kan skabe mere kaos i amerikanske havne 

ONE forventer plus på næsten 12 mia dollar for hele året

DSV rokerer i ledelsen efter integration af stort opkøb

Foto: Lars Krabbe/Foto: Lars Krabbe/Ritzau Scanpix
Foto: Lars Krabbe/Foto: Lars Krabbe/Ritzau Scanpix

DSV rykker rundt i topledelsen, hvor Jens Lund skifter fra en stilling som CFO til en nyoprettet stilling som Group COO. Udmeldingen kommer i forbindelse med regnskabet for tredje kvartal, hvor overskuddet lander på 3,2 mia. kroner.

Selv om DSV er begunstiget af et ekstremt fragtmarked og omtrent fordoblede sin omsætning fra Air & Sea i tredje kvartal, så anslår selskabet, at markedet for søfragt steg med et rundt nul i perioden.

DSV rokerer i ledelsen efter integration af stort opkøb

Jens Bjørn om søfragt: "Lige nu er det et fladt marked"

Trods ambitioner om diversitet blev DSV's tredje direktionsmedlem også en mand

DSV mangler medarbejdere flere steder

DSV-formand: Direktionsændring har været undervejs halvandet år

Læs også:

Omkring to ud af tre containerskibe er forsinket

Nuludledning for shipping er realistisk i 2050: "Alle skal sætte farten op med ambitionerne"

Scrubbere hober sig op hos Wärtsilä – containerredere beholder skibe på vandet

CMA, Maersk, HMM, Hapag Lloyd søger mod logistik for at skabe ro om indtjeningen 

Equinor har aldrig før tjent så mange penge 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også