ShippingWatch

DSV-formand: Direktionsændring har været undervejs halvandet år

Udvidelsen af DSV-direktionen har været undervejs i halvandet år, fortæller formand Thomas Plenborg. "Nogle vil måske sige, at vi har været langsomme, men vi synes, det har været rigtigt."

Foto: PR / DSV

Udvidelsen af det øverste ledelseslag hos DSV var muligvis en overraskelse ud ad til, men det var langt fra nyt på de interne linjer hos transport- og logistikselskabet, da det blev meldt ud tirsdag.

Det er en proces, som har været undervejs i halvandet år, fortæller bestyrelsesformand Thomas Plenborg til MarketWire.

"Nogle vil måske sige, at vi har været langsomme, men vi synes, det har været rigtigt. Det har været godt, og vi har prøvet det af," siger Thomas Plenborg.

Ændringen betyder, at den tidligere finansdirektør Jens Lund bliver driftsdirektør, mens nyudpegede Michael Ebbe indlemmes i direktionen som ny finansdirektør. Dermed bliver duoen, der tidligere har bestået af Jens Lund og topchef Jens Bjørn Andersen, udvidet til en trio.

Allerede inden har Michael Ebbe dog haft et stort ansvar på finansområdet som vicefinansdirektør, mens han har været en del af selskabets finansafdeling siden 2007.

"For halvandet år siden begyndte vi så at lege med tanken om at rykke Jens Lund over i en driftsrolle, fordi han allerede lidt var i en bevægelse derover. Og Michael Ebbe har længe gjort det godt på finansområdet og har de facto allerede drevet mange af de ting, der er inden for finans, så det har været en stille og rolig øvelse," siger Thomas Plenborg.

Det er dog gået så godt, at de med formandens ord nu har fået modet til at gøre ændringen officiel.

Tre store opkøb siden 2016

Ændringen har været nødvendig, fordi organisationen har gennemført to store opkøb siden 2016 og lige nu står midt i et tredje. UTi Worldwide blev købt tilbage i 2016, Panalpina blev overtaget i 2019 og Agility's GIL er blevet føjet til rækken i år.

"Det er alle tre store virksomheder, og hvis man tænker lidt over den volumen, som nu er kommet ind i vores forretning, så ligger der nogle meget store skalerbare muligheder," siger Thomas Plenborg.

For at udnytte det bedst muligt, skal der sættes mere skub i forretningsudviklingen og digitalisering, som Jens Lund nu skal stå i spidsen for.

"Vi gør det rigtig meget og bruger ufatteligt mange penge på det, men vi vil gerne gøre det endnu mere. Det er ikke noget, vi har brugt så mange ressourcer på tidligere i den forstand, at vi f.eks. ikke har mange konsulenter, så vi har brug for at styrke os selv mere internt for at få den mulighed for at udvikle os noget mere," siger Thomas Plenborg om udnævnelsen.

Ikke hverdagskost

Mens ændringen i direktionen har været undervejs i halvandet år, brugte DSV noget kortere tid på at integrere sit seneste opkøb. Panalpina blev indlemmet på omkring et år, hvilket var hurtigere end planlagt og desuden genstand for stor ros fra blandt andet analytikerkorpset.

Med en direktion, hvor de to spydspidser begge har siddet i stolen i over et årti, er opkøb også tættere på hverdagskost, end ændringer i den øverste ledelse.

"Vi arbejder med en vinderformel, fordi Jens Lund har været super stærk på det, han har lavet, så vi skulle virkelig være sikre," siger formanden.

"Det lyder som om, vi har været langsomme, men det er lidt karikeret. Det er rigtig nok, at vi ikke er så bange for at købe en virksomhed, men det har vi også gjort en del gange. Den her øvelse med at skifte ud i direktionen er måske lidt mere – ikke følsom, for alle er med på den - men det er virkelig vigtigt, at vi rammer rigtigt," lyder det videre.

Med den officielle ændring er overgangsfasen dog slut.

"Michael Ebbe skal ikke have Jens Lund hængende over sig, fordi så får han aldrig det fulde ejerskab. De kan selvfølgelig sparre, fordi der er en tæt berøringsflade," siger formanden.

Trods ambitioner om diversitet blev DSV's tredje direktionsmedlem også en mand 

Rival har uddelt milliardbeløb: Men DSV-ansatte må spejde langt efter særlig coronabonus 

Kuehne+Nagel bruger partnerskaber til at afværge pladsproblemer i containerkaos 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs