ShippingWatch

Reefer-magtkamp rammer Maersk Container Industry

Der er en magtkamp om rater i gang mellem linjerederierne på den ene side og afskiberne på den anden. En vent-og-se situation, der nu kan mærkes i dalende interesse fra kunderne hos Maersk Container Industry.

Maersk Container Industry oplever lige nu et marked præget af et indkøbsstop fra rederierne. Hvor lang tid det vil vare, er ikke sikkert, men det underliggende marked for kølecontainere er sundt, siger adm. direktør i Maersk Container Industry (MCI), Peter Krogh Nymand, til ShippingWatch.

"Til og med tredje kvartal så det rigtig pænt ud. Især i første halvår har markedet gået stærkt, og priserne har været gode. Men i tredje kvartal begyndte det at gå ned ad bakke, og det ser egentlig ikke specielt lyst ud her i fjerde kvartal," siger Peter Krogh Nymand.

Maersk Line meldte for omkring en måned siden ud, at rederiet ønsker en ratestigning på omkring 1.500 dollar på sejladsen af kølecontainere, der profitmæssigt er det vigtigste marked for MCI. Ifølge virksomheden har hovedparten af de store rederier, der sejler med kølecontainere, også meldt stigninger ud.

Maersk Line bebuder kæmpe ratehop på kølecontainere 

"Parallelt med det har de også stoppet deres indkøb lidt. Vi føler, at linjerederierne har en 'vent og se'-holdning, fordi der kommer til at være lidt af en magtkamp det næste stykke tid. Rederierne vil gerne have nogle højere priser for deres kølecontainere, og afskiberne er selvfølgelig ikke interesserede i højere rater. Så der vil være en periode, hvor der skal findes et nyt leje. Og i den periode tror jeg ikke, at købelysten vil være så stor blandt shipping-rederierne, og det rammer os direkte," siger Peter Krogh Nymand.

Lavere ROIC

MCI har tidligere gjort sig bemærket ved at være blandt de datterselskaber i Maersk-gruppen, der har den højeste ROIC (afkast af investeret kapital), hvilket er et vigtigt nøgletal i gruppen. I 2010 var ROIC på 20,6 pct., mens den i 2011 var på 33,1 pct. Ved A.P. Møller-Mærsks regnskab for andet kvartal havde MCI en ROIC på 23,5 pct., hvilket er markant over gruppens på 8,9 pct. eller Maersk Lines på 4,6 pct. Kun Damco og Maersk Oil kunne faktisk præstere et højere afkast af den investerede kapital i kvartalet. Men indkøbsstoppet og investeringen i en ny fabrik i Chile vil få den til at falde.

"Når vi kommer ind i denne periode, hvor markedet dykker lidt, vil ROIC også dykke. Og når vi går ud og investerer og bygger en fabrik i Chile, så er det klart, at i en periode, hvor du investerer og ikke tjener penge, påvirker det ROIC'en. Den vil falde, for vi får større investeret kapital og mindre indtjening, men så vil den så komme tilbage, når vi får Chile ordentligt op og køre, og rederierne køber kølecontainere igen," siger Peter Krogh Nymand.

Sundt marked

På trods af den nuværende stilstand er markedet for salg af kølecontainere dog fundamentalt sundt, mener han. Tre faktorer driver behovet for nye kølecontainere. Mængden af køle- og frostvarer, der skal transporteres, der stiger støt i takt med, at udviklingslande eksporterer stigende mængder af mad. Derudover er mange varer tidligere blevet transporteret i køleskibe, der i stigende grad udfases og derved også bidrager til vækst i markedet, samtidig med at udfasningen af gamle kølecontainere også betyder behov.

"Man kan diskutere, om behovet for containere stiger seks eller otte procent om året. Men der er rimelig konsensus om, at det underliggende marked bør give anledning til så stor en årlig stigning i antallet af containere en del år fremover," siger Peter Krogh Nymand.

"At vi nu i en periode ser et lille stop, fordi nogle ting skal falde på plads med nogle rater er ikke så bekymrende. Det her spil bliver for en forholdsvis kortere periode, selvom jeg ikke vil pege på, om det er tre, seks eller ni måneder, det kommer til at vare. Men jeg vil skyde på, at det er på det leje. Og så tror jeg, at markedet kommer tilbage, og det man ikke har fået bestilt nu vil egentlig bare komme som et efterslæb."

Markedets stabilitet har flere årsager, mener han. Den mest ligefremme er, at folk skal have mad. For selvom der er krise, og folk køber færre fladskærme, skal de stadig have kylling til aftensmad, og den skal transporteres i den rigtige form for kølecontainer.

"Derfor vil man se, at grafen for salg af kølecontainere er støt og roligt voksende omkring seks til otte pct. de sidste tyve år. Der kan være dyk et år, hvis rederne ikke har penge, men så kommer det bare tilbage igen," siger Peter Krogh Nymand.

Intelligent vækst

Maersk Container Industry sidder på omkring 30 pct. af markedet for salg af kølecontainere og cirka det samme i markedet for køleenheder, der sættes på kølecontainere. Der har været en markant vækst i MCIs andel af markedet for køleenheder i de senere år, og i 2011 var selskabets andel omkring de 25 pct., mens det altså i år ventes at være omkring 30 pct.

"Vi vil gerne vokse lidt stærkere end markedet, og det har vi også gjort i nogle år. Men det er altid en balance, for selvfølgelig vil vi gerne vokse mere, men vi vil ikke købe os til væksten. Det skal ikke ske ved at gå ud og ødelægge vores marked. På kølecontainersiden er vi oppe mod et stort kinesisk selskab CIMC med omkring 50 pct. af markedet, og på kølemaskinen er det Carrier med deres 60 pct. Det er klart, at på et eller andet tidspunkt vil vi se modreaktioner fra dem, hvis vi bare prøver at buldre ind i himlen, så det er lidt en balance," siger Peter Krogh Nymand.

Og de to markedslederes modreaktion kan han godt forestille sig. De vil konkurrere på prisen, hvilket ikke er i MCIs interesse.

"Så væksten skal ske intelligent, om man så må sige. Vi prøver at vokse i samme takt, som vi kan overbevise vores kunder om, at de kan købe vores produkter. Så i stedet for at prøve at gå ud og prøve at vinde markedsandele baseret på at levere det samme som de andre, hvor vi ved, at det ender i en priskrig, så sælger vi vores produkter, når kunderne har prøvet dem af og sagt god for dem."

MCI sælger første reefer til stort europæisk rederi 

Containerproducent halverer indtjening 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs