Her er sidste uges vigtigste historier fra ShippingWatch

Krise i tysk shipping, det ironiske og ikke mindst dyre i at sejle med tomme containere, hvordan containere overhoved testes og om DFDS´ konkurrencesituation og de formentlig manglende leveringer til RAL. Det er de vigtigste historier på ShippingWatch fra sidste uge.

Tysk shippingkrise

Den tyske shippingbranche vakler på grund af dårlige tider for KG-fondene:

KG-krise kan splitte tysk shippingsektor 

Tyske redere vil have statsbank til at hjælpe sektoren 

Det kan føre til øget forretning for shipmanagementselskaber og -afdelinger, ligesom det kan betyde konsolidering af shipmanagementselskaberne:

Otto Danielsen vil drive bankernes skibe

Stærkere alliancer på vej i shipmanagement 

 

Kanondyre tomme containere

Det koster kassen for Maersk at sejle med containere uden last:

Tomme containere koster Maersk Line 1 mia USD om året 

Den dyre udvikling kan rederierne ikke holde til, forudser professor:

Professor: Rederier kommer til at bruge fælles containere

 

Containerskabere møder reefermodgang

Mindre indkøbslyst fra rederierne for reefercontainere har ramt Maersk Container Industry:

Reefer-magtkamp rammer Maersk Container Industry 

Udviklingsarbejdet med containerne er meget omfattende:

Velkommen til containerlegepladsen i Tinglev 

 

DFDS: Endelig svar på konkurrenceanklage

DFDS har været bekymret over sine konkurrenter på Den Engelske Kanal - det er de britiske myndigheder også nu:

Britiske myndigheder bekymrede over DFDS-konkurrent 

Briterne kan annullere Seafrance-opkøb til gavn for DFDS

 

Læs også om...:

... hvordan Royal Arctic Line står i problemer med leveringer af nybygninger fra det nødlidende P+S Werften:

RAL kan tabe fire ud af fem nybygninger 

Royal Arctic Line på udkig efter nyt skibsværft

 

Denne uge: Meget mere miljø

I denne uge har ShippingWatch shippingbranchens udfordrende fremtidige miljøkrav på dagsordenen. Læs allerede her, hvordan Maersk ser EEDI som et konkurrenceparameter med stigende betydning, og hvordan en ny model kan hjælpe rederne med at udregne, hvor meget de forurener i forhold til de gældende krav:

Maersk: EEDI-krav bliver et meget vigtigt konkurrenceparameter 

Ny dansk beregningsmodel giver redere svar om forurening 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også