ShippingWatch

Maersk: EEDI-krav bliver et meget vigtigt konkurrenceparameter

EEDI-kravene til rederne bliver en konkurrencefaktor, når befragtere skal vælge selskab. Det betyder, at rederne skal være forberedt på skærpet konkurrence på energikravene - også for eksisterende skibe, forudser Maersk Maritime Technology.

Foto: Maersk Line

Når de nye miljøkrav til skibsfarten, EEDI, træder i kraft 1. januar 2013, kommer det ikke bare til at betyde krav til rederne på udbudssiden, hvor skibene skal efterkomme de ny udledningskrav. Det kommer også til at betyde, at befragterne vil blive kræsne, når de vælger rederi, og også i stigende grad vil stille krav til eksisterende skibe, selvom disse ikke i første omgang er omfattet af EEDI-kravene. Det fortæller Niels Bjørn Mortensen, der er director of regulatory affairs i Maersk Martime Technology på konferencen "Miljøkrav til skibsfarten," der i dag afholdes i Skibsteknisk Selskab.

"Det er ingen tvivl om, at EEDI bliver et vigtigt kommercielt parameter også for eksisterende skibe, selvom man hidtil har været enige om, at EEDI ikke skulle bruges med tilbagevirkende kraft. Vi oplever, at der er en begyndende kommerciel efterspørgsel allerede på eksisterende skibe," siger Niels Bjørn Mortensen på konferencen.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Forsinkelser forude: Omikron rammer Kinas havne

Det er i det store hele lykkedes Kina at holde covid ude efter det oprindelige udbrud i Wuhan. Så kom omickron – og landets nul-tolerance over for virussen betyder nu forsinkelser i verdens travleste havne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs