Her er sidste uges vigtigste historier fra ShippingWatch
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4885831.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Maersk%2520Containers%2520Qingdao%2520-%2520011.jpg)
Tysk shippingkrise
Den tyske shippingbranche vakler på grund af dårlige tider for KG-fondene:
KG-krise kan splitte tysk shippingsektor
Tyske redere vil have statsbank til at hjælpe sektoren
Det kan føre til øget forretning for shipmanagementselskaber og -afdelinger, ligesom det kan betyde konsolidering af shipmanagementselskaberne:
Otto Danielsen vil drive bankernes skibe
Stærkere alliancer på vej i shipmanagement
Kanondyre tomme containere
Det koster kassen for Maersk at sejle med containere uden last:
Tomme containere koster Maersk Line 1 mia USD om året
Den dyre udvikling kan rederierne ikke holde til, forudser professor:
Professor: Rederier kommer til at bruge fælles containere
Containerskabere møder reefermodgang
Mindre indkøbslyst fra rederierne for reefercontainere har ramt Maersk Container Industry:
Reefer-magtkamp rammer Maersk Container Industry
Udviklingsarbejdet med containerne er meget omfattende:
Velkommen til containerlegepladsen i Tinglev
DFDS: Endelig svar på konkurrenceanklage
DFDS har været bekymret over sine konkurrenter på Den Engelske Kanal - det er de britiske myndigheder også nu:
Britiske myndigheder bekymrede over DFDS-konkurrent
Briterne kan annullere Seafrance-opkøb til gavn for DFDS
Læs også om...:
... hvordan Royal Arctic Line står i problemer med leveringer af nybygninger fra det nødlidende P+S Werften:
RAL kan tabe fire ud af fem nybygninger
Royal Arctic Line på udkig efter nyt skibsværft
Denne uge: Meget mere miljø
I denne uge har ShippingWatch shippingbranchens udfordrende fremtidige miljøkrav på dagsordenen. Læs allerede her, hvordan Maersk ser EEDI som et konkurrenceparameter med stigende betydning, og hvordan en ny model kan hjælpe rederne med at udregne, hvor meget de forurener i forhold til de gældende krav:
Maersk: EEDI-krav bliver et meget vigtigt konkurrenceparameter